Cruise

Fusie Chantiers de l’Atlantique en Fincantieri van de tafel

Het huwelijk van de Chantiers de l’Atlantique in het Franse St. Nazaire met de Italiaanse Fincantieri Group is definitief afgelast. Dat zeggen de twee landen in een gezamenlijk communiqué. De beslissing viel woensdagavond na een telefonisch onderhoud tussen de Franse en Italiaanse regering en de Europese Commissie. Officieel luidt het dat de huidige economische context ten gevolge van de Covid 19-crisis niet toelaat de geplande toenadering tussen de Chantiers de l’Atlantique en Fincantieri verder te zetten.

De onderhandelingen hebben vier jaar aangesleept. De bedoeling was een soort ‘Airbus van de zee’ te creëren. Fincantieri zou daarbij 51 procent van de aandelen van de Chantiers de l’Atlantique verwerven. De fusieplannen ondervonden van bij de start heel wat weerstand. De Europese mededingingsautoriteiten vreesden dat Fincantieri met werven in diverse Europese landen, maar ook op andere continenten, de markt volledig zou domineren. Dat was ook de grote bezorgdheid van de Meyer Werft met vestigingen in Duitsland en Finland. Frankrijk was dan weer ongerust dat Franse (militaire) technologie in Chinese handen zou vallen. Fincantieri werkt namelijk samen met Carnival en de Chinese CSSC-werven aan de bouw van cruiseschepen voor de Aziatische markt. Aan de basis van de bezorgdheid van de Franse regering lag onder meer het contract voor een nucleair vliegdekschip voor de Franse strijdkrachten waarvan de bouw binnenkort start.

Hoe het nu verder moet met de Chantiers de l’Atlantique is niet duidelijk. Een van de denkpistes van de Franse regering is een tijdelijke nationalisering van de scheepswerf. Dit moet de overheid de nodige tijd geven om een nieuw toekomstplan uit te werken. Er wordt daarbij gedacht aan een Franse maritieme cluster. Op de werf in St. Nazaire werken 3.100 mensen. Daarnaast zijn nog eens 5.000 werknemers actief bij onderaannemers in Frankrijk en daarbuiten. De werf, gespecialiseerd in de bouw van cruiseschepen en militaire vaartuigen, is sinds het faillissement van het Zuid-Koreaanse moederbedrijf voor 84,3 procent eigendom van de Franse staat. 11,7 procent van het kapitaal komt van de Franse Naval Group. De overige 4 procent is in handen van een reeks lokale bedrijven en de werknemers. Voorlopig blijven de Chantiers de l’Atlantique dus onder Franse vlag varen.

© foto Chantiers de l’Atlantique

Comments