Analyse

HOLIDAY WORLD zet Tsjechische regio’s in de kijker

De International Tourism Trade Fair HOLIDAY WORLD is de belangrijkste toeristische vakbeurs van Tsjechië. De 29e editie vond voor de eerste maal plaats in PVA EXPO PRAGUE, de grootste en modernste evenementenhal van de Tsjechische hoofdstad. De vakbeurs, die van 13 tot 16 februari plaatsvond, zette vooral de afzonderlijke Tsjechische regio’s in de kijker.

Door Peter Van Oyen, senior reporter Travel Magazine
Officiële opening van de 29ste Tourism trade Fair HOLIDAY WORLD in Praag

HOLIDAY WORLD is niet alleen de belangrijkste toeristische vakbeurs in de Tsjechische Republiek, maar ook voor Centraal-Europa. De vakbeurs trok dit jaar 489 standhouders aan uit maar liefst 46 landen en mocht meer dan 31.000 bezoekers verwelkomen. De eerste twee dagen (13 en 14 februari) was voorbehouden voor reisprofessionals. Tijdens de laatste 2 dagen (15 en 16 februari) werden de deuren geopend voor het grote publiek. Gastland in 2020 was Tunesië, omdat dit Noord-Afrikaanse land met 110.000 Tsjechische bezoekers per jaar een erg geliefde vakantiebestemming blijkt te zijn voor de Tsjechen.

HOLIDAY WORLD is in eerste instantie een vakbeurs voor Tsjechen, die hun licht kunnen opsteken bij de diverse standen van toeristische diensten uit Europese landen, maar ook uit Amerika, Azië en Afrika. Verder konden ze ook terecht bij diverse (Tsjechische) touroperators.

REGION WORLD

Voor niet-Tsjechische bezoekers was vooral de hal REGION WORLD interessant, omdat daar de Tsjechische toeristische diensten hun aanbod voorstelden. Dit jaar werd op de openingsdag van de toeristische beurs ook een vakdag geprogrammeerd voor de buitenlandse pers. Naast een begeleide rondleiding door de vakbeurs, werd er voor de buitenlandse media ook een workshop georganiseerd. Journalisten uit België (Travel Magazine was het enige medium uit ons land, nvdr.), Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Polen, Rusland en Slowakije kregen onder meer een presentatie van de diverse Tsjechische regio’s voorgeschoteld en konden daarna netwerken.

Op de workshop voor de buitenlandse media, kregen journalisten uit België, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Polen, Rusland en Slowakije een presentatie van de diverse Tsjechische regio’s voorgeschoteld.

Partner Zuid-Bohemen

Maar liefst 13 Tsjechische regio’s (waaronder hoofdstad Praag) stelden ten behoeve van de internationale pers hun toeristische troeven voor. Partner voor de workshop was de regio Jihocesky (Zuid-Bohemen). Deze regio wisselt unieke natuurgezichten af met historische monumenten. De regionale hoofdstad is Ceske Budejovice, dat in het Duits Budweis wordt genoemd en de bakermat is van de pils Budweiser. Zuid-Bohemen stelt in samenwerking met de aanpalende regio Plzensky (Pilsen) de Zlata Stezka (Gouden Pad) voor, een nieuw 600 kilometer lang wandelpad langs de Luznice rivier.

De regio Jizni Cechy (Zuid Bohemen) klinkt als muziek in de oren.

Wandelthema

Wandelen (hiking) is trouwens het jaarthema voor de toeristische diensten. Het land met zijn veelzijdig landschap kent een buitengewoon dicht netwerk van goed gemarkeerde wandelpaden. Zo zijn er in Tsjechië meer dan 40.000 kilometer uitstekend gemarkeerde en gekarteerde wandelpaden. Ieder jaar komen er nieuwe paden bij. Populair is bijvoorbeeld de wandeltocht door Cesky Raj (Boheems Paradijs) in de Liberecky regio. Je wandelt door een sprookjesachtig landschap, waar grillige rotsformaties en romantische bossen elkaar afwisselen.

Biertoerisme

Wie naar Tsjechië gaat, hoeft maar één woord te kennen, Pivo oftewel bier. Tsjechen zijn wereldkampioen bier drinken en het land is letterlijk bezaaid met brouwerijen. In elke regio kunnen toeristen dan ook deelnemen aan kroegentochten en brouwerijbezoeken. In het Krkonose (Reuzengebergte, regio Liberec) combineert men bier met wandelen. Op de 22 kilometer tellende Giant Mountain Trail ontdek je zowel het natuurgebied als de vier hoogstgelegen brouwerijtjes van het land. Een andere bierroute vind je in de Lužické Hory (Lausitzer gebergte) in de Westelijke Sudeten aan de Duitse grens.

Slow Tourisme

De workshop voor de internationale pers was initieel bedoeld om de diverse regio’s in Tsjechië te promoten. Ondanks de inspanningen van de toeristische diensten zijn de meeste streken in het Midden-Europees land bij veel buitenlandse toeristen nauwelijks bekend. Dat staat in schril contrast met de hoofdstad Praag, dat al jaren een trekpleister en één van de meest populaire citytripbestemmingen van het ogenblik is. In tegenstelling met de andere Tsjechische regio’s, waar ze graag meer toeristen zouden verwelkomen, begint de toevloed van citytrippers in Praag te wegen op sommige delen van de stad. Vandaar dat de Toeristische Dienst van Praag dit jaar inzet op ‘slow tourisme’. Bovendien promoot de hoofdstedelijke toeristische dienst ook minder bezochte wijken buiten het historische centrum.

Comments