Analyse, Newsflash, Technologie

EURAM lanceert nieuwe digitale oplossing voor B2B-markt: Planisto

Deze week leverde EURAM informatie over haar nieuwe digitale platform. Met de progressieve webapplicatie, Planisto genaamd, kunnen reisagenten en andere partners digitale offertes en dito roadbooks ontwerpen.

Peter Keijers

Peter Keijers, oprichter en ceo van EURAM, lichtte zijn visie als volgt toe tijdens de lancering: “De eindklant wil de mogelijkheid om weloverwogen keuzes te maken. Hij wil betrouwbare producten en betrouwbare betaalmethoden. Hij wil op een eigentijdse manier communiceren. Hij wil de juiste prijs betalen, niet noodzakelijkerwijs de goedkoopste prijs. En tot slot, en dit is het allerbelangrijkste:  als het gaat om reizen wil hij ‘co-creator’ zijn van zijn vakantieplannen, of dat nu online of offline is. Morgen is er geen ruimte meer voor enkel distributeurs in de reisdistributie. Co-creatie van reisplannen, dat is de toekomst van de reisindustrie.”

Volgens Vincent Hekkert, business development manager, “biedt de digitale tool nu ook de reissector de mogelijkheid om een ‘augmented reality’ voor te stellen aan haar klanten. Alles werd in-house gecreëerd, wat maakt dat Planisto volledig onafhankelijk beheerd wordt en aan alle legale eisen voldoet. Daarnaast is het een interactieve en gebruiksvriendelijke oplossing en dit volledig gratis!”

Tijdens een demonstratie, toonde Vincent alvast een inkijkje in de werking van de nieuwe website.

 

Mobiele versie van de digitale offerte

Offertefase

Voor de reisagent: Tijdens de aanmaak van de offerte (via www.euram.eu), blijft het mogelijk om de offerte op papier of in PDF-formaat te ontvangen, maar er zal een nieuwe optie mogelijk zijn, namelijk door te opteren voor de Planisto-app. Voor het eerst doet een nieuwe entiteit zijn intrede binnen de EURAM-software, namelijk dat je een e-mailadres van de consument moet ingeven. Geen zorgen: EURAM blijft uitsluitend op de B2B-markt gericht. Die contactgegevens en de aanmaak van een account dienen voor het gebruiksgemak van de website en voor het bewaken van de persoonlijke informatie. Zoals steeds biedt EURAM enkel landarrangementen aan (USA, Canada, Spanje, Portugal, Italië, Cuba, Costa Rica, Mexico, Bahama’s en de Caraïben), al zijn er volledige open velden waar extra informatie kan voorzien voor uw klant, bv. voor vluchten of verzekeringen. Quasi alle gecreëerde offertes zijn terug te vinden in een handig overzicht, beschikbaar via de gepersonaliseerde logins van de reisagent.

Voor de consument: Via het opgegeven e-mailadres ontvangt jouw klant een e-mail met daarin de link naar zijn online offerte. Om toegang te hebben, moet hij/zij zich eenmalig registreren. Planisto is volledig “GDPR-proof” en de persoonlijke data wordt alleen bewaard om de gebruikerservaring van de app te vergroten. Het volledige systeem is ontwikkeld als een ‘progressive web application’. Daardoor moet jouw klant geen app downloaden en is Planisto te raadplegen op ieder device.

 

In de offerte blijven dezelfde tabbladen bestaan als op de vorige versie van de website, namelijk ‘Route’, ‘Lodging & Experiences’, ‘Price’ & ‘Contact’.

Roadbookfase

Het roadbook is voor de klant beschikbaar na boeking én vanaf één maand voor de vertrekdatum. Een mooie toevoeging is het ‘day-by-day’-reisplan, met een map die automatisch aanpast i.f.v. de datum of de locatie van de consument. Enkele nuttige functionaliteiten, zoals live updates van vluchtinformatie, de weersverwachting te plaatse of integratie met het GPS-programma van de klant, zijn voorzien.

Een screenshot van het digitale roadbook

De Planisto-oplossing is uitgebreid getest geweest in de vier markten waar EURAM aanwezig is: Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. Ongeveer 50 reisprofessionals namen deel aan drie testrondes en ook enkele consumenten hebben hun feedback doorgegeven na enkele testen. In de toekomst zullen extra upgrades toegevoegd worden in functie van de mogelijkheden en de feedback vanuit de markt en van het testpanel.

De digitale offerte is sinds 20 september beschikbaar. Voor het digitale roadbook zal dit half oktober zijn. EURAM blijft ook papieren offertes en roadbooks voorzien. Deze nieuwe digitale offertes en roadbooks zijn dus een aanvulling op het bestaande EURAM-aanbod.

Belgisch product!

Het blijft straf dat een Belgisch bedrijf een dergelijke digitale tool volledig zelf kan ontwikkelen met een IT-team van 4-5 personen en dit nog eerder dan globale OTA’s, wiens winstgevendheid onder druk staat, of lokale OTA’s, die ondanks hun relatieve succes onvoldoende ruimte voor succesvolle investeringen in hun technologie. “De innovatie beperkt zich tot creatieve bedrijfsmodellen die eerder een variant vormen van wat we al kennen”, aldus Peter. “Hierbij is belangrijk dat producteigenaren een eerlijke en efficiënte toegang tot de consument hebben, automatisering de operationele kosten kan verlagen en de efficiëntie kan verhogen. Het ziet ernaar uit dat dit precies de richting is waarin de consument zich ontwikkelt.” Al blijkt eens te meer dat ook EURAM klaar is om deze uitdaging aan te gaan en een waardevolle partner/co-creator te worden…

Het quasi voltallige team van EURAM tijdens de lancering.

Vincent Hekkert

In TM418, dat uitkomt op 28 september, leest u trouwens een uitgebreid interview met commercieel directeur, Vincent Hekkert, en business development manager Belux, Olivier Dewit.

Comments