Edito

Permanente investeringen

Terwijl de vernieuwde Europese reiswetgeving per 1 juli in werking treedt, trachten diverse grote touroperatorspelers hier en daar nog extra zekerheid te creëren voor reisbureaus en klanten door ook afzonderlijke bouwelementen als ‘hotel only’-boekingen als pakketreizen te definiëren. Thomas Cook noemt dit in Duitsland de zogenaamde ‘heart package’ (analoog met het bekende logo) terwijl TUI Duitsland op de ITB in maart dit als ‘TUI-plus’-pakket omschreef. Door de combinatie van reisbouwstenen en een servicepakket ontstaat een zogenaamde nieuwe pakketreis die de klant een extra waarborg garandeert in geval van calamiteit of crisis. Waarnemers zien dan ook binnenkort in diverse Europese landen een aparte borgstelling ontstaan, zelfs voor individuele, separate boekingen, hetzij voor hotels, vakantiehuizen, noem maar op.

Dit alles tegen een achtergrond waarbij grote kruislijnen elkaar in een vreemde positionering ontmoeten in een permanente wil om steeds meer ‘global brands’ te worden. Terwijl Europa’s grootste en belangrijkste hotelketen, Accor, o.l.v. de quasi overal presente ceo Sébastien Bazin, zich compleet reorganiseert met o.a. continue aankopen, en van hotels, (recent Mövenpick hotels), en verder de Australische Mantra groep (voor 50%) en het restaurantresasysteem ResDiary, maar ook van diverse digitale hoteleigen diensten en e-commerceplatformen. Accor’s oorlogskassa die historisch de jongste jaren al flink gegroeid was, steeg recent nog exponentieel door de verkoop van de meerderheid van zijn immobiliënfiliale voor zo’n 4,4 miljard euro aan verschillende investmentfondsen. In de digitale reiswereld gaat het al lang niet meer over alleen hotelkamers, vliegtuigstoelen of accommodaties of diensten waar dan ook, maar over het via data- en getrouwheidsprogramma’s samenvoegen en in elkaar laten verweven van convenience diensten, producten en emoties die de reisbeleving van de mobiele klant optimaal moeten bevorderen. Niet verwonderlijk dat Accor recent te kennen gaf ook in een participatie geïnteresseerd te zijn van de luchtvaartalliantie AF-KLM. Net zoals Europa’s traditioneel grootste reisorganisatie, TUI wil eveneens nog meer investeren in hotels, cruises en vliegtuigen. Door verbeterde kredietratings en lage rentes is het, volgens TUI in Hannover, veel goedkoper vandaag vliegtuigen te kopen dan ze in leasing te houden. Doel is hier uiteindelijk de helft van 150 toestellen in eigen beheer te hebben. Niet verwonderlijk dat de TUI groep tot 2023 73 toestellen, waaronder 5 Boeing 787 Dreamliners en 68 Boeing 737 vast heeft besteld.

Wanneer de branchekoploper meer dan 1 miljard euro per jaar investeert – telkens hetzelfde bedrag, ook in de komende jaren – dan realiseert iedereen zich wel dat niet alleen de conjunctuur vandaag ideaal is, maar dat de vooruitzichten voor permanente verandering, consolidaties én innovaties in onze industrie méér dan ooit aan de orde zijn!