Aviation

Frankrijk dreigt met XL nog een luchtvaartmaatschappij te verliezen

De Franse luchtvaartmaatschappij XL Airways, in 1995 opgericht door Cédric Pastour, heeft de betalingen gestaakt en vraagt om onder curatele te worden geplaatst. In een mededeling zegt het bedrijf dat het sinds donderdag 19 september geen tickets meer verkoopt vanwege ‘financiële problemen’. Het bedrijf kondigde ook de annulering van verschillende vluchten aan, waardoor er twijfels zijn ontstaan over de toekomst van XL Airways. Onbevestigde bronnen beweren ook dat er al een uitverkoop aan de gang zou zijn. Tot het XL-netwerk behoren bestemmingen in Noord-Amerika (Los Angeles, Miami, New York en San Francisco), Guadeloupe (Pointe-à-Pitre), Cuba (Havana en Varadero), Martinique (Fort-de-France), Mexico (Cancun), La Réunion (Saint-Denis de la Réunion) en de Dominikaanse Republiek (Punta Cana). DreamJet Participations, het moederbedrijf van XL dat eveneens eigenaar is van de Franse carrier La Compagnie, is niet in staat om verder kapitaal in de maatschappij te injecteren. In januari startte het management van XL Airways al onderhandelingen met potentiële kopers, echter twee bieders haakten echter af. De maatschappij heeft vier vliegtuigen, drie Airbus A330-200’s en één A330-300. Begin volgend jaar zouden twee fabrieksnieuwe A330-900neo’s worden geleverd. Voor de circa 600 werknemers oogt te toekomst erg onzeker. Twee weken geleden moest ook al Aigle Azur de boeken neerleggen vanwege financiële problemen. Nogal wat Franse luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met hevige concurrentie van o.m. Norwegian en LEVEL, die zowel lange als korte-afstandsvluchten aanbieden vanuit bases in Parijs. Daarnaast zijn in Frankrijk ook Corsair (voor 53% eigendom van Intro Aviation en 27% van TUI Group), French Bee (Groupe Dubreuil) en Air France actief.