Analyse, Cruise

Hapag-Lloyd Cruises wil internationaal uitbreiden met steun van Royal Caribbean

De TUI Group gaat voor haar dochteronderneming Hapag-Lloyd Cruises een joint-venture aan met Royal Caribbean Cruises Ltd. In de nieuwe structuur hebben TUI AG en RCCL elk 50 procent van de aandelen. De transactie heeft een waarde van 1,2 miljard euro, exclusief de nettoschuld en zal resulteren in een verwachte netto-instroom van circa 700 miljoen euro voor TUI. De deal moet tegen de zomer afgerond zijn. De samenwerking tussen TUI en RCCL combineert de scheepsbouw-, operationele en digitale expertise van Royal Caribbean met de sterke merknaam en het verkoopteam van TUI.

Door: Patrick Parez
Foto’s: ©Hapag-Lloyd Cruises

De TUI Group wil de volgende jaren enerzijds haar aanbod aan nieuwe hotels en cruiseschepen (Hapag-Lloyd Cruises, TUI Cruises en Marella Cruises) uitbreiden en anderzijds het concern transformeren tot een digitale maatschappij. Dit strategisch plan heeft een zwaar financieel plaatje. Om de eigen kapitaalsinbreng voor de uitbreiding van de cruiseportfolio te beperken, gaat de toerismegroep voor Hapag-Lloyd Cruises daarom deze joint-venture aan. TUI-baas Fritz Joussen: “Producten en merken zoals MS Europa en MS Europa 2 hebben internationaal potentieel en aantrekkingskracht. Tegelijkertijd zijn de financiering van de schepen en de groei minder kapitaalintensief voor ons als aandeelhouder van de joint-venture. De overeengekomen uitbreiding is strategisch en economisch de volgende grote stap in onze groei. Elke partner blijft staan ​​voor zijn kerncompetenties: het sterke merk en verkoopteam van TUI gecombineerd met de scheepsbouwkunde en operationele expertise van Royal Caribbean.”

Royal Caribbean Cruises en de TUI Group hebben al sinds 2008 een gelijkaardige joint-venture voor TUI Cruises. In die samenwerking verzorgt TUI Cruises de commercialisering en marketing van het Duitstalige cruiseproduct, terwijl Royal Caribbean Cruises instaat voor het ontwerp en de bouw van de schepen. De rederij ging in april 2008 van start met voormalige schepen van Celebrity Cruises. Die werden al snel aangevuld met nieuwe Mein Schiff-vaartuigen waarvan er momenteel zes in de vaart zijn. Een zevende vervoegt in 2023 de vloot. Wie de schepen bezoekt, ziet duidelijke knipogen naar Royal Caribbean International. Harri Kulovaara, RCCL’s Executive Vice President Maritme & Newbuilding, heeft immers samen met het team van TUI Cruises de leiding over de nieuwbouwprojecten. Ook voor Marella Cruises (het voormalige Thomson Cruises in Groot-Brittannië) wordt al nauw samengewerkt met RCCL en bestaat de vloot hoofdzakelijk uit voormalige schepen van Royal Caribbean International en Celebrity Cruises.

Europa 3 op de tekentafel?

Hapag-Lloyd Cruises richtte zich tot enkele jaren geleden hoofdzakelijk op de Duitssprekende landen. Daar kwam in het voorjaar van 2013 verandering in met de lancering van de Europa 2. Met dit schip breidde Hapag-Lloyd haar actieveld uit en kijkt voor haar internationale expansie vooral naar de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Australië en de Benelux. Het Engels-Duitse luxeschip werd meteen enthousiast onthaald en wordt in de Berlitz Cruising & Cruise Ship-gids jaar na jaar uitgeroepen als de nummer één in de wereld.

TUI ziet een groei van de vraag naar Hapag-Lloyd Cruises buiten het Duitse taalgebied. Met de steun van Royal Caribbean wil het concern daarom de internationale aanwezigheid van haar luxe- en expeditiebrand de volgende jaren verder uitbreiden. Volgens TUI-woordvoerder Kuzey Esener wordt daarbij vooral gedacht aan een uitbreiding in het segment van de ultraluxueuze reizen. Hij sluit niet uit dat er wordt geïnvesteerd in een zogenaamde ‘Europa 3’, een mogelijk zusterschip voor de Europa 2.

In cruisemiddens ging men ervan uit dat Hapag-Lloyd Cruises – na de ingebruikneming van de drie expeditieschepen (Hanseatic nature, Hanseatic inspiration en Hanseatic spirit gepland voor 2021) – zou investeren in een nieuwe Europa voor de Duitstalige markt. De huidige Europa is naast de Europa 2 het enige vijfsterrenplus-schip in de wereld. Niettemin dateert het schip al van 1999. Tegen de tijd dat een opvolger wordt ontworpen en gebouwd zal het schip ruim een kwarteeuw oud zijn. Verandert HLC het geweer van schouder of zullen twee (identieke?) schepen besteld worden voor enerzijds de Duitse en anderzijds de internationale markt?

En dan blijft ook de vraag wat de plannen zijn van Royal Caribbean Cruises met Hapag-Lloyd Cruises. Luxe- en expeditiecruises waren lang de ontbrekende schakel binnen het aanbod van de groep. Na de overname van Silversea Cruises in 2018 is RCCL ook in deze twee marktsegmenten actief. Zal ze een tweede gelijkaardige brand neerzetten of zullen de twee op termijn in elkaar opgaan? Een vergelijking met TUI Cruises en Royal Caribbean International gaat hier niet op omdat de eerste een puur Duits product is en de tweede een wereldwijde Engelstalige brand. In het geval van Hapag-Lloyd en Silversea targetten beide brands – zij het deels – dezelfde doelgroep.

Comments