Aviation

‘Extra miljoenen om Air Belgium in de lucht te houden’

Air Belgium werkt, zoals gisteren gemeld, aan zijn comeback door de lancering in december van een nieuwe route vanaf thuisbasis Charleroi naar de eilanden Martinique en Guadeloupe.
Na het einde van het Hong Kong-avontuur van Air Belgium, in september vorig jaar, en het bevriezen van de operaties vanaf de luchthaven Charleroi, volgde er een herziening van het businessplan. Tussendoor voerde Air Belgium wel vluchten uit voor derden, o.a. voor British Airways en Air France.
De nu aangekondigde driehoeksvlucht is onderdeel van het businessplan dat tot stand kwam na een nieuwe kapitaalinjectie. Onderhandelingen tussen de aandeelhouders leidden ertoe dat het Waalse overheidsvehicle SOGEPA (Société wallonne de Gestion et de Participations) bereid werd gevonden om zijn lening van 4 miljoen euro om te zetten in kapitaal. De andere aandeelhouders (SRIW, SFPI en Sabena Aerospace) hebben van hun kant één miljoen euro opnieuw geïnjecteerd.
De herfinanciering van het bedrijf dwingt de eigenaars ook om het kapitaal van het bedrijf open te stellen voor nieuwe particuliere aandeelhouders.
Volgens Renaud Witmeur, voorzitter van de raad van bestuur van SOGEPA, in de franstalige krant ‘L’ Echo gaat het om ongeveer 3 miljoen euro. “De keuze van deze aandeelhouder moet gebaseerd zijn op de toekomstige bestemmingen die zullen aangedaan worden”, aldus Witmeur. “De uiteindelijke beslissing is nog niet gemaakt.” Ingewijden menen te weten dat het zou gaan om een Chinese of Congolese aandeelhouder.
Naast de schuldafschrijving stemde Airbus ermee in om de leaseprijs van de vier A340’s vliegtuigen met 200.000 euro per maand te verlagen.
Air Belgium huurt de voormalige Finnair-toestellen van Airbus voor 1 miljoen euro per maand.
Nog volgens Witmeur werkt Air Belgium aan een plan om ook twee keer per week naar Miami (Florida) en naar Kinshasa (Congo) te vliegen.
Indien bevestigd zou de Congolese route van Air Belgium ook andere bestemmingen in Congo (o.a. Goma) kunnen aanbieden door de samenwerking met een lokale luchtvaartmaatschappij. En intussen zouden de zogenaamde ACMI-vluchten van Air Belgium voor derden gewoon verdergezet worden.