Analyse, Reisindustrie

Hoe zit het nu met de nieuwe privacywet?

Een veertigtal toerismeprofessionals waren afgelopen dinsdag in Gent aanwezig op een info-avond met als thema ‘Communiceren met je klanten onder de GDPR’. De organisatie was in handen van KoomBana Bay (toegetreden lid VVR – toerisme marketing en communicatie) en  spreker Axel De Corte. VAB Reisbijstand trakteerde voor deze opleiding en maakte de avond gratis voor de eerste 40 toerismeprofessionals die zich aanmeldden. Concreet zal er vanaf 25 mei een nieuwe Europese privacywetgeving in werking treden. Op de vraag of je als reisagent je klanten vanaf dan nog zomaar mag mailen, kwam veel reactie. Daarom deze info-avond die op veel belangstelling mocht rekenen.

Axel De Corte: “Actieve toestemming van klant vragen”

Vanaf eind mei wordt de General Data Protection Regulation (GDPR), ofwel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), van kracht. Spreker Axel De Corte: “Deze nieuwe Europese privacywetgeving belooft het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens ingrijpend te verstrengen. Maar wat betekent dat nu voor de reisprofessional? Laat het reisbureau zich vooral geen problemen aanpraten of schrik aanjagen, wellicht is het al vrij goed bezig. Akkoord, de spelregels worden nu wel wat aangescherpt, maar mits enkele – kleine – aanpassingen en voorzorgen kan je ook morgen gewoon naar je klanten blijven communiceren. De voornaamste verandering is dat je van je klanten voortaan een actieve toestemming moet hebben. Dat kan het reisbureau doen op de nieuwste bestelbon of dossier die het naar de klant stuurt of meegeeft. Voeg daar een regel aan toe waarbij je de klant vraagt of hij de toekomst nog een nieuwsbrief van je wil ontvangen. Omdat er nu volop geboekt wordt, is het vandaag al het goede moment om daaraan te beginnen.”

Olivier Van Wassenhove: “Niet het einde van de wereld”

Olivier Van Wassenhove van Travel Sensations vond de avond bepaald nuttig al kon hij zich vinden in het feit dat sommige aanwezigen de avond niet diepgravend genoeg vonden: “Het was een leerrijke samenkomst voor mensen die nog helemaal niets van de materie gehoord hadden. Wat we zeker geleerd hebben is dat het allemaal wel zal loslopen. Dat we geen extra personeel of consultanten moeten aanwerven maar dat we, met de standaardformulieren die ons door de vakorganisaties zullen aangereikt worden, veel zelf kunnen doen. Positief was ook dat de algemene heisa die door de media opgehangen wordt, door spreker Axel De Corte verzacht werd. Ik vergelijk het een beetje met de millenniumbug waarbij men ook dacht dat de wereld zou vergaan. Conclusie: een mooi initiatief en dank aan VAB Reisbijstand.”

Dirk Van Duyse: “Belangrijk aandachtspunt”

“GPDR: iedereen heeft er de mond vol van de laatste maanden”, aldus Dirk Van Duyse van Cruise Plus. ‘Het komt er in eerste plaats om de EU meer controle te geven over het gebruik van onze persoonsgegevens en dan vooral naar de megagrote bedrijven toe. Maar toch voelt het dat ook wij hiervoor de rekening moeten gaan betalen in aanpassingen aan onze bestaande systemen. Ik denk aan extra kosten om ons bestaande database te kunnen en mogen gebruiken. Wat mogen we nog wel doen en wat mogen we absoluut niet meer doen? Zoals gebruikelijk is de grijze zone enorm terwijl de boetes op overtredingen wel duidelijk omschreven staan en hoog zijn. Het vraagt aan een kleine KMO zoals de onze, weeral veel inspanningen, inzet, omscholing en vooral investeringen om hierin de juiste weg te vinden. Onze bestaande werkwijze met onze CRM moeten we in vraag stellen. We zullen die moeten onderzoeken en waar nodig aanpassen. Elke KMO zal over een andere database beschikken, elke KMO zal die ook anders gebruiken en niet elke KMO heeft evenveel persoonsgegevens in zijn bezit. Het is en blijft dus nog even een aandachtspunt.”

Bekijk alle foto’s via deze link.
Meer info over de GDPR en het verwerken van persoonsgegevens: klik hier.

Mario De Wilde, senior reporter Travel Magazine

Comments