Analyse

Germany Travel Mart in Dresden

Germany Travel Mart in Dresden

Gastheer voor de 44ste GTM was dit jaar Dresden, samen met de deelstaat Saksen. Welgeteld twintig jaar nadat de grootste toeristische vakbeurs van de Bondsrepubliek er voor het eerst plaatsvond. En op die twintig jaar is er heel wat veranderd in de stad die in februari 1944 zo goed als van de kaart was geveegd na de geallieerde bombardementen. De stad heeft nu zijn oude glorie van het barokke Florence aan de Elbe zo goed als helemaal herwonnen en is een absolute topbestemming voor het toerisme. Buyers uit meer dan vijftig landen kregen de kans om de stad te (her)ontdekken en contacten te leggen met de zowat driehonderdvijftig sellers.

Acht recordjaren op rij

Vorig jaar noteerde Duitsland 83,9 miljoen overnachtingen van buitenlandse bezoekers, voor het achtste jaar op rij een recordcijfer. Nederland is daarbij de belangrijkste markt met 11,2 miljoen overnachtingen. België komt op de negende plaats met 3,1 miljoen. Een lichte daling, die echter in de eerste maanden van 2018 al ruim werd goedgemaakt. Voor de Europeanen blijft Duitsland de tweede bestemming, na Spanje maar voor Frankrijk. Het toenemend aantal MICE- en zakenreizigers speelt daarbij een grote rol. Europa blijft de belangrijkste rekruteringsmarkt voor de Duitse toeristische sector. Internationaal blijft de USA de belangrijkste markt, met China op de tweede plaats.

Het jaarthema in 2018 was ‘Duitsland culinair’. Voor 2019 wordt dat ‘100 jaar Bauhaus’, met vooral activiteiten in Weimar, Dessau en Berlijn. En in 2020 viert men het 250ste geboortejaar van Beethoven. Alle info hierover vindt men op de site www.germany.travel in dertig talen.

Lufthansa en Die Bahn

Bijna de helft van de Europeanen (49%) reist met de auto naar Duitsland. Het vliegtuig komt op de tweede plaats met 32%, de bus is goed voor 9 % en de trein voor 7%. Lufthansa is met vier hubs (Frankfurt, München, Düsseldorf en Berlijn) en 200 Europese bestemmingen de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. LH heeft nu ook als eerste Europese maatschappij een vijf sterren quotering gekregen van Skytrax. Datzelfde Skytrax heeft tevens de luchthaven van München, die een nieuwe satelliet kreeg, een vijf sterren quotering gegeven. Dresden wordt nu als toeristische groeipool vanuit drie steden aangevlogen: Frankfurt, München en Zürich.

De Deutsche Bahn vervoerde in 2017 het recordaantal van 142 miljoen passagiers. En vestigde met de vernieuwde verbinding München-Berlijn in 3 uur en 55 minuten ook een nieuw snelheidsrecord. De jongste generatie van ICE 4 treinen vormen het vlaggenschip van de maatschappij. Ze verbruiken dertig procent minder energie dan de eerste generatie en beschikken onder meer betere familie-compartimenten. Belangrijk voor de Belgische markt is dat er vanaf 2019 dagelijks niet minder dan zeven ICE treinen heen en terug tussen Brussel en Frankfurt zullen rijden, een verbinding van zowat drie uren.

Belgische buyers

Van een aantal meegereisde Belgische buyers kregen we zoals steeds commentaar bij deze GTM en bij de reisbestemming Duitsland.

Tom Swaen (contracts & product manager Transeurope – Go Chic hotels): “Het was mijn eerste bezoek aan de boeiende stad Dresden. Door het mooie weer konden we de stad ontdekken in al haar glorie. Zeker de moeite om nog eens terug te keren! Duitsland blijft altijd in ontwikkeling, dat heeft afgelopen editie van de GTM weer eens bewezen. Uiteraard blijven de vaste waarden een grote rol speel binnen ons aanbod, sommige hotels staan er dan ook al jaren in. We doen er als Transeurope alles aan om dit zo verder te zetten. Daarnaast zijn er op de markt wel wat verschuivingen waar te nemen. Zo ook in Berlijn, een van mijn persoonlijke favorieten. Een fantastische stad die sterk groeit en met een steeds groter wordend cultureel aanbod. Ondanks de groei van het toerisme zijn er nog altijd buurten die een deel van hun authenticiteit hebben weten te behouden. Deze GTM in Dresden was wat mij betreft weer beslist de moeite waard. Ik ben in contact gekomen met een groot aantal (kleinschalige) hotels, wat ons de kans geeft om het huidige aanbod verder uit te bouwen. En dan met name voor onze charming Benelux Duitsland Brochure, de referentie voor wie net dat beetje meer charme en gastvrijheid zoekt. Ik kijk alvast uit naar GTM 2019!”
Ilona en Ulrich Zeimers (TSE – Travel Service Eupen): “Deze beurs meemaken was voor ons een interessante ervaring. Zeker door het ruime toeristisch aanbod van alle deelstaten. De nieuwe oriëntatie en de flexibiliteit van de aanbieders zorgt voor bruggen tussen cultuur- en natuurreizen, avontuur- en wellnessreizen, romantische en gastronomische reizen, wandel- en fietsreizen en nog veel meer. Zeer positief vonden we de bereidwilligheid van de sellers om rondreizen door een of meer deelstaten met verschillende accenten aan te bieden. De 338 aanbieders zorgden voor een bonte keuze aan producten en toerisme-ondernemingen. Van zuivere vakantiereizen over citytrips tot zelfs pelgrimsreizen. Organisatie en communicatie zijn  essentieel om tot een harmonisch reisproduct te komen en dat hebben we tijdens deze GTM gevonden. De vooraf via internet vastgelegde afspraken zorgden voor een efficiënte werking. En de interactie tussen de GTM-organisatie en de toeristische dienst in Brussel gaf een zekere indruk. Wij hopen als TSE volgend jaar in Wiesbaden weer van de partij te zijn.”

Pascal Neyts (contracting manager Benelux & Duitsland, Weekendesk): “Het was mijn eerste deelname aan dit event en ik ben zeer tevreden over de ervaring. Het was heel gezellig, de workshops verliepen keurig en veel relaxter dan op andere grote beurzen als bijvoorbeeld ITB. Ik vond dat alles super was geregeld en zal zeker terug deelnemen in 2019.”

Tanja De Munck (contract manager Smartbox Group): “De GTM is voor Bongo al jaren een belangrijke workshop. Niet alleen om even de puntjes op de i te zetten met de bestaande partners, maar ook om nieuwe samenwerkingen op te starten. Naast de geijkte steden in Duitsland, hebben we nieuwe bestemmingen aan enkele thema’s toegevoegd. Zoals Wismar, Dresden, Leipzig, Saarbrücken en Hamburg. Overige speerpunten zijn wellness, pittoreske locaties (zoals brouwerijen) en kastelen.

Guido Deloof (ABB Travel): “Ik heb weerom wat nieuw ideetjes opgedaan. Zoals een fietsreis langs de rivier de Lahn, met de prachtige stadjes als Limburg en Marburg. Die niet te ver van België liggen. Dresden was werkelijk een openbaring. Zelfs voor mij, die er al een twintigtal reizen naar organiseerde. Prachtig gelegen aan de Elbe en met een wondermooie skyline aan barokke gebouwen. Ook het Bauhaus, het thema voor 2019, is voor mij belangrijk. Volgend jaar organiseren we er enkele reizen naar Bauhaus-bestemmingen. Onze eigen Henry van de Velde komt uitvoerig aan bod. Niet enkel in Weimar maar ook in Erfurt, Dessau en Berlijn. Tevens is er een fietsreis naar Thüringen gepland, met tochten langs rivieren en over oude spoorwegpaden. Met vertrek vanuit Mühlhausen naar Eisenach, Minden, Sonderhausen en Erfurt. En de busreis naar Berlijn gaan we koppelen aan bezoeken aan Potsdam en Magdeburg en gezellige kerstmarkten. Kortom: Duitsland heeft nog steeds heel wat te bieden voor de sportieve en de op cultuur beluste reiziger.”

De 45ste GTM vindt van 12 tot 14 mei 2019 plaats in Wiesbaden, de hoofdstad van de deelstaat Hessen.

Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine

Comments