Analyse

Hervé Bellaïche (Ponant): vakantieganger zal in de toekomst minder maar beter reizen

Interview / Analyse

Hervé Bellaïche (Ponant): vakantieganger zal in de toekomst minder maar beter reizen

Naar aanleiding van de heropstart van Ponant had Travel Magazine een exclusief interview met Hervé Bellaïche, adjunct directeur-generaal verantwoordelijk voor de sales en marketing. Hij lichtte de visie achter het zomerprogramma van de Franse luxe- en expeditierederij toe en blikt al even vooruit op de plannen voor komende winter. Voor Bellaïche moeten de reisindustrie, de overheden en de vakantiegangers een onderscheid maken tussen enerzijds de kleine (expeditie)vaartuigen die eerder een vorm van yachting aanbieden en anderzijds de grote resortschepen.

Ponant heeft deze zomer haar cruises hervat met afvaarten in Noord-Europa en vijf routes langs de kusten van Frankrijk en Corsica. Dit programma onderscheidt zich duidelijk van de vaarroutes die Ponant traditioneel aanbiedt in onder meer de Middellandse Zee. Hervé Bellaïche: “De vijf cruises die Ponant vanuit Le Havre, St. Malo, Bordeaux, Marseille en Nice voorstelt, sluiten volledig aan bij ons expeditieprogramma in onder meer het Noordpoolgebied, Antarctica en de Kimberley. We organiseren Zodiac-aanlandingen en bezoeken minder bekende locaties om de mensen die bestemmingen op een andere manier te laten ontdekken. We verlaten de platgetreden paden en stellen plaatsen voor die andere maatschappijen niet bezoeken. Deze manier van reizen ligt in het DNA van Ponant.

De voorbije vier maanden waarbij de schepen stil lagen, hebben we gewerkt rond twee uitgangspunten. Enerzijds waren er uiteraard de sanitaire beperkingen, maar anderzijds ook de wil om ons aanbod te hervatten. De twee zijn deze zomer onafscheidelijk met elkaar verbonden. Bij het uittekenen van de routes hebben we samengewerkt met onze kapiteins die afkomstig zijn uit deze regio’s, de lokale autoriteiten, de toeristische diensten en niet-gouvernementele organisaties. De bedoeling was een duurzame vorm van reizen aan te bieden die het massatoerisme mijdt en respect heeft voor het milieu. De klanten weten dit programma duidelijk te appreciëren en de tevredenheidsscore ligt boven ons gemiddelde.”

De cruises in de Middellandse Zee scoren goed, maar vooral Le Havre deed het op de eerste vertrekken iets minder. Op basis van de reservaties heeft Ponant besloten de afvaarten van 18 en 25 juli te schrappen en de geboekte klanten de mogelijkheid te geven in te schepen in St. Malo.  De rederij herneemt Le Havre vanaf 1 augustus. Bellaïche: “Normaal commercialiseren we onze afvaarten 18 maanden voor het vertrek. Om gekende redenen hadden we onvoldoende tijd om ons zomerprogramma te promoten. Het was bovendien een uitdaging om vijf onuitgegeven routes te lanceren. Het spreekt voor zich dat sommige vaarschema’s het veel beter doen dan andere. Toen we onze zomercruises aankondigden, was er zeer grote interesse vanuit Frankrijk, maar ook vanuit België en Zwitserland. Vooral de reiskantoren waren vragende partij voor producten in Europa met een zeer strikt sanitair protocol waarmee ze hun klanten konden geruststellen.”

De beslissing om expeditiecruises aan te bieden in Frankrijk is innovatief. Deze routes zullen mits een bijsturing de volgende jaren wellicht een vast onderdeel vormen van het zomerprogramma. Bellaïche: “Ons uitgangspunt was conjunctuurgebonden. We moesten ons geweer van schouder veranderen om deze zomer te kunnen uitvaren. We zien dat dit concept aanslaat en de klanten tevreden terugkeren. Het is bijgevolg zeer waarschijnlijk dat deze vaarschema’s in 2021 en de daaropvolgende jaren zullen terugkeren. We zijn erin geslaagd om van de nood een deugd te maken.”

Anti Covid-bubbel

De Anti Covid-bubbel die de rederij heeft uitgewerkt berust op drie pijlers: een strikt sanitair protocol om het schip te mogen betreden, verstrengde sanitaire maatregelen aan boord van de vaartuigen en een systeem van opvolging en dagelijkse controle van de opvarenden. Ponant gaat daarbij een hele stap verder dan de autoriteiten voorschrijven. “We verplichten onze gasten een negatieve PCR-test voor te leggen bij het inschepen om alles in het werk te stellen om het coronavirus de toegang tot het schip te belemmeren. Eenmaal aan boord willen we bij een eventuele besmetting vermijden dat het virus kan circuleren. Mocht er toch iemand besmet geraken, hebben we een stikt protocol om de persoon snel op te sporen, te testen in ons ziekenhuis en te laten ontschepen. Niet alleen met het Anti Covid-plan, maar ook op andere vlakken gaan we veel verder dan de overheden ons voorschrijven. Op milieuvlak zijn onze schepen bijvoorbeeld uitgerust met zeer zuinige motoren en stoken we brandstof die tien keer groener is dan de vereiste minimumnorm.”

Gasten die deze zomer met Ponant varen, moeten bij het vertrek een negatieve Covid-test voorleggen, afgenomen uiterlijk 72 uur voor het inschepen. Bellaïche verzekert dat het afnemen van deze test geen belemmering mag zijn om mee te varen en de rederij alles in het werk stelt om de gasten die negatief testen toe te laten. In uitzonderlijke gevallen kan die test worden uitgevoerd voor het betreden van het schip. Het ziekenhuis aan boord van de vaartuigen is uitgerust om binnen de 20 minuten een PCR-test te analyseren. De testcapaciteit is evenwel ontoereikend om deze mogelijkheid te veralgemenen.

Onzekere winter

Vanaf oktober-november hoopt Ponant haar eerder aangekondigde programma te kunnen hervatten. “Op dat ogenblik is het moeilijk om nog cruises in Europa aan te bieden en moeten we verdere bestemmingen voorstellen. Indien nodig zullen we ons aanpassen, net zoals we dat deze zomer hebben gedaan. We praten met de diverse instanties om na te gaan op welke manier we deze winter opnieuw Antarctica kunnen aanbieden. We wijzen daarbij op onze zeer strikte sanitaire maatregelen en varen met schepen met een gemiddelde capaciteit van 150 tot 200 gasten. Dat is toch een garantie voor de overheden. Je kan ons vergelijken met een hotel van 50 of 60 kamers. Ook de reputatie die we hebben opgebouwd moet de bestemmingen ervan overtuigen ons deze winter opnieuw toe te laten.”

Ponant is trouwens niet de enige rederij die de respectievelijke landen wil overtuigen. Ook andere maatschappijen proberen de goedkeuring te krijgen om Antarctica, maar bijvoorbeeld ook de Seychellen te mogen bezoeken. De eilandengroep in de Indische Oceaan heeft haar grenzen tot eind 2021 gesloten voor alle cruiseschepen. “De Seychellen zijn net als Antarctica een bestemming die ons nauw aan het hart ligt. We willen de overheid en zeker en vast de bevolking geruststellen dat we de zaken ernstig aanpakken. Het huidige cruiseverbod heeft volgens mij te maken met de afmeting van de schepen. Alle vaartuigen worden over dezelfde kam geschoren. 97 procent van de cruises gebeuren met schepen voor meer dan 1.000 passagiers. Wij varen met schepen voor 200 passagiers en staan veel dichter bij de yachting. We kunnen de vergelijking maken met Frankrijk waar de cruiseschepen deze zomer verboden zijn. Het decreet maakt evenwel een uitzondering voor schepen tot 250 passagiers. Misschien dat de Seychellen en eventueel andere landen een gelijkaardige drempel invoeren. “

Hervé Bellaïche besluit het gesprek met de opmerking dat de coronapandemie bij de vakantiegangers ongetwijfeld een gedragswijziging zal teweegbrengen. “Los van de cruises is het niet uitgesloten dat de mensen minder maar beter zullen reizen. Ze zullen meer tijd nemen om na te denken over hun vakantie. Ook het ecologisch aspect zal na de coronacrisis opnieuw op het voorplan treden. De huidige crisis zal het vakantiegedrag wijzigen en de mensen aanzetten eerder voor kleine schepen te kiezen. We zijn ook veel beter in staat in te spelen op onverwachte situaties en onze vaarschema’s aan te passen. In St. Malo was er op 11 juli bijvoorbeeld een staking van de dokwerkers. Wij zijn uitgeweken naar Dinard en hebben de passagiers daar per tender laten inschepen. Grote schepen hebben die mogelijkheid niet. Zij  zijn gebonden aan grote kaden.”

Patrick Parez, Senior Cruise Editor

Foto’s © Studio PONANT – François Lefebvre – Tamar Sarkissi – Nathalie Michel

 


ANALYSE

Expeditiecruisen in Frankrijk met Ponant

Ponant heeft als een van de eerste cruisemaatschappijen op 11 juli haar programma hervat met nieuwe routes en acht schepen langs de kusten van Frankrijk en Corsica, IJsland, Spitsbergen en Frans-Polynesië. De rederij heeft van de gedwongen opligperiode gebruik gemaakt om onuitgegeven vaarschema’s uit te werken die dichter aanleunen bij het expeditiecruisen dan bij de yachting. Op elk schip vaart een expeditieteam mee dat elke avond terugblikt op het voorbije avontuur en het programma van de volgende dag toelicht. Onderweg zijn er heel wat aanlandingen en rondvaarten met Zodiacs langs unieke eilanden of kusten. Die zijn gericht op de fauna en flora, het maritieme en gastronomische erfgoed. Als gevolg van de laattijdige goedkeuring door de Franse regering verliep de start echter niet overal even succesvol. Vooral in het Noorden van Frankrijk was de interesse voor de eerste cruises van het seizoen eerder beperkt.

Travel Magazine scheepte in op de eerste zomerafvaart van Le Dumont d’Urville langs de kusten van Bretagne en Normandië. Een van de innovatieve uitstappen was bijvoorbeeld een landing in Omaha Beach! Zodiacs brachten de passagiers naar het bekende invasiestrand waar een gids het relaas deed van de gebeurtenissen op 6 juni 1944, gevolgd door een bezoek aan de Amerikaanse militaire begraafplaats van Colleville-sur-Mer. Waarom heeft geen enkele rederij ooit eerder aan deze formule gedacht in plaats van een bustrip naar deze stranden?

Ook op andere locaties wist het schip de gasten te verleiden met unieke uitstappen zoals een Zodiac-tocht bij Morlaix, een van de mooiste baaien van Frankrijk, een bezoek aan Les Sept-Îles waar een kolonie zeehonden en tienduizenden zeevogels leven of een scenische tocht met rubberboten langs de majestueuze kliffen van Étretat. Er is geen mooiere manier om deze obelisken en bogen te bewonderen dan vanop het water. Afhankelijk van de weersomstandigheden krijgen de gasten meerdere malen de kans om te kajakken. Op de cruises in het Middellandse Zeegebied staan eveneens snorkelen en duiken op het programma. Op de reis vanuit Bordeaux kunnen passagiers zelfs deelnemen aan een hengelwedstrijd vanaf de marina.

Dit zijn unieke voorbeelden van activiteiten die perfect aansluiten bij de regels van de social distancing. Ponant weet op die manier haar sanitaire bubbel gedurende de hele cruise intact te houden. De keerzijde is evenwel dat de gasten minder vrijheid hebben om op eigen houtje de bestemmingen te verkennen. Dit kan bepaalde vakantiegangers afschrikken die liever stedelijke centra en musea bezoeken.

De coronapandemie dwingt cruiserederijen creatief uit de hoek te komen en zowel hun vaarschema’s als excursieprogramma’s vanuit een nieuwe invalshoek te bekijken. Ponant is daar alvast in geslaagd. Met deze cruises in Frankrijk bewijst de maatschappij bovendien dat er ook dichter bij huis mogelijkheden zijn om expeditiecruises te organiseren. Misschien heeft Covid-19 dan toch nog iets positiefs teweeg gebracht.

Covid-test en temperatuurmetingen

Ponant heeft voor de heropstart extra aangescherpte hygiënemaatregelen uitgewerkt. Alle reizigers moeten binnen de 72 uur vóór de afvaart een Covid-test (PCR-test) ondergaan. Een verslag van de test en een gezondheidsformulier worden in de terminal afgegeven aan de scheepsdokter die tevens de temperatuur van de passagiers meet. Ook de smartphone en de reispas worden met een ontsmettingsmiddel gereinigd om de kans op een overdracht van het virus van het land naar het schip tot een minimum te beperken. Alle bagage en leveringen worden voor het aan boord gaan ontsmet.

Tijdens de volledige cruise houdt het schip de gezondheidstoestand van de passagiers nauwlettend in het oog. Bij het terug aan boord komen na een landexcursie meet een personeelslid de temperatuur, aan de eetgelegenheden, bars en het theater staan handgel dispensers en aan de ingang van het restaurant een warmtebeeldcamera die een verhoogde lichaamstemperatuur detecteert. Buffetten zijn vervangen door een bediening aan tafel. Publieke ruimtes en kajuiten worden regelmatig ontsmet.

Op de Ponant-app vinden de gasten het dagelijkse menu en de barkaart. In het restaurant is een gedrukte menukaart voorhanden. Dit A4’tje is voor individueel gebruik en wordt niet doorgegeven aan een volgende gast. In elke kajuit vindt de passagier stoffen mondmaskers met het Ponant-logo en een voorraad ontsmettingsmiddelen. De rederij vraagt de gasten om een mondmasker te dragen in de gangen, het theater, de tenders en rubberboten. Van zodra ze neerzitten in een restaurant of bar en op het zonnedek mag het mondkapje af.

Gezichtsschermen voor personeel

Ponant heeft ervoor geopteerd de personeelsleden uit te rusten met gelaatsschermen in plaats van mondmaskers. Dit was de juiste beslissing. Deze plexischermen komen veel sympathieker over dan de mondmaskers die een groot deel van het gezicht verbergen en weinig ruimte laten voor gelaatsuitdrukkingen. De ervaring leerde ons dat je in de omgang snel went aan deze schermen.

Temperatuurmetingen, ontsmettingsgels en mondmaskers op publieke plaatsen zijn in deze fase van de Covid 19-pandemie het ‘nieuwe normaal’, zowel in ons dagelijkse leven als op vakantie. Ponant in Frankrijk, IJsland en Frans-Polynesië en SeaDream Yacht Club in Noorwegen verrichten in overleg met de respectievelijke overheden en belangrijke spelers op het vlak van infectieziektes deze weken pionierswerk dat door andere cruiserederijen van nabij wordt gevolgd.

Het is voor de cruiserederijen en aanbieders van andere vakantieproducten in deze coronatijden een moeilijke opgave om een evenwicht te vinden tussen veiligheid en een aangenaam vakantiegevoel. Ponant is daar alvast in geslaagd en haar voorzorgsmaatregelen die de internationale regelgevingen overtreffen, scheppen vertrouwen om met een gerust gemoed opnieuw te gaan cruisen! Dat is alvast onze conclusie en een positieve boodschap die de reisprofessionelen aan hun klanten moeten overbrengen.

Patrick Parez, Senior Cruise Editor

 

 

Comments