Analyse

Grand Prix Sunny Cars 2018, een Sunny studierace met vaart

Maandagavond 10 september 2018, 20.30 uur, verzamelen geblazen voor de briefing in het pentahotel Brussels Airport met een enthousiaste groep van 31 reisagenten die staan te popelen om te racen door Andalusië, vergezeld door twee journalisten, vijf Sunny Cars medewerkers en drie spelleiders van het creatief bureau Just Curious. De vier teams werden bekendgemaakt onder leiding van de al gekende teamcaptains en de eerste banden werden gesmeed bij een glas, en voor sommigen twee glazen. Koppeling los en volle gas vooruit!

De teams:
Team 1: TOE(T)er niet TOE(T)
Team 2: Lady ´Leen´ and her magnificent 7
Team 3: de Car Jakkers
Team 4: Lucky 7

Dinsdagochtend wake-up call om 3.00 uur, wanneer alle slaperige ogen volledig open zijn gaat het meteen richting Brussels Airport. Na een vlotte groepscheckin stapt iedereen het toestel van TUI fly op richting Malaga voor een vroege vlucht. Door de vroege vlucht kan ’s morgens al snel de huurwagen opgehaald worden bij Helle Hollis, één van Sunny Cars’ favoriete lokale partners. Helle Hollis, van Deense oorsprong, is erg geliefd op de uiterst populaire huurautobestemming Malaga vanwege hun uitstekende service en uitgebreide wagenpark. Ernaartoe ga je met een shuttlebus en in enkele minuten kan je op pad met je huurwagen. Enkele reisagenten merkten op dat je met deze shuttlebus juist tijd bespaart in plaats van er te verliezen, je vermijdt er namelijk de grote drukte en de rijen aan de autohuurbalies op de luchthaven zelf mee, zeker geen overbodige luxe voor je klant.

Alle bolides stonden netjes opgeblonken op de groep te wachten samen met een eerste uitdaging waar alle teams meteen invlogen. Na dit eerste wapenfeit waren de banden voldoende opgewarmd voor de start. Elk team kreeg vervolgens een tablet met een volledig op maat gemaakte app door Just Curious om de groepen te gidsen op de Andalusische wegen en hen op gezette tijdstippen van een opdracht in of uit de auto te voorzien. Er stonden op de kaart in de applicatie verschillende kleuren ‘markers’ die de groep toonden wat hun volgende bestemming was. Sommige punten activeerden een opdracht in de auto, sommige punten een opdracht buiten de auto. Het doel van deze studiereis was om de deelnemers te laten kennis maken met de verborgen parels van Andalusië en tegelijkertijd te tonen dat deze makkelijk (en alleen maar) bereikbaar zijn per huurwagen.

De eerste tussenstop vormde meteen al een hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk. Vanop de beroemde brug van Ronda kon de groep zich voor een eerste maal vergapen aan het grillige landschap van Andalusië. Soms groen en zacht glooiend, soms droog met steile kliffen en diepe afgronden, maar altijd de moeite waard. Next stop, Setenil de las Bodegas, een typisch wit dorpje dat zich genesteld heeft in een kloof. Door de nauwe straatjes raakt een touringcar niet, maar een auto passeert er net wel! Verder naar Osuna, waar na een nacht in een oude ‘palacio’ met een echte patio de verschillende teams een stadsspel voorgeschoteld kregen en er tijd voorzien werd met Annick en Olivier van Sunny Cars om te ‘speeddaten’ en al spelenderwijs leerden de reisagenten bij met Susanne en Laura met behulp van een heus Sunny Cars-bordspel. Verder passeerden nog Doña Mencía de revue en werd er tijd ingelast voor een wandeling in en rond het natuurpark ‘El Torcal’ met zijn prachtige rotsformaties en zijn weidse vergezichten. Alleen al de weg er naartoe via de kronkelende wegen is de moeite waard.

Tijdens de speeddate sessie met en Annick en Olivier kregen de reisagenten tips en tricks om hun Sunny-verkoop te optimaliseren en hun ‘conversie’ te vergroten (het aantal huurauto’s op het totaal aantal boekingen). Ook werd er gebrainstormd en peilden Annick en Olivier naar de huidige werkwijze van de reisagenten. Een belangrijke conclusie was dat er meer verkoopsmomenten voor een huurauto zijn dan het verkoopsgesprek met de klant alleen. Dit is één van de momenten om een huurwagen voor te stellen maar zeker niet het enige. Het is een goed idee om daarvoor al kenbaar te maken dat een huurauto aan de reis toevoegen een optie is, door de klanten vrijblijvend te informeren over de mogelijkheden en voordelen van een huurauto in bijvoorbeeld een nieuwsbrief of eigen facebook-pagina. Ook bij het ophalen van de reisdocumenten is een geschikt moment om een huurwagen aan te raden, aangezien veel mensen dan nog volop bezig zijn met de planning van hun reis. Nog een nuttige tip: wanneer de klant ter plaatse beslist om toch een huurwagen te nemen, kan de reisagent dit ook nog met commissie verkopen. Het reisagentschap kan zo een gepersonaliseerde offerte sturen via een hyperlink waarna betaling van de klant via creditcard de commissie gewoon naar de reisagent gaat.

Olivier Giacomini (Sunny Cars): “Malaga is onze Sunny Cars topbestemming, zowel voor België als Nederland. Wij zijn heel tevreden met de studiereis en denken dat het concept geslaagd is. Het is nu wel duidelijk voor de reisagenten die ons vergezelden op deze studiereis dat je met een huurauto meer kan zien en beleven. Ons eigen product primeerde deze studiereis, waar vorige jaren de bestemming iets meer van belang was. Natuurlijk is Andalusië een fantastische bestemming die we de reisagent op een speelse wijze hebben laten ontdekken mét de Sunny huurwagen. We hebben dus het educatieve gemengd met een flinke portie fun en dat lijkt ons goed gelukt na het horen van de eerste feedback. We kunnen verder bouwen op het concept van deze studiereis in de toekomst. Het is vooral de bedoeling dat de reisagenten dezelfde belevenis hebben ter plaatse als hun klanten: met de huurwagen naar verschillende leuke dorpjes via idyllische wegen en panorama’s en ze dingen laten ontdekken die ze anders niet zouden beleven.”

Reisagenten aan het woord

Aurélie Mouthuy (HRG Belgium): “Het was een nieuwe manier om de regio te ontdekken door de spelvorm. Voor mij was het de eerste keer Andalusië. Deze studiereis is voor mij ook de ideale gelegenheid om collega’s te ontmoeten. Het programma was erg goed gevuld, wat vrije tijd op bepaalde plaatsen zou wel leuk geweest zijn. Ik heb hier ook bijgeleerd dat het nuttig kan zijn om in offertes meteen een huurwagen op te nemen en voor te stellen aan de klant.”

Mirko Talio (TUI, Hornu): “Het concept om met een tablet en een huurwagen spelenderwijs een regio te ontdekken is uniek. Normaal weet je op een studiereis alles op voorhand, zoals wanneer je op welk bezoek gaat, maar hier weet je niets op voorhand. Je valt van de ene verrassing in de andere en ontdekt zo voortdurend nieuwe dingen. Ik zou dit echt aanraden aan mijn collega’s. Het is een eenvoudige maar leuke manier om een regio te ontdekken. Dit zal ook een boost aan mijn verkoop geven door de opgedane bestemmingskennis. Andalusië is een regio die rijk is aan zowel cultuur als natuur. We hebben hier kleine dorpjes bezocht die je ook niet zou kunnen bezoeken zonder huurwagen.”

Dieter Cludts (New Event Travel, Sterrebeek): “Hier ontdek je de bestemming via verschillende opdrachten en punten, zelfs langs kleine wegjes door middel van de GPS. Een specifiek tapasrestaurant kunnen aanraden aan de klant wordt een leuke extra touch voor mijn klanten” Sammy Bonnewijn (Uniglobe VDK travel, Vilvoorde): “De bestemming verkopen zal sowieso beter lukken nu, het is mijn eerste keer hier en ik vind het geweldig! We leerden veel bij over Sunny Cars en de bestemming maar ook de fun die we hier beleefden zal me bijblijven.” Yves Meyers (Reizen Meyers, Zandhoven): “Omdat Sunny Cars zich in regel heeft gesteld met de nieuwe pakketreizenwet kunnen we ze ook met een gerust hart aanbieden bij de klant, omdat ze hun verantwoordelijkheid nemen indien nodig.”

Tina Bauwens (Het Vakantiehuis, Scherpenheuvel): “Het was een hele boeiende reis waar we nieuwe plekjes konden ontdekken. Er was voldoende uitdaging met de vragen en opdrachten die we onderweg moesten oplossen. Het is een unieke studiereis waar je verborgen plekjes ontdekt met de huurwagen. De bestemming is prachtig, het eten is er lekker en biedt veel troeven. Annick en Olivier hebben ons veel tips gegeven ook voor de verkoop. Ik kan mensen nu ook overtuigen om op de bestemming zelf nog een huurwagen via ons kantoor te bestellen.”

Bekijk meer foto’s hier en lees in TM419 meer over Andalusië.

Jonas Vandenabeele – Staff Reporter Travel Magazine

Comments