Analyse

Fitur Madrid: vakbeurs bloeit

De Spaanse vakbeurs Fitur vond vorige week, van 17 tot 21 januari, plaats in de ‘Feria de Madrid’. De beurs, een organisatie van IFEMA, was dit jaar toe aan zijn 38ste editie en presenteerde India als gastland. De eerste drie beursdagen werden naar goede gewoonte voorbehouden voor reisprofessionals, goed voor 140.120 bezoekers, uit alle uithoeken van de wereld. Op zaterdag en zondag was de beurs geopend voor het grote publiek en met 109.134 bezoekers eveneens een voltreffer. In totaal waren niet minder dan 165 landen/regio’s vertegenwoordigd.

In the picture: India & Latijns-Amerika

De vakbeurs, die de ondersteuning krijgt van de World Tourism Organisation UNWTO, kent traditiegetrouw een ruime aanwezigheid van Latijns-Amerikaanse landen, en is daarom de place to be voor touroperators met een sterke programmatie op die regio.

Eric Gédéon (general manager Sudamerica Tours): “Het is fenomenaal! Fitur is meer dan ooit hét vaksalon. Heel wat Latijns-Amerikaanse bestemmingen zijn hier al jaar en dag aanwezig, maar dit jaar merk ik dat ook een aantal minder prominente bestemmingen – zoals bijv. Panama, Honduras of Guatemala – zich met fantastische standen voorstellen aan de reisprofessional. In 2017 slaagde Sudamerica Tours er trouwens in om een stijging van de boekingen te noteren voor al zijn Latijns-Amerikaanse bestemmingen. Voor het tweede jaar op rij presteerde ook de Dominicaanse Republiek zeer sterk, en realiseerden we er verrassend genoeg ook een aantal groepen.”

Het spreekt voor zich dat ook Spanje met al zijn regio’s, costa’s en eilanden sterk vertegenwoordigd was (3 beurshallen). Het Fitur-partnerland dit jaar was India. Dat resulteerde in een toename van de beursoppervlakte met 30% voor ‘Incredible India’. Niet toevallig vierden Spanje en India vorig jaar de 60ste verjaardag van hun diplomatieke banden. Het Aziatische land ontving in 2016 maar liefst 14,6 miljoen internationale toeristen, 9,7% meer dan het jaar ervoor (volgens de gegevens van de UNWTO). India wil deze sterke groei graag verzilveren door het aantrekken van investeerders in sectoren zoals infrastructuur, spoorvervoer en uiteraard toerisme. In 2016 ontving India niet minder dan 76.342 Spaanse toeristen. Eén en ander valt te verklaren door de toename van de directe verbindingen tussen Madrid en New Delhi.

In het spoor van de Belgen

Travel Magazine dook tijdens Fitur in het spoor van de Belgische to’s, op zoek naar de nieuwste trends en cijfers. Hierbij het relaas van de gesprekken tijdens de vakbeurs.

Johan Lauwers, head of product flight holidays medium haul TUI: “Het klopt dat de prijzen voor Spanje de afgelopen jaren wat de hoogte zijn ingegaan. Al mogen we ook niet vergeten dat heel wat hoteliers op korte termijn heel wat renovaties hebben doorgevoerd, wat maakt dat Spanje vandaag een beter product kan presenteren in vergelijking met enkele jaren terug. 2017 was een heel goed jaar voor Spanje, zowel op de Balearen, de Canarische Eilanden als het vasteland. In 2018 is quasi het hele Middellandse Zeegebied opnieuw toegankelijk, wat zorgt voor een ruim aanbod voor de klant en meer druk op de prijzen. Voor de zomerverkoop van 2018 heeft Spanje in de eerste maanden wat verkoop verloren, maar samen met de inspanningen van de lokale partners, zal TUI er alles aan doen om deze tendens om te buigen.”

We treffen Benedict Deceuninck, purchasing manager TUI Benelux, bij Catalonië, één van de topregio’s van TUI Overland. “Voor 2018 merken we een ietwat afwachtende houding van de klant voor wat betreft de overland reizen naar Spanje,” aldus Benedict. “Eén en ander is te wijten aan de prijscorrectie die de hoteliers tijdens de contracting hebben doorgevoerd, wat vandaag voelbaar is in de verkoop. Hoe dan ook blijft Spanje één van de belangrijkste overland bestemmingen van TUI. In Catalonië blijven de Costa Brava en de Costa Dorada de toppers. In Spaans Baskenland beschikken we ook over een zeer mooi aanbod met meer kleinschalige (charme)hotels.”

Sofie Van den Driessche, purchasing director long haul & Middle East product & purchasing TUI Group: “De timing van Fitur is uitstekend omdat we op dit moment in de cruciale fase van de contracting zitten voor het winterseizoen 18-19 en het zomerseizoen van 2019. Ook voor mijn collega’s van medium haul is het de perfecte timing voor een eerste evaluatiemoment van de zomerverkoop van 2018.”

Anthony Piette, Group Head of Product Strategy Long Haul & Premium Thomas Cook Group, ontmoeten we op de stand van Lopesan, waar de hotelgroep het nieuwe Lopesan Costa Bavaro Resort, Spa & Casino (Punta Cana, Dominicaanse Republiek, opening 2019) project voorstelt. “Wat de long haul betreft merk ik tijdens Fitur een enorme drive om de Caraïben, na de doortocht van de orkanen, opnieuw te activeren. De verkoop voor deze bestemmingen loopt de laatste weken zeer goed,” aldus Anthony.

Jurgen Mullie, account manager Tourist Boards, Thomas Cook: “Ondanks de heropleving van een aantal landen en regio’s, blijven de Spaanse bestemmingen heel belangrijk. Vandaar onze aanwezigheid hier op Fitur.” Els Lenaerts (senior account manager media & partnerships – hotels, Thomas Cook) vult aan: “De klant heeft terug interesse om af te reizen naar bijv. Turkije of Egypte, wat inderdaad het monopolie van de Spaanse bestemmingen in zekere zin heeft doorbroken. Spanje zal bijgevolg qua prijsoriëntatie iets meer moeite moeten doen om hun hotels vol te boeken.”

“De afgelopen jaren gingen de hotelprijzen in Spanje, en in de slipstream ook Portugal, stevig de hoogte in,” gaat Jasmine Kestens (account manager media & partnerships – hotels, Thomas Cook) verder. “Al moeten we opletten dat we niet gaan veralgemenen, aangezien de strategie voor elk hotel of keten verschillend is. We trachten de Thomas Cook klant hoe dan ook te incentiveren om zo vroeg mogelijk te boeken, de beste deals doet hij nu eenmaal vroeg in het boekingsseizoen.”

Ronny De Clercq, VP Hotelpurchasing, Product and Destination Management, LuxairTours: “Turkije is back in business op de Luxemburgse markt. Ook op de Duitse, Franse en Belgische markt boekt Turkije opnieuw zeer goed. Vanuit België is de boekingstrend op Djerba nog gunstiger. Ik ben er dus van overtuigd dat Tunesië vertrokken is voor enkele succesvolle jaren. 2017 was hoe dan ook een topjaar voor Spanje bij LuxairTours, o.a. met de toppers Palma de Mallorca en de Canarische Eilanden, maar voor de zomer van 2018 heeft de bestemming er opnieuw enkele concurrenten bij. Op Fitur vond je vroeger de decision makers van het Spaans toerisme, vandaag van de hele wereld!”

Comments