Aviation

Flink minder winst voor Brussels Airlines in 2017

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft voor het derde jaar op rij winst geboekt, weliswaar flink minder dan de voorgaande jaren. Dat meldt de luchtvaartmaatschappij in een persbericht.
In tegenstelling tot voorgaande jaren werden de cijfers over 2017 dit jaar niet gepresenteerd op een persconferentie. Dat komt door het nakend vertrek van CEO Bernard Gustin en zijn financieel directeur Jan De Raeymaeker. Beiden worden eind deze maand aan de kant geschoven, zo maakte hoofdaandeelhouder Lufthansa in januari bekend.
De netttowinst bedroeg 3,57 miljoen euro tegenover een winst 15 miljoen euro het voorgaande jaar en 41,3 miljoen in 2015. De operationele winst van 14,98 miljoen in 2017 viel iets lager uit dat de voorgaande jaren. In 2016 bedroeg de operationele winst nog 20,4 miljoen euro.  De omzet kwam het afgelopen jaar uit op 1,326 miljard euro tegenover 1,271 miljard euro in 2016.
Meer passagiers
De maatschappij vervoerde het voorbije jaar 9.077.178 passagiers, een record in de 15-jarige geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. Op het hele netwerk werden 1,3 miljoen of 17,2 procent meer passagiers verwelkomd dan de 7,7 miljoen het jaar voordien.
De inkomsten uit het Europees netwerk vielen lager uit verwacht, onder meer door de sterke concurrentie van lagekostenmaatschappijen op Brussels Airport.
Vage toekomstplannen
Begin februari onstond bij het personeel de vrees dat er banen zouden sneuvelen door de integratie in Eurowings, de lagekostendochter van Lufthansa. Topman Thorsten Dirks kwam naar Brussel om de circa 3500 werknemers te sussen.
“Brussels Airlines blijft een Belgisch bedrijf en zal een ‘doorslaggevende rol’ spelen in de toekomst van de Eurowings Group”, zei Dirks. Nog volgens Dirks wordt de luchtvaartmaatschappij geen Belgische kopie van lagekostenmaatschappij Ryanair. “Brussels Airlines is een sleutelelement voor ons succes als Eurowings Group en zal een doorslaggevende rol spelen in onze toekomst”, klonk het verder.
Brussel zal ook het expertisecentrum voor langeafstandsvluchten van Euronwings en Brussels Airlines onder zijn hoede krijgen.
Bij een bezoek begin deze week aan de hoofdzetel van Brussels Airlines bleef de Eurowings-topman volgens de vakbonden erg vaag omtrent de integratie van Brussels Airlines binnen Eurowings en de verdere toekomstplannen.
Recordwinst voor Lufthansa
Lufthansa, het moederbedrijf van Brussels Airlines, kan over het afgelopen jaar uitpakken met een recordwinst. De Duitse luchtvaartgroep profiteerde onder meer van het faillissement van concurrent Air Berlin, waardoor er minder vliegtickets beschikbaar waren op de Duitse markt en de prijzen dus stegen.
De operationele winst van Lufthansa kwam 70 procent hoger uit dan in 2016 op net geen 3 miljard euro. De nettowinst ging met een derde omhoog naar 2,4 miljard euro.
De omzet steeg met 12,4 procent naar 35,6 miljard euro, zo meldt de Duitse luchtvaartmaatschappij.
Voor dit jaar verwachten de Duitsers dat er een einde komt aan de omzetgroei. Dat komt omdat de leemte die Air Berlin achter heeft gelaten, snel gevuld is door sterke concurrenten als easyJet en Ryanair.

Luk De Wilde