Cruise, Reisindustrie

Het ultieme poolavontuur met de Commandant Charcot

Tijdens een webinar heeft Ponant meer details vrijgegeven over de Commandant Charcot. De ijsbreker van de Franse luxe- en expeditierederij loopt in april 2021 bij Vard in Noorwegen van stapel. Het schip zal unieke exploraties voorstellen en gasten in de voetsporen van de ontdekkingsreizigers meenemen naar gebieden die alleen toegankelijk zijn voor ijsbrekers. Het schip krijgt een Polar Class 2-certificering, wat toelaat het hele jaar door in ijscondities te opereren. PC2 is de op één na hoogste ijsklasse in de wereld.

Van mei tot begin oktober zal de Commandant Charcot in arctische wateren opereren met als blikvangers een reis naar de geografische Noordpool en de doortocht van de Noordwest Passage. Van begin november tot april staat de Zuidpool op het programma en zal de ijsbreker onder meer helemaal rond Antarctica varen en plaatsen aanlopen die nog quasi niet zijn bezocht. Tijdens de zonsverduistering in december 2021 vertoeft de Commandant Charcot in de Weddellzee zodat de passagiers het natuurverschijnsel kunnen bewonderen vanop een ijsbank.

Volgens Nicolas Dubreuil, directeur Duurzame Ontwikkeling en Expeditiecruises bij Ponant zal het schip toelaten te reizen op tijdstippen waarop andere schepen de poolregio’s niet bezoeken. “We vertrekken al heel vroeg in het seizoen naar het Noordpoolgebied. Ik vond het altijd al frustrerend dat we Groenland alleen bezochten tijdens de zomermaanden. De reizigers krijgen op dat ogenblik niet het juiste beeld van de bestemming. Met de Commandant Charcot zetten we Groenland al in mei en juni op het programma. Er zullen ook steeds natuurkundigen meevaren die de gasten wijzen op alles wat de natuur te bieden heeft van de walvis tot het kleinste plankton. Ons ultieme doel is van de passagiers ambassadeurs van deze regio’s te maken. De naam van het schip verwijst trouwens naar Jean-Baptiste Charcot, de ‘vader’ van de Franse poolexpedities.”

Milieu, veiligheid, comfort en wetenschap

In het concept van het schip staan vier elementen centraal: milieu, veiligheid, comfort en wetenschap. De Commandant Charcot zal op vloeibaar aardgas varen wat omvangrijke tanks vereist om de nodige autonomie te garanderen. De ijsbreker wordt daarnaast voorzien van batterijen die toelaten tot twee uur volledig elektrisch met een nuluitstoot te opereren. Ook de behandeling van afval en reststoffen moest worden bestudeerd. Er kan immers geen sprake zijn om afval achter te laten op de Noordpool.

Mathieu Petiteau, directeur Nieuwbouw benadrukt dat Ponant bij het ontwerpen van het schip beroep heeft gedaan op bedrijven gespecialiseerd in de navigatie in ijszeeën. Het vaartuig moet perfect en veilig kunnen functioneren bij extreme temperaturen en ijslagen met diktes tot 2,5 meter. Deze en andere gegevens hebben de dikte en vorm van de romp, de diepgang van het schip en de kracht van de motoren bepaald. Naargelang de ijstypes kan de Commandant Charcot zowel vooruit als achteruit varen en beschikt hiervoor over twee overdekte navigatiebruggen aan de voor- en achterzijde van het schip. Bijkomend probleem: al deze maatregelen mochten niet resulteren in geluidshinder of trillingen die een invloed hadden op het comfort voor de gasten.

Ook het veiligheidsmateriaal moest speciaal worden ontworpen. De Charcot is immers het eerste schip dat dergelijke aantallen passagiers naar deze onherbergzame gebieden vervoert. Hier volstaan reddingsvesten niet! In samenwerking met industriële partners werden waterdichte thermische pakken en een tentenkamp ontworpen in geval van een noodzakelijke evacuatie van het schip. Ook de landen die grenzen aan deze poolzeeën werden bij het project betrokken.

Petiteau: “Dit alles zorgt ervoor dat de Commandant Charcot uniek is in de wereld. Daarnaast is het vaartuig een buitengewoon wetenschappelijk instrument.” Het schip wordt immers uitgerust met laboratoria en hydrografische apparatuur op de romp zodat Franse en internationale wetenschappelijke organisaties de ijsbreker als uitvalsbasis kunnen gebruiken voor onderzoek van de poolgebieden en de cryosfeer.

Voorzieningen en activiteiten

De Commandant Charcot heeft een lengte van 150 meter en stelt de gasten een uniek comfort voor met luxueuze publieke ruimtes, zeer ruime buitendekken en een wandeldek dat helemaal rond het schip gaat tot op de boeg van het vaartuig. Op de buitendekken kunnen de gasten genieten van zitbanken, verwarmd met restwarmte van de motoren.

De Commandant Charcot biedt plaats aan 190 bemanningsleden en 270 passagiers, verdeeld over 135 balkonhutten en suites. Voor het eerst pakt Ponant uit met duplexsuites. Het neusje van de zalm wordt de Suite de l’Armateur. Die heeft een oppervlakte van 115 m² aangevuld met 186 m² aan terras dat zich uitstrekt over het volledige achterdek. De standaardhutten meten 20 m² en zijn bijgevolg groter dan op de andere schepen van Ponant. Gasten genieten aan boord van diverse restaurants, lounges, fitness, wellnesscentrum met sauna en sneeuwkamer, binnen- en buitenzwembad.

Het activiteitenprogramma is helemaal afgestemd op de regio’s die het schip bezoekt. Gasten kunnen ijsvissen, ijsduiken, met hondensleeën en ijsscooters rijden, trektochten ondernemen, met kajaks varen en deelnemen aan wetenschappelijk onderzoek. Ze kunnen de wetenschapslui bijvoorbeeld bijstaan bij het nemen van waterstalen of het meten van de ijslaag. Aan boord zijn er uiteraard spreekbeurten over de bestemmingen. Voor de excursies wordt de Commandant Charcot niet alleen uitgerust met Zodiacs, maar ook met hovercrafts die toelaten om zich zowel over ijs als water te verplaatsen.

© renderings Studio Ponant – Stirling Design International – Studio JP Nuel

Patrick Parez

Senior Cruise Editor

Comments