Digitale Economie

Het nieuwe online zoeken

Visueel en spraakgestuurd

Travelport Digital lanceerde recent het derde Mobile Travel Trends rapport voor 2019. De publicatie verschaft nieuwe inzichten in het mobiele reislandschap en adviseert ondernemers in de toeristische sector in welke technologieën ze best investeren het komende jaar. Hiervoor gaat Travelport niet alleen ten rade bij zijn eigen specialisten, maar ook externe experts. We zetten graag voor u de acht grote trends uit het Mobile Travel Trends op een rijtje.

Visuele zoekopdrachten

Vergeet trefwoorden, zoeken doe je in de (nabije) toekomst met beelden. Daar zijn zowel Ben Silbermann (ceo Pinterest) en Brian Rakowski (VP Product Management Google) van overtuigd. Pinterest is de bekendste voortrekker van visueel zoeken met meer dan 600 miljoen visuele zoekopdrachten per maand. Maar ook de jongens van Google merken een grote stijging in het zoeken a.d.h.v. plaatjes. Zo’n 22% zoekopdrachten die de zoekgigant uitvoert, zijn gebaseerd op beelden. De oorzaak hiervan ligt vnl. bij de millennials, die de voorkeur geven aan het visuele. Een wake-upcall voor de reisindustrie, want slechts 18% van de bedrijven actief in de reissector geeft aan dit jaar te investeren in visual search.

Dataficatie

Quasi elk aspect van ons dagelijkse leven is gedigitaliseerd en genereert data. Die data kan omgezet en ontleed worden: zoekopdrachten, hashtags, likes en je locatie… GDPR of niet, het online dataspoor dat we achterlaten bevat een schat aan informatie voor marketeers. Beeld je maar in, elke minuut loggen 900.000 mensen in op Facebook, verwerkt Google 4 miljoen zoekopdrachten en wordt 400 uur aan video geüpload naar Youtube. Al deze informatie kan omgezet worden naar data en geanalyseerd worden. Het resultaat zijn betere en persoonlijke reisvoorstellen.

De phono sapiens

De smartphone bestaat ondertussen al 11 jaar. Mobiel surfen is al enkele jaar populairder dan surfen via een laptop. Maar dit jaar zal de smartphone de computer ook voorbijsteken op het vlak van aankopen. Het gaat zelfs zo ver dat in bepaalde regio’s men niet meer spreekt van ‘mobile first’, maar van ‘mobile only’. De populariteit en impact van mobile leidt zelfs tot het ontstaan van een nieuwe stap in onze evolutie: de phono sapiens. Toch toont het rapport van Travelport aan dat de reissector onvoldoende investeert in mobile. Tot 52% van de reismerken geven momenteel nog steeds geen prioriteit aan mobile.

Gesproken zoekopdrachten

Gesproken zoekopdrachten zijn, naast visueel zoeken, een nieuwe evolutie van het online zoeken. Spraakgestuurd zoeken won enorm aan populariteit dankzij de nieuwe generatie van smartspeakers en virtuele assistenten zoals Siri en Google Assistant. Zo verwerkte Google in januari 2018 nog 1 miljard gesproken zoekopdrachten. Ook reizigers houden van het spraakgestuurd zoeken. Zo’n 67% wil graag de vluchtstatus controleren via een spraakopdracht. Toch volgen de reisbedrijven niet. Slechts 45% gaat investeren in spraaktechnologie in 2019.

Conversationele interface

De populariteit van gesproken zoekopdrachten heeft ook een impact op de manier hoe websites gebouwd zijn. Enkele webwinkels beginnen nu ook met de integratie van spraakgestuurd zoeken. Geschat wordt dat de helft van de online retailers hiermee zal beginnen in 2019. Het Mobile Travel Trends rapport schat dat tegen 2020 bijna 30% van het surfen zal gebeuren via een toestel zonder een display, dus via spraakopdrachten.

De airline als retailer

Luchtvaarmaatschappijen verkopen vandaag meer dan enkel een stoel aan boord van één van hun toestellen. Ze hebben de voorbije jaren succesvol hun focus verlegd naar wat de klant echt wil en bieden een hele rist aan producten en services aan met als doel: het juiste product op het juiste moment aan de juiste passagier aanbieden. Gemiddeld hebben airlines zo’n 78 dagen tussen het aankopen van het ticket en de effectieve vliegreis. Tijd genoeg om aan upselling te doen. Ryanair is één van de voortrekkers op dit gebied met meer dan 30 producten naast hun vluchten. Ook in 2019 (én daarna) zal deze trend toenemen.

Augmented reality: dompel je onder in de toekomst

Volgens Tim Cook (ceo Apple) gaat augmented reality (AR) alles revolutioneren: gaming, de gezondheidszorg, ingenieurswerk… Ook zijn tegenhanger Sundar Pichai (ceo Google) gelooft dat AR vele mate groter wordt dan virtual reality. Vandaag zijn er al meer dan 500 miljoen smarphones in omloop die AR ondersteunen en dat zal de komende jaren enkel toenemen. Toch is dit geen goed nieuws voor de reissector, want we hinken nu al achterop. Slechts 17% van de reismerken overweegt het om te investeren in AR. Vandaag zijn er al toepassing van AR voor de reissector vnl. in de luchtvaart. Zoals een app waarmee je je handbagage kan opmeten om te zien of de afmetingen voldoen aan de voorschriften.

Het einde van zoeken is nabij

De conclusie van het Mobile Travel Trends rapport van Travelport Digital is dat mobile het epicentrum is en blijft van alle innovatie. Ook gaat onze manier van online zoeken drastisch veranderen. Het einde van online zoeken, zoals we dat vandaag kennen, is voorbij. Zoeken is een reactieve handeling. Het initiatief moet genomen worden door de klant of de reiziger. Binnenkort zal zoeken evolueren naar proactief gegeven: ‘anticiperende zoektechnologie’ het dat dan. We verzamelen en ontleden namelijk zoveel data dat het mogelijk wordt voor bedrijven om gepersonaliseerde voorstellen voor producten en services te doen zonder dat daar een zoekopdracht aan vooraf moet gaan… Wat u daarvan moet vinden? Geen idee, maar misschien weet Google het antwoord wel.

Comments