Aviation

Eurowings presteert nog ondermaats bij Lufthansa

Lufthansa sloot het voorbije jaar af met een operationele winst van 2,8 miljard euro. Dat betekent een daling van 7% vergeleken met 2017. Naast hoge brandstofkosten kampte de Duitse luchtvaargroep ook met de moeizame en geldverslindende integratie van de overgenomen onderdelen van Air Berlin in het eigen dochterbedrijf Eurowings. Zoals bekend maakt Brussels Airlines deel uit van Eurowings. De lagekostendivisie EW en SN boekte het afgelopen jaar een verlies van 231 miljoen euro. Dat verlies wijt Lufthansa aan de 170 miljoen euro kosten die gepaard gingen bij de overname van onderdelen van Air Berlin. Zo nam Eurowings 77 vliegtuigen en 3.000 werknemers over van Air Berlin. Het zorgde voorbije zomer ook voor chaos en grote vertragingen op Duitse luchthavens. “Het resultaat bij Eurowings moet snel beter”, viel te horen bij de presentatie van de jaarresultaten vanmorgen. Voor dit jaar rekent Lufthansa op een bruto winstmarge van 6,5 tot 8%. Daarmee gaf men een signaal af dat de winstgevendheid mogelijk verder onder druk komt te staan, gelet op de winstmarge van 7,9% vorig jaar. De brandstofkosten vallen voor Lufthansa dit jaar naar verwachting 650 miljoen euro hoger uit. Gisteren nog plaatste Lufthansa grote orders bij vliegtuigbouwers Boeing en Airbus. Door met zuinigere toestellen te gaan vliegen wil Lufthansa de kosten drukken.