Digitale Economie

Google I/O 2019

Is het nu Google Assistant of Travel Assistant?

Begin mei waren alle ogen in de tech-wereld gericht op Google. Dit keer niet omwille van een nieuwe monsterboete, want de zoekgigant organiseerde van 7 tot 9 mei zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie, Google I/O 2019, in San Francisco. Tijdens de conferentie geeft Google eerste impressies en demo’s van innovaties die ze binnenkort zullen doorvoeren. Wat vooral indruk maakte, was de demo die Google CEO Sundar Pichai gaf van de verbeterde Google Assistant, die op basis van één enkele stemopdracht een huurauto reserveerde voor een aankomende reis. Een prachtig staaltje technologie, maar het brengt ook een oude discussie terug op gang. Wat zijn de plannen van Google met travel?

Google Assistant of Travel Assistant?

“We willen repetitieve taken op het web een stuk eenvoudiger maken voor onze gebruikers en maken daarbij gebruik van spraaktechnologie,” vertelt Google CEO Sundar Pichai tijdens Google I/O. Wat volgt is een knap staaltje technologie tijdens zijn keynote demo in het in Shoreline Amphitheatre in Mountain View, California. “Onze Google Assistant zal nu op basis van een spraakopdracht ook acties kunnen uitvoeren op websites, zowel mobiel als op een desktop.” Pichai voegt meteen de daad bij het woord en vraagt zijn smartphone: “Google, boek een Avis huurauto voor mijn volgende reis” en van daar neemt de technologie het over. Google weet namelijk al wanneer zijn volgende reis is dankzij de boekingsbevestiging van de luchtvaartmaatschappij in de mailbox. De assistent begint vervolgens de velden aan te vullen op de website van de autoverhuurmaatschappij met de persoonlijke informatie van Pichai. Niet alleen dat, ook doet de assistent een aanbeveling voor het type wagen op basis van zijn persoonlijke voorkeur. Het wordt een gezinsuitstap, dus waarom geen monovolume met extra kofferruimte. Op slechts enkele seconden tijd doorloopt Google het hele proces en krijgt Pichai zijn voorstel voorgeschoteld. Hij hoeft enkel nog te bevestigen of kan (als hij dat wil) zijn gegevens en keuzes nog aanpassen. Onvoorstelbaar.

Google zet zijn data aan het werk

Waar we vooral van opkijken, is de snelheid en het gebruiksgemak waarmee de Google Assistant de boeking voltooid. Toegegeven, de demo is hoogstwaarschijnlijk voorgeprogrammeerd, maar toch verklaart Pichai dat dit geen integratie op maat was voor Avis. Met andere woorden, Avis heeft geen enkele investering gemaakt in technologie of API laten schrijven hiervoor. Het hele systeem werkt enkel en alleen op de data en artificiële intelligentie van Google. De zoekgigant gebruikt niet alleen data uit boekingsbevestigingen, maar doet ook persoonlijke en relevante productvoorstellen. En alhoewel een vlucht boeken nog niet meteen tot de mogelijkheden zal behoren, is het niet moeilijk om die lijn door te trekken. Google zelf verklaart dat het zich met deze technologie, die ze zelf Duplex On The Web noemen, aanvankelijk enkel willen richten op huurwagens en bioscooptickets.

Ook Amazon lonkt naar de reissector

Het doet opnieuw vragen rijzen over de ware intenties van Google met travel. Het is geen geheim dat de zoekgigant samen met andere technologiereuzen Apple en Amazon de reissector al een tijdje in de gaten houden. Zo werd recent ook bekend dat Amazon stilzwijgend de verkoop van binnenlandse vluchten in India heeft gelanceerd op haar platform via het reiskantoor Cleartrip. Zo worden onder meer vluchten van AirAsia, IndiGo, Air India en GoAir aangeboden. Het doet opnieuw de geruchtenmolen draaien over de ware bedoelingen van de GAFA’s met het travel segment.

Google’s veranderende rol in het travel ecosysteem

Of je het nu wil of niet, Google speelt momenteel al een belangrijke rol in zowat elk onderdeel van het travel ecosysteem. Het is volgens experts maar een kwestie van tijd vooraleer Google er ook daadwerkelijk ook reisonderdelen gaat verkopen. De rol van de zoekgigant blijft constant evolueren en dat maakt heel wat hooggeplaatste executives in onze industrie nerveus. Toch is Google niet oppermachtig en zal het zeer omzichtig te werk moeten gaan bij het aansnijden van nieuwe business. Het bewijs daarvan is de door de Europese Commissie opgelegde monsterboete van 4,3 miljard euro voor het overtreden van de antitrust wetgevingen. Reken daarbij nog eens de verstrengde GDPR-wetgeving en de recente boete van 50 miljoen euro die Google werd aangewreven in Frankrijk. Het mission statement van Google blijft ondanks alles onveranderd: “Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.” Een missie die toch wel voor een heel brede interpretatie vatbaar is als je het ons vraagt.

Comments