Aviation

Einde verhaal voor Sukhoi Superjets bij Brussels Airlines

De Sukhoi Superjets bij Brussels Airlines verdwijnen in het voorjaar 2019 uit de vloot. De beslissing werd genomen na een grondige evaluatie. Brussels Airlines huurt sinds maart 2017 vier SSJ-100’s van de Ierse operator CityJet (twee in CityJet-kleuren en twee in de livery van Brussels Airlines). De toestellen worden ingezet op regionale vluchten en ‘dunnere’ routes. De vliegtuigen van Russisch/Italiaanse makelij waren en – zijn vandaag nog steeds – commercieel erg interessant voor de maatschappij. Ook de klantenervaring is positief. Maar omdat het om een nieuw toesteltype gaat, heeft het ook last van kinderziektes. Vaak gaat het om kleine mankementen waarvoor niet altijd of onmiddellijk reserve-onderdelen voorhanden zijn. Het contract met CityJet loopt in maart volgend jaar af. Brussels Airlines bekijkt of ze de Sukhoi’s tegen dan kan vervangen door soortgelijke toesteltypes. Dat kan met andere vliegtuigen van CityJet, maar ook met een andere partner, of met eigen vliegtuigen. “Maar een verlenging van het huidige contract voor de Sukhoi Superjets is uitgesloten”, bevestigt Wencke Lemmes, woordvoerster van Brussels Airlines. De SSJ100 (98 stoelen) was het Russische antwoord op een nieuwe generatie regionale jets zoals de Embraer 175/190 en Bombardier C-Series. CityJet is de enige West-Europese operator van de Superjet.