Cruise

Eerste World Class-schip wordt de MSC Europa

Chantiers de l’Atlantique in St. Nazaire is gestart met het staalsnijden voor de MSC World Class. Het eerste schip in de reeks van vier krijgt de naam MSC Europa mee en komt in 2020 in de vaart. De nieuwe scheepsklasse zal plaats bieden aan 6.850 passagiers. De schepen zullen 330 meter lang zijn en 47 meter breed. De MSC Europa wordt het eerste LNG-schip van MSC Cruises en is meteen ook het eerste cruiseschip op vloeibaar aardgas dat in Frankrijk wordt gebouwd.

Daarnaast kondigde de rederij ook aan dat het vaartuig wordt uitgerust met brandstofcellen. Het systeem zal aardgas gebruiken om elektriciteit en warmte op te wekken. Dit betekent een efficiënter energiegebruik en bijgevolg ook een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Deze Solid Oxide Fuell Cell-technologie werd ontwikkeld door Chantiers de l’Atlantique in samenwerking met Franse onderzoekscentra en particuliere bedrijven. De bedoeling is op termijn schepen op de markt te brengen met een nuluitstoot. Het SOFC-project sluit daarmee aan bij de ambitie van de Europese commissie om van Europa op termijn het eerste CO²-neutrale continent te maken.

De plechtigheid voor de MSC Europa en de bekendmaking van deze nieuwe technologie vielen samen met de overdracht van de MSC Grandiosa. Het schip is zaterdag vanuit Le Havre vertrokken en arriveert vandaag, maandag in Rotterdam. Daar wonen zo’n 1.000 Belgische en Luxemburgse reisprofessionelen het Stars of the Sea-event bij.

© foto’s MSC Cruises

Comments