Aviation

“Gebruik van internationaal luchtruim kan veel efficiënter”

Toplui van zes grote Europese luchtvaartmaatschappijen hebben in Brussel een antwoord geformuleerd op de kritiek dat vliegen nadelig zou zijn voor het klimaat. “Laat ons beginnen met een efficiënter gebruik van het internationaal luchtruim”, klonk het op een gezamenlijke persconferentie tijdens de A4E Aviation Summit woensdag. “We hebben in de Europese luchtvaart sinds 2014 al 20 miljoen ton CO2-uitstoot bespaard. Dat staat gelijk aan 1,6 miljoen Europese vluchten”, zei Johan Lundgren, ceo van easyJet. “Het is niet dat we geen inspanningen doen. We blijven verder investeren in zaken als elektrisch vliegen en biobrandstof om onze milieubelasting te verlagen.” Willie Walsh, ceo van International Airlines Group (British Airways, Vueling, Iberia, LEVEL en Aer Lingus) voegde eraan toe dat luchtvaartmaatschappijen miljarden investeren in het vernieuwen van hun vloot. “Nieuwe toestellen zijn aanzienlijk zuiniger, stiller en schoner. Het is de hoogste tijd dat nu ook de Europese overheden hun verantwoordelijkheid nemen. Er moet haast gemaakt worden met de invoering van een gemeenschappelijk Europees luchtruim. Dat zou een CO2-vermindering van 10% kunnen opleveren.” Nu nog is het luchtruim erg versnipperd. Vliegtuigen kunnen vaak niet de kortst mogelijke route naar hun bestemming vliegen. Volgens Michael O’Leary, ceo van Ryanair, zorgt dat “voor een langere reistijd en meer vervuiling”. Een hervorming van het Europese luchtruim is het beste antwoord om de milieu-impact van de luchtvaart te verminderen stellen de leden van Airlines for Europe (A4E). “De CO2 die wordt geproduceerd door inefficiëntie, is een schandaal”, zei Willie Walsh nog. De luchtvaartsector ligt al van in het begin in het vizier van de klimaatactivisten. En ook vanuit politieke hoek neemt de druk toe. Zo is er het plan van België om op Europees niveau een vliegtaks te bepleiten. En korte vluchten, tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel, wil het parlement in Nederland laten verdwijnen, iets dat ook in ons land op steun kan rekenen. Maar de sector kaatst de bal terug naar de Europese politici. Het luchtruim in Europa moet dringend efficiënter worden georganiseerd. Het systeem van nationale luchtverkeersleiders, die ook nog eens met capaciteitsproblemen kampen, is problematisch. De vliegtuigen zijn op veertig jaar tijd compleet vernieuwd, maar de routes zijn nog altijd exact dezelfde. Politieke wil, daar lijkt het aan te ontbreken, klonk het. Volgens A4E kostte de inefficiëntie 17,6 miljard euro en werden 334 miljoen passagiers getroffen. O’Leary wil dat Europa de luchtverkeersleiding zou vrijmaken, zoals ook met andere sectoren is gebeurd. Volgens Johan Lundgren van easyJet moet de Europese Commissie van die hervorming een absolute prioriteit maken. “We betalen samen 10 miljard euro aan Eurocontrol maar krijgen niet de service.”