Analyse

Fitur Madrid blijft boomen

Door Bart Matthijs

De Spaanse vakbeurs Fitur, een organisatie van IFEMA, vond vorige week van 22 t.e.m. 26 januari plaats in de Feria de Madrid. De beurs was toe aan zijn 40ste verjaardag en koos niet toevallig Zuid-Korea als gastland. De 40ste editie van de beurs viel immers samen met de 70ste verjaardag van het begin van de diplomatieke betrekkingen tussen Zuid-Korea en Spanje. De beurs werd geopend door de Spaanse Koningin Letizia. Duurzaamheid, technologie en specialisatie waren de belangrijkste thema’s voor deze feestelijke 40ste editie. Het aantal standhouders steeg met 3.8% (t.o.v. 2019). In totaal zijn niet minder dan 165 landen/regio’s en 11.040 bedrijven vertegenwoordigd. Het bezoekersrecord van 253.000 bezoekers in 2019 werd aan het einde van het weekend vlot gebroken en liep op tot 255.000. Daaronder zo’n 150.000 reisprofessionals tijdens de trade show. De eerste drie beursdagen werden naar goede gewoonte voorbehouden voor reisprofessionals vanuit de hele wereld. Tijdens het weekend was de beurs geopend voor het grote publiek en gingen duizenden Spanjaarden op zoek naar nieuwe ideeën voor hun vakanties.

(Lees verder onder de foto)

De beurs werd geopend door de Spaanse Koningin Letizia. © Fitur

Terug naar het nieuwe normaal

We polsen tijdens Fitur bij diverse Spaanse hoteliers naar de directe en indirecte gevolgen van het faillissement van Thomas Cook. Algemene vaststelling: het verlies aan pax na het verdwijnen van Thomas Cook is ondertussen ruimschoots gecompenseerd via andere wegen. Andere marktpartijen en touroperators dus, maar ook andere (nieuwe) markten tout court. Zij vullen vandaag de vrijgekomen ‘ruimte’ (lees: beddencapaciteit) maar al te graag in. Ondanks de directe klap voor de Spaanse hoteliers na het verdwijnen van Thomas Cook, kondigt de zomer van 2020 zich op die manier alsnog positief aan. Tegelijk kunnen we stellen dat het (prijs)spel op de medium haul bestemmingen zoals Spanje, Turkije, Griekenland en Egypte bijzonder hevig wordt gespeeld, wat dan weer in het voordeel speelt van de portefeuille van de klant. Opvallend: de Caraïben – met voorop de Dominicaanse Republiek als traditionele en populaire bestemming – lijden niet onder de toegenomen concurrentie (en de daarmee gepaard gaande prijzenoorlog) op de medium haul bestemmingen. Integendeel, ook deze regio zit in de lift. Met andere woorden: het marktevenwicht herstelde de afgelopen maanden zichzelf en we komen op die manier terecht in wat we met een populaire term kunnen noemen ‘het nieuwe normaal’. Dat vormt zowat de basis voor de komende seizoenen.

6,2 miljoen pax met vliegtuig naar Spanje

De cijfers voor wat betreft vliegvakanties richting Spanje blijven hoe dan ook indrukwekkend. Het voorbije jaar vlogen er alles samen maar liefst 6.230.367 mensen vanuit ons land naar Spanje. Dat staat te lezen in de jaarcijfers van de Spaanse luchthavenuitbater AENA die eerder al werden gepubliceerd via de TM Aviation Newsletter van 15 januari jl. 4,3 miljoen reizigers hadden Brussels Airport als vertrekluchthaven, 1,4 miljoen mensen reisden vanuit Brussels South Charleroi Airport. Op de derde plaats staat de Luchthaven Oostende-Brugge met 270.269 passagiers, gevolgd door de Luchthaven Antwerpen met 142.464 reizigers en Liège Airport met 92.771 passagiers. Alle 46 luchthavens onder het beheer van AENA samen ontvingen het voorbije jaar 275,2 miljoen vliegtuigpassagiers, een stijging op jaarbasis van 4,4%. 61,7 miljoen passagiers (+6,6%) maakten gebruik van Spanje’s grootste luchthaven Madrid-Barajas. Barcelona-El Prat staat met 52,6 miljoen (+5%) passagiers op plaats twee, gevolgd door Palma de Mallorca met 29,7 miljoen (2,2%) passagiers. Volgens AENA vervoerde Ryanair de meeste passagiers naar en in Spanje met een totaal van 46,6 miljoen personen. Vueling staat op een tweede plaats met 29,1 miljoen passagiers. TUI fly was vorig jaar goed voor 1.673.080 passagiers richting Spanje, KLM had 1.637.601 passagiers, Brussels Airlines 1.513.828 passagiers.

(Lees verder onder de foto’s)

New York Times stipt drie Spaanse bestemmingen aan

The New York Times heeft een lijst gepubliceerd met 52 bestemmingen die de moeite waard zijn om te ontdekken in 2020. Op deze lijst staan drie Spaanse bestemmingen, namelijk de regio Asturië, het eiland Menorca op de Balearen en de Valle de Arán in de Catalaanse Pyreneeën. De regio Asturië combineert op perfecte wijze cultuur, natuur en gastronomie. De spectaculaire landschappen vallen meteen op wanneer u naar deze regio reist. Denk maar aan het nationale park Picos de Europa of de meren van Covadonga. Naast de bergen is het genieten van de prachtige stranden in vakantieoorden zoals Llanes, Ribadesella, Gijón en Cudillero. Bovendien wordt er verwacht dat Asturias vanaf 2021 nog aantrekkelijker zal worden wanneer de AVE hogesnelheidstrein deze regio bereikt. Het eiland Menorca op de Balearen heeft 216 kilometer zeer gevarieerde kustlijn. Er zijn veel mogelijkheden om van zon en zee te genieten, of het nu op brede zandstranden is of in kleine baaien. De prachtige zeebodem van Menorca is al tientallen jaren favoriet bij duikliefhebbers. Valle de Arán is een authentiek stukje landschap in de Catalaanse Pyreneeën en heeft haar ongerepte natuur en middeleeuwse dorpen weten te behouden. Terwijl de wintersneeuw dit gebied in de Pyreneeën een perfecte plek maakt voor wintersport, openen de zomermaanden een reeks aantrekkelijke routes om van te genieten. Wandelen, fietstoerisme, paardrijden, avontuur- en wildparken, klimmen, vissen, kajakken, 4×4 paden,… de keuze aan activiteiten is enorm.

(Lees verder onder de foto)

Tradeshow met Belgische buyers

De eerste drie beursdagen werden naar goede gewoonte voorbehouden voor reisprofessionals vanuit de hele wereld. Uiteraard waren ook diverse Belgische to’s en reisprofessionals present. Travel Magazine volgde de Belgische buyers tijdens de vakdagen. Hierbij de voornaamste reacties, rechtstreeks vanop de beurs.

Ines en Els van Pegase.

Ines Debaillie (product manager) en Els Lenaerts (business development manager) van Pegase: “Fitur is voor ons een niet te missen afspraak op de kalender. We hadden een drukke agenda met heel wat constructieve meetings. De timing van de beurs – begin januari – is uitstekend. Het is dan ook een belangrijke verkoopsperiode. Dat merk je ook bij de diverse hoteliers, die ons maar wat graag ontvangen om het lopende seizoen te analyseren en afspraken te maken voor de komende seizoenen. De Canarische Eilanden zijn bijzonder belangrijk in het Pegase-aanbod, met op kop Tenerife. Verder doen o.a. Mallorca, Zuid-Spanje en het hippe Ibiza het bijzonder goed. Met Pegase beschikken we in het luxesegment over heel wat hotelpareltjes. We werken samen met tal van hotelpartners, waaronder bijv. Lopesan en Iberostar. Of het nu gaat over de Canarische Eilanden, de Balearen of het vasteland, heel wat van onze klanten zijn echte Spanje lovers! Ze gaan – ongeacht van alle tendensen – voor een combinatie van mooie bestemmingen, uitstekende gastronomie, kwaliteit op alle vlak, goed weer,… Hoe dan ook blijft Spanje bij Pegase de nummer één bestemming. Ook andere bestemmingen, zoals Turkije en Egypte, zitten in de lift, maar niet ten koste van de Spaanse bestemmingen. Tot slot, binnen het Pegase-aanbod zitten de Caraïben – met de hotelpartner Iberostar op kop – enorm in de lift, o.a. via de TUI fly vluchten die we meer en meer aanbieden. Het grote vluchtaanbod in combinatie met uitgekiende pakketten zorgen voor het succes.”

Links: Eric Gédéon.

We ontmoeten Eric Gédéon, general manager van SudamericaTours, op de stand van zijn incoming agency uit Argentinië. “De belangstelling voor  Fitur is enorm dit jaar,” vertelt Eric. “De beurs boomt jaar na jaar. De basis van het salon zijn de Latijns-Amerikaanse bestemmingen. Hun ruime aanwezigheid vormt het geheim van het succes van de beurs. 2019 was een succesvol jaar voor SudamericaTours. De verkoopcijfers stegen sterk, waardoor we twee nieuwe mensen konden aanwerven. Argentinië, Peru, Colombia en Mexico zitten in de lift. Costa Rica en Brazilië blijven qua verkoop stabiel.” Het speerpunt van 2020 is ongetwijfeld Cuba, nu de bestemming gastland is van het Vakantiesalon van Brussel. “SudamericaTours is partner van het Vakantiesalon van Brussel en zal daar Cuba prominent naar voor schuiven. We stellen er een speciaal ontworpen programma voor, specifiek gericht op Cubaanse charmehotels.”

Tweede van links: Johan Lauwers.

Johan Lauwers (Head of Product Flight Holidays TUI Belgium): “Zomer 2020 kondigt zich veelbelovend aan. We noteren goede verkoopcijfers voor Spanje, maar ook voor bijv. Griekenland en Turkije. Opvallend voor komende zomer is de mooie plus voor Marokko. Heel merkwaardig, want het was tot nog toe een wat slapende bestemming die ieder jaar wat schommelde tussen +2 en -2%. Voor zomer 2020 zit Marokko dus opvallend in de lift. Ook Portugal doet het bijzonder goed. Specifiek voor Spanje zit vooral Lanzarote enorm in de lift bij TUI (nvdr. Voorheen stond Thomas Cook er bijzonder sterk). We zijn bijzonder tevreden met de goede verkoop op Mallorca, Ibiza en Tenerife. Een aantal vaste waarden blijven de Costa Blanca en Gran Canaria. We kijken met het volste vertrouwen uit naar de zomer van 2020.”

Benedict Deceuninck.

Benedict Deceuninck (Product & Contracts Manager Overland, TUI Belgium): “Bij TUI noteren we voor zomer 2020 positieve cijfers voor de autovakanties op bestemming Spanje. De ‘bulk’ aan autovakantie-klanten op Spanje is al jaren stabiel, al noteren we voor komende zomer toch een mooie plus. De bestemming kan rekenen op een trouwe schare repeaters. De belangrijkste bestemmingen binnen het TUI-aanbod zijn Catalonië, Costa Brava, Costa Barcelona en de Costa Dorada. Nieuw voor zomer 2020 is het aanbod autovakanties aan de Costa Calida, de streek onder de Costa Blanca met Murcia als hoofdstad. Ons programma focust op de kust, met hotels in La Manga del Mar Menor, Mazarrón en Aguilas. De Costa Calida was één van de weinige streken die nog niet vertegenwoordigd waren in ons aanbod van noord naar zuid. Het aanbod is vandaag compleet. Andere ‘overland’ nieuwigheden zijn de nieuwe brochure Luxe (met o.a. 8 pagina’s Spanje) en de brochure Small & Friendly (met o.a. 24 pagina’s Spaanse Costa’s, Balearen en Canarische Eilanden).”

Stephane Joly (Head of Tourism Partnerships Sunweb Group) houdt eraan om het kort en bondig te houden. “Spanje doet het voor de zomer 2020 bij Sunweb bijzonder goed.”

Comments