Aviation

Emirates denkt opnieuw aan forse uitbreiding

Luchtvaartmaatschappij Emirates wil haar netwerk vanaf 2021 opnieuw uitbreiden. In een podcast stelt ceo Tim Clarck dat de uitbreiding zal samenvallen met de introductie van de nieuwste generatie tweemotorige widebody-toestellen. “We groeiden in de afgelopen 20 jaar met een snelheid van 14-20%. Op een gegeven moment heb je dat niveau bereikt en moet je gewoon even de adem inhouden. Eens we onze nieuwe vliegtuigen ontvangen, kunnen we weer groeien met nieuwe routes die tot nog toe misschien niet interessant waren voor onze B777-300ER’s”, aldus Clark. Tussen 2021 en 2025 verwacht de topman nieuwe bestemmingen aan te vliegen in Afrika, het Midden-Oosten, Azië, de Verenigde Staten en ook Zuid-Amerika. De komst van nieuwe generatie widebodies is gepland voor juni 2020, te beginnen met de eerste Boeing B777-9 leveringen. Het schema is echter onzeker vanwege de vertragingen, met name in verband met de nieuwe General Electric GE9X-motoren. Clark onderstreept dat Emirates ondanks het stopzetten van de productie van de A380-800 het toesteltype zal blijven inzetten tot halfweg 2030. Wel zullen sommige van de oudere toestellen eerder uit de vloot gaan, een ander deel zal een nieuw interieur krijgen. Momenteel exploiteert de carrier 112 A380-800’s. Emirates verwacht tegen het einde van het volgende decennium meer dan 350 vliegtuigen te exploiteren, nu zijn dat er 268. Naast de A380’s heeft Emirates ook een A319-100ACJ, elf B777-Fs, tien B777-200LR’s en 134 B777-300ER’s.