Analyse

Forum Thomas More: ‘duurzame transportmodi vandaag & morgen’

De opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement van Thomas More Mechelen organiseerde gisteren, donderdag 18 oktober, haar eerste forum van het nieuwe academiejaar. De deelnemende sprekers probeerden antwoorden te vinden op het complexe vraagstuk ‘duurzame transportmodi, vandaag en morgen’. “Het is van groot belang om hier op in te spelen en bewustzijn te creëren rond dit onderwerp”, klonk het. Thomas More en Travel Magazine slaagden erin om een brede waaier aan sprekers aan bod te laten komen. Zo zetelden Greet Huybrechts (Joker), Olivier Giacomini (Sunny Cars), Saar Claeys (Zwitserland Toerisme), Mike Louagie (hoofdredacteur Ferry Shipping News) en Léon Verhallen (Brussels Airport) in het panel. TM hoofdredacteur Robrecht Willaert was moderator van dienst. De studenten van Dominique Verbeeck, docente Hospitality, zorgden voor het goede verloop van de avond.

Opmerkelijke quotes

Greet Huybrechts

Greet Huybrechts (Joker)

“Duurzaamheid is geen optie, maar een verplichting.”

“Compenseren is nodig omdat het reizen an sich nog niet groen genoeg is.”

“Duurzaamheid zit al in het DNA van Joker nog voor het woord bestond. People, planet, profit staan al vanaf dag één centraal in onze productontwikkeling.”

“Duurzaam transport is voor ons de moeilijkste uitdaging. We hebben daar de minste impact op en zijn daar grotendeels afhankelijk van onze transportpartners.”

“Duurzaamheid draait rond innovatie en het herdenken van zaken. We hebben vooral sterke beleidslijnen nodig om transport duurzamer te maken.”

“Op bestemming maken we gebruik van openbaar vervoer en proberen we binnenlandse vluchten te vermijden.”

“Al sinds 2006 bieden we CO2-compensatie op een actieve manier aan aan onze klanten.”

“Joker verkoopt heel wat vliegtuigtickets. We stellen echter vast dat slechts weinig klanten bereid zijn om de ecologische voetafdruk van zijn vliegreis te compenseren.”

“We hebben getracht om onze reizen binnen Europa te ‘vergroenen’. Alleen zijn we daar op vlak van de alternatieve transportmodi, zoals trein en bus, op een muur gestoten. Zo is het bijv. niet mogelijk om lang op voorhand contingenten vast te leggen bij de NMBS.”

“Met de trein naar het zuiden van Italië is een queeste op vlak van boeking.”

“Wij doen niet aan ‘greenwashing’, daarom incorporeren we de CO2-toeslag niet in onze verkoopsprijs.”

“De reiziger boekt al sinds dag één bij Joker omwille van zijn duurzaamheid. Vandaag dagen we de reiziger uit om zijn CO2-emissie integraal te compenseren. Benieuwd wat het gaat geven.”

“We moeten onze producten herdenken. Gelukkig is dat mogelijk, op basis van de nieuwe technologieën.”

 Léon Verhallen (Brussels Airport):

Léon Verhallen

“Brussels Airport staat voor een zeer intensief milieuprogramma, gebaseerd op de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties.”

“Vandaag wordt 47% minder oppervlakte gehinderd door geluid t.o.v. 2010. Ook de CO2 uitstoot ging met 33% omlaag. Brussels Airport staat m.a.w. voor CO2– en geluidsreductie.”

“Een lawaaierig vliegtuigtoestel betaalt op Brussels Airport tot vier keer meer.”

“Door de snelle groei van mobiliteit zal het aandeel van 2,7% van de globale emissie namens de luchtvaartindustrie de komende jaren wellicht toenemen tot 4%. Dat cijfer blijft relatief, vergeleken met andere sectoren zoals bijvoorbeeld de textielsector die goed is voor 10% van de globale emissies. Desalniettemin moeten we blijvend inspanningen leveren om het aandeel van de luchtvaartindustrie zo beperkt mogelijk te houden.”

“De spoorwegen in Europa zijn nog altijd nationaal georganiseerd. Daar wacht iedereen op een stuk liberalisering.”

“Jongeren vliegen veel meer dan ouderen. Het is een soort recht geworden om iets van de wereld te zien, en dat voor steeds minder geld.”

Olivier Giacomini (Sunny Cars):

Olivier Giacomini

“Slechts op twee bestemmingen biedt Sunny Cars elektrische wagens aan: Mallorca en Wenen. Dat is te weinig. Om daar verandering in te brengen, nemen we vanaf volgend jaar iemand in dienst om hierover een studie te maken en op termijn de juiste antwoorden te bieden aan de klant.”

“Niet alleen de nieuwe generatie maar ook de oude generatie is enorm bezig met duurzaamheid.”

 Mike Louagie (hoofdredacteur Ferry Shipping News):

“20 jaar geleden werd er vooral over de veiligheid van schepen gesproken. Sinds 2010 zijn we het decennium van de duurzaamheid binnen getreden.”

“Vooral Scandinavië, en in het bijzonder Noorwegen, heeft zich opgeworpen als de bewaker van duurzaamheid en gaat hierin echt zeer ver.”

“De expeditiecruises stellen alles in het werk om elektrische motoren te installeren op de zodiacs waarmee ze aan land gaan. Alleen botst de sector daar – vooral technisch – op zijn grenzen.”

“In 2026 gaan in Noorwegen twee fjorden – waaronder de bekende Geirangerfjord – dicht voor schepen die op fossiele brandstof varen. Een bom in toerisme, maar qua duurzaamheid een goede zaak.”

“Walstroom (cold ironing) kan een oplossing bieden, alleen zijn nog weinig havens uitgerust met de techniek.”

“De meeste rederijen zijn op vlak van duurzaamheid al langer dan vandaag zéér goed bezig.”

“Wat de cruisesector betreft, wordt op vlak van duurzaamheid veel uit zijn context gerukt en met cijfers gegoocheld om toch maar aan cruise ship bashing te kunnen doen.”

“Ik zie binnen 10 à 15 jaar schepen varen zonder gebruik te maken van fossiele brandstof.”

Saar Claeys (Zwitserland Toerisme):

Saar Claeys

“Zwitserland staat al jaar en dag bekend omwille van zijn uitstekende treinverbindingen.”

“Heel veel van mijn collega’s in Zwitserland hebben geen auto; zij geraken overal met de trein.”

“Zwitserland heeft vandaag al een heel duurzaam imago. We voeren vandaag onderzoek in hoeverre reizigers bereid zijn om duurzaam op reis te gaan en welke prijs ze daarvoor willen betalen.”

 

Comments