Cruise

Hurtigruten investeert zwaar in batterijen en biobrandstof

Batterijen, walstroom en biobrandstof vormen de kern van een grootschalige groene upgrade van de zeven schepen van de Hurtigruten Norwegian Coastal Express. De rederij wil de CO2-uitstoot tegen 2023 met minimaal 25 procent verminderen. De NOx-uitstoot moet met 80 procent omlaag. Hurtigruten spreekt van de grootste milieu-operatie in de geschiedenis van de Europese scheepvaart.

Hedda Felin, CEO Hurtigruten Norwegian Coastal Express: “De mooiste reis ter wereld wordt nog beter. We combineren de best beschikbare technische oplossingen en verminderen de CO2-uitstoot langs de Noorse kust met minimaal een kwart. Bovendien leggen we al de basis voor de introductie van nieuwe en nog efficiëntere milieuoplossingen terwijl ze nog worden ontwikkeld.”

De hele kustvloot wordt aangepast voor walstroomaansluiting om de emissies in de havens volledig te elimineren. Richard With, Norlys en Kong Harald ondergaan daarnaast een grondige transformatie naar batterijhybridevermogen met de installatie van nieuwe motoren met lage uitstoot en grote batterijpakketten.

Hurtigruten Norwegian Coastal Express maakt deel uit van de Hurtigruten Group, waartoe ook Hurtigruten Expeditions behoort. Daniel Skjeldam, CEO van de groep: “Ons doel is om al onze schepen en al onze cruises volledig emissievrij te laten varen. Hoewel we elke dag een stap dichter bij ons doel komen, kunnen we niet stilzitten tot de technologie aanwezig is.”

Daarom zullen alle schepen van de kustdienst deze zomer alleen nog op gecertificeerde biobrandstof varen. Ook Hurtigruten Expeditions lanceert dit jaar op geselecteerde routes proeven met biobrandstof. De expeditieschepen Roald Amundsen en Fridtjof Nansen zijn al de eerste batterijhybride aangedreven cruiseschepen in de wereld. Dit voorjaar transformeert Hurtigruten verder de Otto Sverdrup (ex-Finnmarken) in een batterijhybride aangedreven expeditieschip met grote batterijpakketten en geavanceerde groene technologie.

© foto Hurtigruten

Comments