Aviation

Geen Airbus A350’s voor KLM, wel zes Boeing Dreamliners

KLM neemt zes splinternieuwe Boeing B787 Dreamliners, die eigenlijk voor Air France waren bestemd, over van haar Franse zustermaatschappij. Beide carriers wisselen hun orders bij Boeing en Airbus voor lange-afstandstoestellen onderling uit. Zeven Airbus A350’s die door KLM waren besteld, komen in ruil voor de zes Dreamliners terecht bij Air France. KLM, van oudsher een maatschappij die met Boeing vliegt, gaat daardoor helemaal niet meer met Airbus vliegen. Air France houdt wel zowel A350’s als Dreamliners in haar vloot. De ‘Franse’ Dreamliners betreffen de langste versie van het toestel, de B787-10 waarmee 344 passagiers kunnen worden vervoerd. KLM vliegt al met 13 Dreamliners van een kleiner type, de B787-9 geschikt voor 294 reizigers. Morgen, zaterdag, zou het eerste exemplaar van de nog grotere Boeing B787-10 Dreamliner op Schiphol landen om ook het honderdjarig bestaan van de luchtvaartmaatschappij te vieren, maar dat is door leveringsproblemen bij Boeing uitgesteld. Met de Dreamliners van Air France, die tussen 2021 en 2013 worden geleverd, krijgt KLM in totaal 28 Boeing B787’s in haar vloot. De toestellen vormen daarmee met de 29 Boeing B777’s de ruggengraat van KLM’s lange-afstandsvloot. De toestellen vervangen onder meer de Jumbojet, waarvan de laatste in KLM-kleuren in 2021 de vloot verlaat. Vorige week kondigde KLM al een voorlopige order aan voor 35 Embraer E195-E2’s die bestemd zijn voor de Europese vluchten van KLM Cityhopper.