Cruise

Europa 2 krijgt walstroomcertificaat

De Europa 2 van Hapag-Lloyd Cruises heeft van het classificatiebureau DNV GL een walstroomcertificaat ontvangen. De certificering is het resultaat van een langlopende test waarbij het luxeschip van de Duitse rederij aan het Altona Cruise Center in Hamburg gedurende een maand ononderbroken aangesloten bleef op het elektriciteitsnet. Het was de allereerste keer dat een cruiseschip zo lang met het landnet was verbonden. De overschakeling betekende een besparing van 600 ton CO2. Bovendien was de geleverde elektriciteit afkomstig van 100 procent hernieuwbare bronnen. Dit betekent dat de Europa 2 in de haven quasi klimaatneutraal opereerde.

CEO Karl Pojer: “We zijn verheugd dat we van deze gedwongen onderbreking van onze activiteiten zo’n waardevol gebruik hebben kunnen maken om walstroom te promoten. Het feit dat de Europa 2 zo lang was aangesloten op het landnet is een belangrijk en ongekend gegeven.” Walstroom of ‘cold ironing’ maakt een belangrijk onderdeel uit van de milieustrategie van Hapag-Lloyd Cruises. Alle nieuwe schepen binnen de vloot zijn uitgerust voor walstroom.

Intussen heeft de regering in Noorwegen beslist de bouw van een walstroominstallatie in Flåm te subsidiëren. De voorziening zal de cruiseschepen in de populaire Noorse haven toelaten hun motoren uit te schakelen. Dit zal de uitstoot van de schepen in de fjord met 75 procent reduceren. De maatregel past in de beslissing van de Norwegian Maritime Authority en het Noorse parlement om de fjorden die op de Unesco-werelderfgoedlijst staan vanaf 2026 volledig uitstootvrij te maken.  Om walstroom mogelijk te maken zal de Noorse overheid het elektriciteitsnet in Flåm versterken. Dit zal eveneens de gemeenschap ten goede komen. Tussen Flåm en Gudvangen varen sinds 2016 ook al elektrische catamarans die in de fjord moeten worden opgeladen.

© foto Hapag-Lloyd Cruises

Comments