Analyse, Hotellerie

Een 5e 5* in de bergen voor Pierre & Vacances

De inhuldiging van de vijfde 5* Premium residentie van Pierre & Vacances in het chique skistation Méribel stond volledig in het teken van een verfraaiing van het aanbod van de grootste aanbieder van vakantiehuizen in de bergen. De Belgische pers kon de luxueuze accommodatie ontdekken door tot rust te komen in de residenties en zich uit te leven op de pistes.

Door Béatrice Demol, senior reporter Travel Magazine

Gedaan met konijnenhokken

  Met de bouw van de residentie L’Hévana 5*, wordt de verschuiving naar het hoger segment verdergezet. Geen lange rijen met ongeduldige reizigers bij het inchecken – zelfs wanneer de residentie volgeboekt is. Terwijl het receptiepersoneel verder werkt, worden de gasten uitgenodigd om zich te ontspannen in een van de multifunctionele ruimtes met boeken, een zetel, een biljart, een nis voorzien voor ‘bleisure’ (een samenvoegsel van business en leisure) met stopcontacten, een haard, een theestation en een wijnklimaatkast. Dat alles in een zeer gezellige ruimte waar je voelt dat alles precies zo ontworpen is om zo veel mogelijk ruimte te voorzien voor de logementen. De 95 appartementen van twee tot vier kamers zijn verspreid over drie gebouwen en worden verbonden door corridors, en zijn illustratief voor het concept: genereuze ruimtes met lange balkons. Bij Pierre & Vacances is er niet langer sprake van ‘konijnenhokken’. Alle nieuwe residenties, maar ook de gerenoveerde residenties van alle categorieën worden in dit concept meegenomen.

5* in het hart van ski 5*

De opening van het vijfde 5* premium in de bergen (de andere liggen in Avoriaz, Arc 1950 en Flaine) toont de intentie van P&V om het aanbod naar het hoger segment te verschuiven. Dit onder meer door de aanwezigheid van een zwembad en spa, en een uitgebreid aanbod aan diensten. Je kan kiezen tussen een ‘Standaard’ optie en een ‘Uitzonderlijk’ optie, bij die laatste krijg je een residentie met sauna en open haard. L’Hévana 5* is de zevende locatie van de Méribel groep in het hart van het gebied Les 3 Vallées. De residentie beschikt over een goede ligging in de Franse Alpen en de bouwpolitiek van de groep loopt gelijk met die van het skigebied. Dit wil zeggen de charme van de plaatsen behouden en tegelijkertijd verder het skiaanbod ontwikkelen, alsook het ontspanningsaanbod, de lokale cultuur en gastronomie ondersteunen en discretie verzekeren aan de klanten die daar om vragen. Iets wat de Belgische klanten duidelijk bevalt.

Meer dan ski

De verschuiving naar het hoger segment doet ook vragen rijzen over de behoeftes en trends bij millennials. “Skiën, ja, maar niet enkel skiën”, zegt Alexia Jubert, directeur Marketing en Communicatie bij Pierre & Vacances. Zo is de slogan residentie “aan de voet van de bergen”, die in veel dorpen en woningen te vinden is, bij hen niet echt van toepassing, het is namelijk meer dan dat: “een locatie in het centrum van het gebied of in een uitzonderlijke omgeving, met gepersonaliseerde hoteldiensten, kwalitatieve accommodatie, een groot aanbod aan activiteiten, en een spa, kortom, accommodatie voor mensen die vooral op zoek zijn naar een belevenis”. En er is nog meer, er is ook een voetgangersbrug die het gebouw met het centrum van het skigebied verbindt en er zijn regelmatig shuttles die naar de voet van de berg gaan. Tot slot moet daar volgend seizoen ook nog privétransport bijkomen.

Lokaal en lifestyle

Pierre & Vacances kocht recent de start-up ‘Rendez-vous chez nous’, een bedrijf met een veelheid aan activiteiten (1.800 op heden), die over heel Frankrijk aangeboden worden. Hiermee toont P&V dat ze willen evolueren van enkel logement naar aanbieder van complete vakanties. De aangeboden activiteiten (van het melken van koeien tot culturele wandelingen, culinaire wandelingen en ongewone sporten) zijn al zichtbaar op de Pierre & Vacances app, en kunnen vanaf april direct worden geboekt op de website van de vakantiebestemming. Een andere trend is het aanpassen van de accommodatie naargelang van het profiel van de klant, of het nu gaat om groepen, gezinnen of alleenreizenden. Onderdeel van de vernieuwingen is ook een nieuw merk, Lifestyle. Avoriaz, het ‘laboratorium’ waar Pierre & Vacances in 1967 het levenslicht zag, zal dit concept vanaf 2021 ontwikkelen. Nieuwe woningen gericht op nieuwe generaties, met een meervoudig F&B-aanbod (diensten waar steeds meer vraag naar is), grotere gemeenschappelijke ruimtes waar activiteiten en entertainment, concerten, dj’s, proeverijen… zullen plaatsvinden en kamers die groter zijn dan hotelkamers, maar minder ruim dan appartementen. Om mensen en samenzijn weer centraal te stellen op vakantie, voor meer gezelligheid.

Bezetting van 90%

Pierre & Vacances is nummer 1 als het over accommodaties in de bergen gaat, maar rust zeker niet op zijn lauweren, er wordt continu geïnnoveerd. De bezetting rond nieuwjaar is erg goed. Er waren nog 11 appartementen te huur in het hele park – in totaal gaat het om 6.900 appartementen in de bergen in 65 residenties, 30.000 bedden in 35 skigebieden. Anna Almeida, hoofd PR-communicatie: “We openden de boekingen in april in plaats van juli, en dat was een schot in de roos! En we hebben een bezettingsgraad van 90% in de winter.” Bij de inhuldiging van de residentie L’Hévana 5* was Gilbert Brémond, oprichter en CEO van Pierre & Vacances, blij met de samenwerking met een station als Méribel “waarvan er positief ontwikkeld wordt zonder te vervallen in de excessen van bepaalde andere stations, die ik niet zal noemen omdat wij er ook aanwezig zijn!” Méribel, zonder beton en volledig in de stijl van de Savoie, bestaat uit verschillende delen – het levendige Méribel Centre met alle belangrijkste winkels en restaurants, het authentieke dorp Méribel Village, de hoogtes in het midden van de pistes op Méribel Mottaret die uitgeven op het Vanoise National Park, Les Hauts waar je uitkijkt over het resort te midden van de dennenbomen en tenslotte het dorp Les Allues, ideaal voor wie rustig wil wandelen en op zoek is naar authenticiteit.

Groene Sleutel en Deep Nature

L’Hévana 5* heeft zich ook aangepast aan de nieuwste milieunormen, en tegelijkertijd behouden ze het architecturale karakter van de streek door met lokale natuursteen en hout te werken. De residentie krijgt dan ook het ecolabel Groene Sleutel toegekend, een label dat in het leven geroepen is voor milieuvriendelijke accommodaties. Ook alle toekomstige residenties willen hieraan voldoen door middel van uitgekiende ecologische bouwtechnieken en oplossingen zoals gecertificeerd hout uit duurzaam bos en slimme verwarming met warmterecuperatie. Een ecologische overtuiging die niet meer weg te denken valt.

Net zoals de andere 5* Premium residenties beschikt L’Hévana over een zwembad met sauna, hamam, fitness en jacuzzi. En dat alles gratis voor zijn gasten. Er is ook een Deep Nature spa voor klanten die zich willen laten verwennen. Daarnaast is er ook nog een bar die uitgeeft op de pistes en waar ook de kleine honger gestild kan worden . Kortom, het aanbod van diensten zoals boodschappen die aan huis geleverd worden, reservatie van skimateriaal, activiteiten… is erg uitgebreid en kan bestaan in twee formules ‘Standaard’ en ‘Uitzonderlijk’ in appartementen voor vier personen (41m2) en voor acht personen (95m2). En als we bovenstaande bezettingscijfers zien, dan kan u uw klanten best aanraden niet te lang te wachten om te beslissen.

Comments