Analyse

Germany Travel Mart in Wiesbaden

Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine

Gastheer voor de 45ste GTM was Wiesbaden, hoofdstad van de Duitse deelstaat Hessen, die tevens medeorganisator van het event was. Wiesbaden en Hessen waren voor de derde keer gastheer. Net zoals bij de vorige edities fungeerde het Kurhaus als locatie voor de officiële opening, maar de locatie van de eigenlijke reismarkt zelf was nieuw. Die vond gedurende twee dagen plaats in het vorig jaar geopende, splinternieuwe state-of-the-art RheinMain CongresCenter (RMCC).

Voor de tweede avond verhuisde men naar het bekende klooster Eberbach, gelegen te midden van de beroemde wijngaarden van de Rheingau, dat voor een deel UNESCO-werelderfgoed is. Het voormalige Cisterciënzerklooster was ooit het decor voor de opnames van de film “In de Naam van de Roos” en is tevens een exclusieve locatie voor events. Buyers en media kregen voorafgaand aan de GTM-workshop de kans uitgebreid kennis te maken met de stad Wiesbaden en haar toeristische troeven en met de Rheingau regio, waarbij klassiekers als Rüdesheim met het Germania monument en het rozenstadje Eltville niet mochten ontbreken.

De GTM mocht deze keer zo’n duizend deelnemers verwelkomen. Naast de ruim 300 Duitse aanbieders, waren er meer dan 500 buyers en journalisten uit 51 landen. De Belgisch-Luxemburgse delegatie bestond uit 13 contracting managers en journalisten. Met Claudia Bergholz (interim directeur) en Kristina Hansen (pers & digital manager) van het DZT kantoor in Brussel als coaches.

Negende recordjaar op rij

Vorig jaar noteerde Duitsland 87,7 miljoen overnachtingen van buitenlandse bezoekers, voor het negende jaar op rij een recordcijfer (+ 4,5%). Nederland blijft daarbij de belangrijkste markt met 11,4 miljoen overnachtingen. België komt op de tiende plaats met 3,1 miljoen. Voor de Europeanen blijft Duitsland de tweede bestemming (59 miljoen reizen), na Spanje (66,5 miljoen) maar voor Frankrijk (44 miljoen). Het MICE-segment wordt daarbij alsmaar groter. Europa blijft de belangrijkste rekruteringsmarkt voor de Duitse toeristische sector, internationaal blijven dat de Verenigde Staten. Het belangrijkste jaarthema in 2019 is “100 jaar Bauhaus”, met vooral activiteiten in Weimar, Dessau en Berlijn. In 2020 viert men het 250ste geboortejaar van Beethoven, dertig jaar Duitse eenheid en is de natuur het derde jaarthema. Met een aanbod van tweehonderdduizend kilometers aan bewegwijzerde wandelroutes, zeventigduizend kilometer aan fietsroutes, 16 nationale parken en 15 UNESCO biosfeer reservaten, is dat bijna vanzelfsprekend.

Alle info hierover vindt men op de site www.germany.travel

Lufthansa en Die Bahn

Lufthansa is fier op zijn vijfsterren status en zijn zevende plaats in de Skytrax airlines top 100. Samen met de dochtermaatschappijen Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines en Eurowings, beschikt LH nu over 760 toestellen. Nieuw is dat de premium economy klasse nu ook beschikbaar is bij Swiss en Austrian Airlines.

De Deutsche Bahn breidt ondertussen haar internationaal netwerk uit. Het aantal dagelijkse verbindingen tussen Brussel en Frankfurt is opgetrokken tot 7. België blijft de vijfde buitenlandse bestemming voor DB, na Zwitserland, Oostenrijk, Nederland en Frankrijk. Tegen 2025 moeten 135 nieuwe ICE 4-klasse treinstellen in gebruik zijn.

Belgische buyers

Van een aantal meegereisde Belgische buyers kregen we zoals steeds commentaar bij deze GTM en bij de reisbestemming Duitsland.

Tom Swaen (Transeurope, Go Chic hotels): “Het was voor mij de eerste keer dat ik de stad Wiesbaden bezocht. Een compacte stad met tal van bezienswaardigheden zoals het staatstheater Kurhaus. Ook een bezoek aan het klooster van Eberbach is beslist de moeite waard. De GTM is voor mij een uitgelezen kans om een groot deel van onze partnerhotels en ketens te kunnen spreken. Ik haal er ook veel inspiratie voor de brochures van volgend jaar. Later dit jaar zal ik de hotels weer persoonlijk gaan bezoeken. Het is voor ons erg belangrijk dat we weten wat we verkopen. Wij zetten dan ook steeds meer in op productkennis. Daarnaast streven wij naar goede relaties met de hoteliers. Dit moet ook wel, omdat wij ons met onze Benelux Duitsland brochure richten op de eerder kleinschalige en charmante (familie-) hotels en daar past een gepersonaliseerde aanpak bij. Ik vond deze editie bijzonder geslaagd, mede dankzij de uitstekende organisatie. Ik heb veel nieuwe ideeën kunnen opdoen voor de Charming+ pakketten (arrangementen met toegevoegde waarde) en rondreizen (eventueel ook per fiets met bagagetransfers, zoals we dit nu reeds in Nederland aanbieden). Een groot deel van onze hotels staat reeds jaren in de brochure maar het blijft belangrijk om niet stil te staan en waar nodig een nieuw aanbod te voorzien. Ik kijk alvast uit naar de volgende editie!”

Tanja De Munck (Smartbox Group): “De eerste boekingsresultaten voor 2019 laten momenteel een stijging zien voor Duitsland. Populair zijn de steden zoals Keulen, Düsseldorf en Berlijn, maar ook de regio’s Nordrijn-Westfalen, Saarland en Rijnland-Palts. Naast stedentrips, zijn wellnesshotels populair, evenals pittoreske accommodaties of familieverblijven. De GTM is voor Bongo een belangrijke beurs. Niet alleen om even de puntjes op de i te zetten met de bestaande partners, maar ook om nieuwe samenwerkingen op te starten. Tijdens deze GTM lag de focus op het zoeken van extra mogelijkheden voor families en wellness.”

Peter Pholien (vtbKultuur): “Deze eerste deelname aan de GTM was voor mij een succes. Gedurende de workshops heb ik kunnen ontdekken hoeveel Duitsland te bieden heeft wat de organisatie van groepsreizen betreft. Elke stad, regio, deelstaat, heeft ofwel een kant-en-klaar programma voor groepsreizen, ofwel kan men een programma samenstellen volgens wat wij als culturele vereniging willen. Ik voelde ook meteen dat Belgische gasten geapprecieerd worden. Opmerkelijk voor mij was hoeveel het – voor ons Belgen onbekende -oosten van Duitsland te bieden heeft aan kunst, architectuur, industriële archeologie, musea enz. Het valt op dat zij echt een inspanning doen om deze gebieden te promoten en bekend te maken. Ze moeten nog wel zorgen voor meer Nederlandstalige gidsen. Met vtbKultuur gaan wij in 2020 onder andere inspelen op 250 jaar Beethoven (groepsreizen naar Bonn en omgeving) en 75 jaar Potsdamer Konferenz, met groepsreizen naar Berlin en Potsdam. Tevens organiseren we op 26-27 oktober een studiereis naar Bonn. En in het kader van ons jaarthema “Buren” in 2020, nodigen we Ruhr Metropole en het Zollverein Essen uit op onze planning-dag in Ieper op 19 oktober.”

Japie Swings (JPS Tours): “Deze beurs heeft voor mij toch weer een aantal belangrijke contacten opgeleverd, nieuwe bestemmingen en nieuwe horizonten. Ook de contacten binnen de groep waren uitstekend. Hopelijk volgend jaar weer, GTM is steeds een uitdaging. Duitsland is en blijft één van mijn reisdoelen voor dit jaar en zeker voor 2020. Gezien mijn speciale doelgroep van mensen met een beperking, blijf ik Duitsland als vakantieland trouw.”

Luxemburgse buyers

Voor het eerst sinds mensenheugenis maakten twee Luxemburgse operatoren deel uit van de Belgisch-Luxemburgse delegatie. En met Sales-Lentz en Voyages Emile Weber meteen ook twee absolute toppers. We waren dus heel benieuwd naar hun reacties na deze GTM.

Lena Rolofs (Sales-Lentz): “Duitsland is een van onze belangrijkste bestemmingen, zowel voor groepsreizen als voor all-in vakanties. Er zijn tal van mogelijkheden op het vlak van wandel- en fietsreizen, vakantie- en pretparken, strandvakanties aan de Boord- en Oostzee, wintersport en citytrips, om er maar enkele te noemen. Naast de verscheidenheid is ook de nabijheid van de bestemming de reden waarom Duitsland altijd zo geliefd is bij onze klanten. Een beurs als de GTM is een ideale gelegenheid om bestaande contacten te versterken en nieuwe contacten te leggen. Daarnaast ontdekken we hier ook nieuwigheden bij de service-aanbieders die nog niet bekend zijn. Wat ons toestaat reizen naar events te plannen waarvan onze klanten nog niet op de hoogte zijn. Een belangrijk aspect voor ons is tevens de groeiende incoming markt. Omdat we bij incoming vaak Luxemburg met Duitsland combineren, is het verder ontwikkelen van Duitsland als bestemming erg relevant.”

Tanja Lutz (Voyages Emile Weber): “De GTM was van begin tot eind perfect georganiseerd en uitstekend begeleid door de DZT vanuit Brussel, en met een uiterst functioneel RMCC als locatie. De geluidsdemping en goede airco zorgden voor een aangename werkomgeving, wat niet van alle beurzen en workshops kan worden gezegd. Wiesbaden zelf was voor mij als beurslocatie en als stad een aangename verrassing. Naast de goede gesprekken overdag, zorgden ook de avondevents voor goede contacten. En dat zowel met sellers als met andere buyers en de media. Dergelijke contacten zijn in ons vak belangrijk. Duitsland is voor ons een interessante en belangrijke bestemming. Zo verscheiden dat je er met elke soort klant terechtkan. Bij onze Luxemburgse klanten zijn vooral de nabijgelegen regio’s als het Saarland, Rijnland-Palts en het zwarte Woud erg geliefd. Onze buitenlandse klanten focussen dan weer meer op steden als München, Hamburg, Berlijn en Keulen. Maar willen ook bekende kastelen, musea en UNESCO-werelderfgoed-sites zien. Vooral gewaardeerd door onze buitenlandse klanten zijn de prijskwaliteit verhouding, de rijke keuken, de hotelkwaliteit, de veiligheid en de goede infrastructuur wat autowegen en luchthavens aangaat. Naast klassieke reizen hebben we ook een aanbod op muziekreizen, sportevenementen zoals de marathon van Berlijn, culturele evenementen en gastronomie- en wandelreizen.

De 46ste GTM vindt van 10 tot 12 mei 2020 plaats in de havenstad Rostock en de hoofdstad Schwerin van de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern.

Bekijk de foto’s hier.

Peter Pholien (vtbKultuur), Kristina Hansen (DZT Brussel), Pascal Neyts (Weekendesk), Tanja De Munck (Smartbox-Group/ Bongo), Tanja Lutz (Voyages Emile Weber), Lena Rolofs (Sales-Lentz), Claudia Bergholz (DZT Brussel), Tom Swaen (Transeurope) en Roland Vannitsen (ASM). Japie Swings (JPS Tours) ontbreekt op de foto.

Comments