Coach Tourism, Newsflash

FlixBus wil Eurolines overnemen

Het Duitse mobiliteitsbedrijf FlixBus wil de langeafstandsbusservice Eurolines, onderdeel van de Franse Transdev Group, overnemen. Beide bedrijven starten daartoe exclusieve onderhandelingen. Beide partijen zullen hun werknemers over de acquisitie raadplegen. Momenteel heeft Eurolines operationele bedrijven in Frankrijk, Nederland, België, Tsjechië en Spanje met een busnetwerk dat zich uitspreidt over 25 landen. Binnen Frankrijk opereert Eurolines ook onder het Isilines-merk. De aankondiging komt er enkele dagen nadat het Franse autodeelplatform Blablacar had bekendgemaakt dat het in Duitsland buslijnen, onder de naam Blablabus, over lange afstand gaat organiseren. Sinds eind vorig jaar tracht Blablacar zijn activiteiten te verbreden, onder meer via de recente overname van de reisbussen van de Franse spoorwegen, Ouibus. Zowel FlixBus als Eurolines bezitten geen bussen, maar besteden de ritten uit aan onderaannemers.

Jonge technologiespeler

Sinds de marktintrede in Duitsland in 2013 en in Frankrijk 2 jaar later heeft FlixBus laten zien dat het mogelijk is om significant betere kwaliteit te bieden en tegelijkertijd winstgevend te zijn in deze hoog-competitieve markt. Bovendien doen ze dat op een aantrekkelijke manier dat ook heel wat jongeren aanspreekt. FlixBus trekt sinds zijn oprichting de digitale kaart en profileert zich als hippe technologiespeler met een focus op online boekingen. Alleen al in het afgelopen jaar zijn het aantal dagelijkse FlixBus-verbindingen en passagiers met meer dan 40% gegroeid, in Frankrijk en wereldwijd. Ter vergelijking, Eurolines heeft jaarlijks zo’n 2,5 miljoen passagiers, FlixBus vervoerde in 2018 45 miljoen klanten. “Gedurende de laatste zes jaar heeft FlixBus de manier hoe mensen reizen in Europa veranderd,” klinkt het bij FlixBus zelf. “Honderd procent digitale boeking en tracking van de bus via GPS evenals meer beenruimte en wifi aan boord, reizen met langeafstandsbussen was nooit eerder een aantrekkelijker alternatief voor reizen met auto, trein of vliegtuig.”

Reacties

Paul Cremers van Staf Cars (Lommel), een van de lokale partners van FlixBus, in een reactie aan De Tijd vandaag: “FlixBus is heel sterk in sales en marketing. Het investeert veel in digitalisering, waardoor je makkelijk met je smartphone een busreis boekt. De overname van Eurolines is goed nieuws voor de passagiers, want FlixBus zal zijn routes nog optimaler kunnen aanbieden, dankzij de macht van het getal.”

Jesper Vis, directeur FlixBus Benelux: “Deze aankoop zou onze positie als marktleider in Frankrijk versterken en zou, door de integratie van de netwerken van Eurolines en Isilines, ons Europees bereik nog verder vergroten. Door deze integratie zou FlixBus een nog vollediger en diverser aanbod hebben om nog meer passagiers te kunnen bedienen. We hebben heel veel respect voor wat Transdev heeft opgebouwd in de afgelopen 20 jaar met Eurolines. Door de innovatieve manier van denken die FlixBus heeft geïntroduceerd, zijn wij klaar voor de volgende 20 jaar. Door het combineren van onze services, zouden we in staat zijn voor om mensen in Europa nóg betere en gemakkelijkere reisopties aan te kunnen bieden.”

Comments