Inflight Report

Egyptair: Johannesburg – Caïro – Brussel

Carrier            Egyptair
Route              Johannesburg – Caïro – Brussel
Toestel            A330 & B737-800
Reisklasse     Business Class
Datum            Augustus 2018

Achtergrond

Egyptair werd opgericht in 1932. Het was de eerste carrier uit het Midden-Oosten en Afrika die lid werd van IATA, toen de zevende aansluiting in de wereld. In 2008 vervoegde Egyptair de Star Alliance, in 2012 vierde het z’n 80-jarig jubileum. Het voorbije decennium investeerde de maatschappij o.a. in een nieuwe thuishaven – T3 in Caïro – en moderniseerde het drastisch haar vloot. Ondertussen werd alweer een nieuw contract afgesloten, goed voor 45 nieuwe jets, waaronder de B787 (6 exemplaren) en de A320-neo (15 exemplaren). De maatschappij focust dan ook commercieel steeds meer op haar langeafstandsvluchten en hubfunctie.

Check-in

Aan de businessclass-balie in Johannesburg, in de verf gezet met een diepblauw tapijt, is er slechts één wachtende voor mij. De bijzonder vriendelijke staff checkt eerst of ik wel effectief C-class reis, vraagt me dan naar m’n stoelvoorkeur, checkt me in, kleeft prioritylabels en wijst me op de loungetoegang. Ik krijg ook meteen de instapkaart voor BRU, netjes verpakt in een dikkartonnen enveloppe. Spijtig genoeg beschikt JNB (nog) niet over een priority line, een schoonheidsfoutje waar over gediscussieerd wordt, meldt de baliebediende. Hij excuseert zich alsof hij persoonlijk verantwoordelijk is.

Lounge & boarding

Egyptair doet in JNB beroep op een neutrale lounge, waar ook andere Star Alliance-partners onderdak hebben. Het is long haul-spitsuur en dus druk. De voorzieningen zijn prima, het f&b-aanbod zelfs uitgebreid. Wifi is van behoorlijke kwaliteit, en omdat het aanwezige personeel goed afruimt, blijft de lounge netjes en ordelijk. In Caïro transfereer ik in geen tijd in T3. Op het vertrekniveau heb ik de keuze uit meerdere lounges en daarbij leer ik al snel dat ‘rokers’ of ‘niet-rokers’ het verschil uitmaakt. We zouden het bijna vergeten, inwoners van een land waar men ons het roken heeft afgeleerd. Binnen wacht een best aangename lounge met maritiem geïnspireerde, ronde vensters, uitgerust met gratis wifi en een eetbuffetje. Boarding start 40 minuten voor vertrek, met opnieuw een veiligheidscontrole.

© Egyptair

Stoel  

In de A330 is de businesscabine in een klassieke 2-2-2-configuratie opgesteld. De seats (het schelpmodel) zijn volwaardige ‘180 graden’-sleepers en de pitch is zeer indrukwekkend. De Boeing 737-800 op de Caïro-Brussel route is uitgerust met echte (brede) lederen business-seats in een 2-2-configuratie. Met z’n saffraankleurige look oogt het allemaal heel chique. De stoel is voorzien van een dekentje, een kussen en een videosysteem. Een discreet muziekje en chocolaatjes voor vertrek maken de sfeer compleet.

Service 

De businessreizigers vanuit JNB worden als farao’s op hun wenken bediend. De meisjes doen een fantastische job, supervriendelijk en met oog voor de persoonlijke wensen op deze nachtvlucht met zeer vroege aankomst in Caïro. Ook op de Brussel-vlucht is de crew allervriendelijkst.

Catering                   

Vooral veel, maar een tikje te klassiek wat kwaliteit en presentatie betreft. In tijden waarin elke huisman een hobbykok is en food de status van heiligheid bereikt heeft, is deze Egyptair-catering correct voor het Europese clientèle. Anderzijds doet het deugd niet van een menukaart te moeten kiezen (er is ook geen geprint menu) maar wordt alles opgewarmd voorgereden op een trolley. Bovendien – ook niet onbelangrijk om weten – wordt er geen alcohol geschonken aan boord, noch op de Europese, noch op de langeafstandsvluchten. Alleen lokale softdrinks en warme dranken zijn voorhanden. Samengevat: geen vluchten voor foodies.

De vlucht

Van het moment dat alle passagiers hun handbagage kwijtgeraakt zijn, verloopt de naar de ochtend toe vliegende Johannesburg-Caïrovlucht bijzonder rustig. Ook de Brusselvlucht verliep relaxed, zonder veel aankondigingen en nodeloos gedoe.

Bagage                    

Laat –naar slechte BRU-traditie– op zich wachten, maar de rode priority-labels kwamen wel als eerste op de band.

Ons oordeel   

Egyptair weerspiegelt de eigen cultuur, lokale standaards en aparte gewoontes van het thuisland. Met alle respect daarvoor moet ik wél vaststellen dat de maaltijden naar onze, Europese normen wat ouderwets overkomen. Goede punten zijn er voor de hardware –lees: de seats en vliegtuigen– en de als nijvere bijen werkende vrouwelijke crew. Ook de on-time performance was pico bello, net als het globale on-board comfort, vooral dan de heerlijke brede stoelen op de BRU-route. Eerlijk zijn: in het Business Class-segment plaatst Egyptair zichzelf zeer dikwijls tussen de minst dure business tickets. De klant beslist.

Gerrit Op de Beeck

Comments