Analyse, Newsflash

Hallo Eurowings/Lufthansa. Was ist los?

Kopzorgen aan de top van Lufthansa Group. De Duitse luchtvaartonderneming staat voor een wissel in het management, mogelijk een gevolg van een verschil in visie omtrent ‘zorgenkindje’ Eurowings. Of de onenigheid in de kaart kan spelen van Brussels Airlines, dat in 2009 en begin 2017 werd verkocht aan de Lufthansa Group, valt nog af te wachten. Lufthansa wil Brussels Airlines inlijven bij zijn lagekostendochterbedrijf Eurowings maar daar sputtert de motor. 

Aanleiding voor de gespannenheid is het mogelijk vertrek van financieel directeur Ulrik Svensson (57) bij Lufthansa. Volgens het gerespecteerde Duitse zakentijdschrift ‘Manager Magazin’ zou de Zweed hebben aangegeven dat hij zijn driejarig contract niet wil hernieuwen. Officieel om privéredenen. Manager Magazin meent te weten dat Svenssons’ vertrek moet gezien worden in het licht van de tegenvallende resultaten bij Eurowings.

Eurowings, de divisie waarin Brussels Airlines zit, moet volgend jaar winstgevend zijn maar het is zeer de vraag of dat doel binnen de mogelijkheden ligt.

Hoge kosten

Onderbrekingen door extreem weer, stakingen bij het cabinepersoneel, aanzienlijke vertragingen en vooral de overname van een deel van de voormalige rivaal Air Berlin (in 2018 circa 170 miljoen euro) maken het bijzonder moeilijk om de kosten te drukken.

Het klopt dat hoge kosten voor de integratie van overgenomen bedrijven of delen ervan in elke sector standaard zijn. Maar de omvang werd bij Lufthansa aanvankelijk onderschat. In het tweede kwartaal van 2018 daalde de winst voor intresten en belastingen met 3,4 procent naar 982 miljoen euro en netto bleef 734 miljoen euro over (-0,8 procent).

Dat was voor een deel ook een gevolg van de hogere brandstofrekening. Maar de integratie van Air Berlin in Eurowings verloopt volgens Lufthansa ‘trager en niet zo vlekkeloos als verwacht’.

Brussels Airlines

Zoals bekend wil Lufthansa de Europese vluchten van Eurowings en Brussels Airlines aansturen vanuit Keulen, terwijl Brussel het competentiecentrum wordt voor langeafstandsvluchten.

Financieel directeur Ulrik Svensson had zich tot doel gesteld om Eurowings volgend jaar weer winstgevend te krijgen. Hij wil die winstgevendheid ‘in de komende drie tot vier jaar op het niveau brengen van de voornaamste concurrenten’. Dat zijn easyJet en Ryanair.

Met die doelstellingen wil het echter niet vlotten. Het gaat ook niet snel genoeg, vindt Carsten Spohr (51) CEO van de Lufthansa Group. Meer nog. Volgens Manager Magazin lijkt het er op dat Thorsten Dirks, CEO van Eurowings, niet ten volle meer gesteund wordt door grote baas Spohr.

Insiders spreken van spanningen, misverstanden en diepe frustraties – vooral aan de kant van Dirks. Verder zou er ook sprake zijn van meningsverschillen over de te volgen koers. “De gemeenschappelijke visie is zoek”, klinkt het ook.

Volgens het Duitse zakenblad brengt dit ook de verlenging van Dirks driejarig contract, volgend voorjaar, ter discussie.

Windstil

Tegelijk weigert Carsten Spohr elk gesprek met de media over Eurowings of over de toekomst van Brussels Airlines. Op een IATA-conferentie, vorige week in Madrid, stelde de Duitse topman dat Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines het goed doen. Over zijn zorgenkindje, Eurowings, wil hij niets kwijt. Net zo min als over Brussels Airlines.

Wat wél zeker is, is dat Spohr in hoge mate zijn lot heeft verbonden aan Eurowings/Brussels Airlines. In elk geval is het zìjn geesteskind. Onder de gezamenlijke merknaam moèt het Lufthansa-filiaal op korte termijn het Duitse antwoord worden op de meest succesvolle lagekostenmaatschappijen in Europa.

Omdat ex-CEO Bernard Gustin een andere toekomst zag voor Brussels Airlines, inclusief een ander bedrijfsmodel én met een Belgische verankering, werd hij begin dit jaar samen met financieel directeur Jan De Raeymaeker de laan uitgestuurd en vervangen door de Duitse Christina Foerster, een getrouwe van Spohr.

Indien het duo Carsten Spohr/Thorsten Dirks er niet in slaagt om van Eurowings/Brussels Airlines de succesvolle lagekostenmaatschappij te maken, zou ook hun positie wel eens in het gedrang kunnen komen.

Het zou meteen kunnen betekenen dat er voor Brussels Airlines misschien een andere toekomst is weggelegd, niet langer opererend als lagekostenmaatschappij binnen Eurowings maar net zoals Swiss, Lufthansa en Austrian Airlines als een gezonde netwerkcarrier met Europese en langeafstandsvluchten naar Afrika en Noord-Amerika.

Luk De Wilde, Travel Magazine

Comments