Cruise

Expeditieschepen zijn de Tesla’s van de maritieme wereld

Expeditieschepen moeten in de meest extreme omstandigheden volledig autonoom kunnen opereren en tegelijk voldoen aan stringente regelgeving op het vlak van milieu en duurzaamheid die in de kwetsbare pool- en natuurgebieden geldt. Daarnaast introduceren de rederijen aan boord van hun vaartuigen steeds meer technologische innovaties zowel op het vlak van communicatie en navigatie als op het gebied van vakantiebeleving. Dit alles zorgt ervoor dat de nieuwste expeditieschepen niet alleen de Tesla’s van de cruise-industrie, maar testlabs voor de hele maritieme wereld zijn. Het thema maakte op Seatrade Cruise Virtual dinsdag het voorwerp uit van een interessant panelgesprek.

Volgens Josh Leibowitz, CEO van Seabourn die momenteel twee expeditievaartuigen in aanbouw heeft, boden poolschepen weleer een vorm van camping op zee aan. Vandaag verwachten de gasten een optimaal comfort en een maximale beleving. “Het uitgangspunt van onze schepen is de mensen zo dicht mogelijk bij de natuur te brengen zonder de dieren te verstoren. Het hele schip is hierop gebaseerd met suites met kamerhoge ramen, ruime observatiedekken en camera’s met zeer hoge zoomcapaciteit zodat we de dieren niet zo dicht moeten benaderen om gedetailleerde beelden te tonen. De gasten willen het gebied niet alleen fysiek beleven, maar ook bijleren over de bestemming. Aan boord van deze expeditieschepen en in de twee duikboten zullen de gasten meer zien van de dieren en het onderwaterleven dan op een safari in Afrika. Trouwens, deze duikboten zijn heel stil en varen op lithiumbatterijen.”

Patrick Janssens, CEO van Shipyard De Hoop verklapte dat zijn scheepswerf momenteel werkt aan een duikbootconcept dat gasten zal toelaten om te dineren onder de ijslaag. De Hoop bouwde de jongste jaren de Celebrity Flora en Silver Origin voor de Galapagos. “Voor deze schepen hadden we gesprekken met verantwoordelijken van het Galapagos National Park en werden we geconfronteerd met tal van specifieke regels. Zo werd onder meer bepaald hoeveel licht de schepen ’s nachts mochten uitstralen om te vermijden dat ze muggen aantrokken. Die insecten zouden met ons kunnen meereizen naar een ander eiland waar ze niet voorkomen wat finaal zou kunnen leiden tot een nieuwe diersoort.”

Duikboten zijn trouwens niet de enige ‘speeltjes’ aan boord van moderne expeditieschepen. Andere schepen voeren helikopters of (elektrische) sneeuwscooters mee. Per Eriksson van Tillberg Design of Sweden: “Expeditieschepen worden de Tesla’s van de cruise-industrie. De technologie en gadgets laten de gasten toe dicht bij de natuur te komen zoals David Attenborough of Jacques Cousteau zonder een ecologische voetdruk achter te laten. De schepen worden ook stiller zodat de reizigers de golven horen en de dieren niet verstoren.”

Voor Loris Di Giorgio van de Fincantieri Group zijn mooie voorbeelden van duurzaamheid de Blue Eye-onderwaterlounges op de Explorers van Ponant. Le Commandant Charcot, het poolexploratieschip van de Franse rederij, wordt zelfs een elektrisch hybride schip dat vaart op LNG. Het staat hiermee in schril contrast met de oude Russische ijsbrekers. Deze voorbeelden tonen volgens Di Giorgio aan hoe technologisch geavanceerd de sector is. “Expeditieschepen behoren vandaag tot de nieuwste vaartuigen in de cruise-industrie. Dit is een dramatische ommekeer ten opzichte van enkele jaren geleden toen we in dit segment vooral verouderde, omgebouwde vaartuigen zagen. De vele milieu- en veiligheidsvoorschriften hebben dit allemaal veranderd en ervoor gezorgd dat de ecologische voetafdruk van deze schepen extreem laag is.”

Het panelgesprek toonde duidelijk aan dat we binnen de markt van de expeditieschepen twee trends zien. Enerzijds zijn er rederijen die hun gasten een luxevakantie willen aanbieden met helikopters, mini-onderzeeërs en sneeuwscooters. Anderzijds zien we maatschappijen die vasthouden aan een traditioneel concept en de voorzieningen ondergeschikt maken aan de natuurbeleving. Hun gasten geven er de voorkeur aan een nachtje te kamperen tussen de pinguïns op Antarctica. Voor sommige reizigers horen de technologische speeltjes niet thuis in poolgebieden. Voor andere zal die helikoptervlucht of duiktocht de mooiste herinnering van hun reis zijn. Als reisagent is het belangrijk de expeditierederijen van elkaar te kunnen onderscheiden. Een poolexploratie is nu eenmaal een exclusieve en dure vakantie. De reiziger rekent er op dat zijn verwachtingen worden overtroffen, hoe natuurgedreven of extreem zijn bucketlist ook moge zijn.

Comments