Cruise, Newsflash

Hurtigruten en Havila moeten Noorse kustroute delen

Hurtigruten verliest in 2021 haar monopolie op de kustroute tussen Bergen en Kirkenes. De Noorse regering heeft de concessie 2021-2030 toegekend aan Hurtigruten en Havila Kystruten AS. De twee rederijen zullen op deze verbinding respectievelijk zeven en vier schepen inzetten. Onder druk van de Europese Commissie moest Noorwegen voor deze gesubsidieerde kustverbinding vorig jaar een openbare aanbesteding uitschrijven.

Voor de concessie 2021-2030 hadden diverse rederijen een dossier ingediend. Uiteindelijk besliste de Noorse regering de uitbating toe te kennen aan twee kandidaten. In het raam van de nieuwe overeenkomst ontvangen de concessionarissen een jaarlijkse overheidssteun van 21,2 miljoen EUR (788 miljoen NOK). In ruil moeten de schepen 34 havens langs de Noorse kust aanlopen. Volgens de Noorse minister van Transport en Communicatie Ketil Solvik-Olsen zal de concurrentie een nieuwe dynamiek teweeg brengen die de dienstverlening alleen maar ten goede kan komen.

De Noorse regering heeft ook aangekondigd dat de schepen in het raam van deze nieuwe concessie moeten voldoen aan veel striktere milieunormen. Ze zullen met andere woorden (gedeeltelijk) op vloeibaar aardgas of stroomcellen moeten varen. Hiermee moet de schadelijke uitstoot van de schepen minstens met 25 procent omlaag. Hurtigruten ziet zich met andere woorden verplicht haar schepen de volgende jaren grondig om te bouwen.

Hurtigruten baat deze kustdienst tussen Bergen en Kirkenes al uit sinds 1893. De verbinding werd oorspronkelijk opgericht als postdienst. Vandaag trekt deze 2.626 km lange zeereis behalve vracht en passagiers ook steeds meer toeristen aan. In een reactie op de nieuwe concessie heeft CEO Daniel Skjeldam aangekondigd dat Hurtigruten de dagelijkse route ook na 2020 in stand zal houden. Ze zal evenwel maar subsidies ontvangen voor zeven van de elf schepen. Hurtigruten kijkt de jongste jaren echter verder dan deze kustdienst en legt zich steeds meer toe op het cruisegebeuren. De maatschappij heeft op dit ogenblik vier nieuwe, groene, expeditieschepen in aanbouw die de volgende jaren zowel de poolgebieden als de Amazonezullen bevaren.

De Noorse rederij Havila Shipping werd in 2003 opgericht en is gespecialiseerd in bevoorradingsschepen voor de boorplatforms. Havila beschikt over een vloot van 23 moderne offshore-vaartuigen. Zij moet tegen 2021 vier hybride ferry’s bouwen voor de kustverbinding. De schepen zullen om en bij de 600 personen kunnen vervoeren. Ze worden ontworpen door de Havyard Group, die eveneens deel uitmaakt van de Havila Holding, eigendom van de Noorse familie Sævic. Havyard is ook in ons land geen onbekende. Het bedrijf bouwt momenteel onderhoudsschepen voor de windmolenparken Nobelwind en Belwind voor onze kust.

© rendering Havila Shipping

© foto Hurtigruten

 

Comments