Analyse, Cruise

Holland America Line gaat in het offensief

Holland America Line investeert deze weken een aanzienlijk bedrag in televisiespots op onder meer VTM, Q2, VIER, VIJF, ZES, Discovery Channel, MTV, Comedy Central en VICE tv. De bedoeling is de kennis over cruisevakanties bij de consumenten te vergroten en de vooroordelen weg te halen. HAL lanceerde dezelfde campagne in 2019 al met succes in Nederland. Na MSC Cruises is Holland America Line daarmee de tweede cruiserederij die op grootschalige wijze de cruisevakanties promoot in ons land.

Door Patrick Parez, Senior Cruise Editor

© HAL

Business development manager HAL Glenn Verelst: “Vorig jaar hebben we in Nederland een onderzoek laten uitvoeren naar de naambekendheid van Holland America Line en de vraag waarom niet meer mensen op cruise vertrokken. Daaruit is gebleken dat veel mensen ooit wel een keer op cruise willen, maar die reis blijven uitstellen. Vandaar de slogan ‘Holland America Line… waarom niet nu?’. Het mediabureau becijferde dat een aanwezigheid op televisie de beste manier was om meer mensen te overtuigen van een cruisevakantie. De commercials eindigen met een call to action met prijzen inclusief dranken vanaf 999 euro. Ik denk dat we een goede prijs voorstellen voor mensen die een cruise eens willen proberen. In Nederland zijn bij Holland America Line vorig jaar zowel de omzet als het aantal passagiers met 20 procent gestegen en dat heeft zeker te maken met de campagne. Daarom hebben we beslist deze nu ook uit te rollen in België.”

Commercials en online video’s

© HAL

De actie met het thema ‘Je weet pas wat een cruise betekent als je het ervaart’, bestaat uit twee commercials en elf korte video’s van ieder twee minuten waarin twee koppels (ervaren en onervaren cruisers) een cruisevakantie beleven in de Middellandse Zee en de Noorse fjorden. Via de serie, die online te bekijken is op YouTube en op www.HollandAmerica.com (Cinema Pagina), probeert de rederij op een luchtige wijze het cruiseproduct dichter bij de vakantieganger te brengen. De bijbehorende commercials worden ingezet op de televisiezenders en via diverse social media-kanalen. De rederij gebruikt voor de Belgische campagne dezelfde commercials als in Nederland. Wel heeft ze Marlène de Wouters ingeschakeld voor de voice over omdat het Vlaams de mensen in België toch meer zal aanspreken.

De campagne vertegenwoordigt voor Holland America Line een belangrijke investering, benadrukt Glenn Verelst. “Naast MSC Cruises zijn we de enige rederij die zoveel investeert in Vlaanderen en ik ben ervan overtuigd dat de campagne sowieso zal bijdragen tot de naambekendheid van Holland America Line en de cruises in het algemeen. We beperken ons trouwens niet tot de televisiecommercials, maar zetten ook in op de online, displays en een aanwezigheid op de vakantiesalons in Antwerpen en Brussel. We betrekken eveneens onze partners erbij, zodat iedereen de vruchten kan plukken. Thalassa Cruises in Oostende heeft bijvoorbeeld de spots al overgenomen op de West-Vlaamse regionale televisiezender.”

Voortrekkersrol

Speelt Holland America Line hiermee een voortrekkersrol? Verelst: “Dat proberen we wel te doen. We streven er niet naar om de grootste te zijn, maar proberen wel meer mensen te overtuigen van een cruisevakantie. Ik denk daarbij in de eerste plaats aan onze vertrekken vanuit Amsterdam en Rotterdam die ook bij een Belgisch publiek zeer populair zijn. De grootste touroperators in België zijn al mee op de kar gesprongen. Ze hebben brochures en pakketten met transfers uitgewerkt. We hopen nu ook de reisagenten ervan bewust te maken dat dit hét moment is om de cruises mee te promoten.”

De cruisesector trappelt in ons land de jongste jaren ter plaatse. Niettegenstaande de vele nieuwe schepen en de uitbreiding van de vloot wereldwijd, bleef het aantal cruisepassagiers in de BeLux de jongste jaren rond de 80.000 hangen. Waarom slagen wij er niet in te groeien, terwijl Europa wel een gemiddelde jaarlijkse stijging van 3 procent neerzet? Blijven de vooroordelen de sector parten spelen en maakt onbekend onbemind? Leggen de reiskantoren te weinig inspanningen aan de dag om een cruisevakantie voor te stellen aan hun klanten? Beschikken de rederijen over te weinig middelen om de vakantiegangers warm te maken voor een cruise?

De voorbije jaren speelde in de BeLux alleen MSC Cruises een voortrekkersrol naar zowel de consumenten als de reisprofessionals toe. Denken we onder meer aan de postercampagnes op de openbare weg en in de treinstations en de trade events naar aanleiding van de lancering van nieuwe schepen. Afgelopen najaar nog ontdekten meer dan 1.000 Belgische reisagenten de MSC Grandiosa in Rotterdam. Dank zij al deze inspanningen wist MSC Cruises in de BeLux uit te groeien tot de absolute marktleider.

Ook andere partijen staken recent een tandje bij. Met de aanstelling van Paul Nuyens speelt de Cruise Lines International Association (CLIA) een actievere rol en reikt ze de reisagenten via workshops en haar e-learning academy (voor leden) tools aan om hun kennis over de cruisevakanties uit te breiden. Cruisetouroperators als Footprints, Cruise Plus en ATC Cruises organiseren infosessies en sturen wekelijks mailings uit met promoties en groepsreizen. Costa Cruises van haar kant heropende een Belgisch kantoor en Cruise Connection stelde begin deze maand Maartje van Ewijk aan als sales manager. Haar taak zal er onder meer in bestaan de reiskantoren te bezoeken. Kortom niks staat ons nog in de weg om van 2020 een succesvol cruisejaar te maken.

De HAL-commercials en korte video’s zijn beschikbaar voor reisagenten. Neem voor meer info contact op met Glenn Verelst en Daniel Kruithof op saleseur@hollandamerica.com.

© foto’s Holland America Line

Comments