Aviation

Eurowings en brandstofkosten drukken winst Lufthansa

Lufthansa heeft ondanks meer omzet de winstontwikkeling onder druk zien staan in de eerste drie kwartalen van 2018. De Duitse luchtvaartgroep behaalde in de eerste negen maanden een aangepaste EBIT van 2,4 miljard euro, een daling van 7,7% op jaarbasis. Dit was vooral het gevolg van kosten die werden gemaakt voor de integratie van Eurowings en de brandstofrekening die 536 miljoen euro opliep. De marge bedroeg over deze periode 8,8%. De omzet steeg met 6% naar 26,9 miljard euro en er werden 108,5 miljoen passagiers vervoerd, een nieuw record. Zonder de kosten voor Eurowings, waar Brussels Airlines deel van uitmaakt,  zou Lufthansa volgens ceo Carsten Spohr ook opnieuw een recordwinst hebben gepresenteerd. Lufthansa heeft de winstverwachting voor 2018 herhaald, ondanks dat de kosten met meer dan een miljard euro zullen stijgen als gevolg van een hogere brandstofrekening en vluchten die vertraging kenden of zelfs helemaal niet werden uitgevoerd. Voor komende winter rekent Lufthansa op een capaciteitsuitbreiding met 8%, wat lager is dan de meer dan 10% die wordt voorzien voor maatschappijen actief in Duitsland. Voor de zomer van 2019 mikt Lufthansa op een capaciteitsuitbreiding van 3,8%.