Aviation

Eurowings/Brussels Airlines: ‘business as usual’

 

Veel commotie, media-aandacht en stoer spierballengerol van de vakbonden de voorbije dagen over de toekomst van Brussels Airlines. Maar na het bezoek vanmorgen van Thorsten Dirks, de ceo van Eurowings, blijkt dat er eigenlijk niets verandert aan het tot dusver succesvolle businessmodel van Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij wordt volgens Dirks geen Belgische kopie van bijvoorbeeld Ryanair of easyJet. Eurowings-ceo Dirks bevestigde vanochtend op een ondernemingsraad wel aan het personeel dat hij in Brussel een expertisecentrum voor langeafstandsvluchten wil oprichten. Dat viel af te leiden uit de slides die tijdens Dirks’ presentatie werden getoond. De ceo zei, net als bestuursvoorzitter Etienne Davignon maandagavond, dat Brussels Airlines en Eurowings samen de Eurowings Group zullen vormen. “Brussels Airlines is een sleutelelement voor ons succes als Eurowings Group en zal een doorslaggevende rol spelen in onze toekomst”, zo stond nog in de presentatie. Dirks wees er ook op dat de producten die Brussels Airlines en Eurowings aanbieden nu al tamelijk gelijklopen, met ‘producten van hoge kwaliteit voor elk budget’. Hij verduidelijkte ook dat het de bedoeling is om meer vliegend personeel aan te werven bij Brussels Airlines, al betekent dat niet dat die allemaal vanuit Brussel zullen werken. Brussels Airlines voert nu ook al vluchten uit voor Eurowings vanuit Düsseldorf. Dat gebeurt met Duitse piloten die op de loonlijst van Brussels Airlines staan. Overigens is Eurowings zelf nog druk bezig met het opstellen van een commercieel plan voor Brussels Airlines. Op 12 maart komt Dirks dat plan in Brussel voorstellen. Hoe dan ook zal de naam Brussels Airlines nog minstens één jaar behouden blijven. Wat daarna komt is nog niet geweten maar volgens Dirks zal de Belgische touch zeker behouden worden.