Cruise

Havila van start langs Noorse kust

Met bijna een jaar vertraging is het eerste schip van Havila Kystruten deze week vertrokken op haar eerste afvaart langs de Noorse kust. De rederij vaart vanaf heden het hele jaar door langs 34 havens tussen Bergen en Kirkenes. De dienst maakt deel uit van het overheidscontract waarbij Havila en Hurtigruten samen deze kustverbinding uitbaten.

Havila Kystruten haalde enkele jaren geleden samen met Hurtigruten het concessie binnen voor deze kustverbinding. Hurtigruten kan zeven schepen inzetten. Havila mag met vier schepen varen. Twee schepen werden besteld in Portugal en een tweede paar in Turkije. Door problemen met de Portugese werf liep de oplevering flinke vertraging op. Na de Havila Capella volgt op 20 januari 2022 de Havila Castor. De opleveringsdata voor het derde en vierde schip zijn nog niet meegedeeld.  De vier identieke vaartuigen beschikken over 179 kajuiten, meerdere restaurants en ruime publieke ruimtes.

CEO Brent Martini: “We zijn erg blij eindelijk te kunnen uitvaren en onze allereerste ervaring van de Noorse kust te kunnen opdoen. We willen een integraal onderdeel worden van het dagelijkse maritieme verkeer dat de levensader van de Noorse kust vormt.”

Groene schepen

De schepen van Havila Kystruten varen op vloeibaar aardgas. Daarnaast gaf Havila Voyages ruim 48 miljoen euro uit om ze extra milieuvriendelijk te maken. De plug-in hybride vaartuigen beschikken onder meer over ’s werelds grootste batterijpakketten ontworpen voor passagiersschepen. Ze wegen 86 ton en hebben een capaciteit van 6,1 megawattuur of een equivalent van 600 Tesla’s. Met de accu’s kunnen de schepen vier uur zonder geluid en uitstoot door de werelderfgoedfjorden en ongerepte natuur varen.

Bent Martini: “De batterijen zijn slechts een van de vele maatregelen die ervoor zorgen dat onze schepen de NOx-uitstoot met ongeveer 90 procent en de CO2-uitstoot met 25 procent verminderen. Het foodconcept aan boord zonder buffetten waarbij de gasten persoonlijk aan tafel worden bediend, betekent dat Havila Voyages de voedselverspilling met 60 ton per jaar zal verminderen.”

Daarnaast werd de romp speciaal ontworpen voor een maximale energie-efficiëntie en wordt overtollige warmte van koelwater gebruikt voor de verwarming aan boord. Op het menu staan lokale gerechten en producten. Tevens wordt overtollig plastic vermeden. Met al deze ingrepen overtreft de rederij nu al de eisen van de overheid om de uitstoot terug te dringen. Het einddoel is op termijn volledig emissievrij te varen.

© foto Havila Voyages

Comments