Edito

Job reisagent opnieuw sexy

Terwijl de hele maand februari nog rood kleurde naar aanleiding van de (nog onvoorspelbare) gevolgen van het Chinese coronavirus (of Covid-19) kent het boekingsseizoen op dit ogenblik in onze contreien een permanente stijging in zowat alle geledingen van de sector.

Opvallend daarbij is dat vooral de ‘kleinere’ reisorganisatoren – naast uiteraard de marktleider TUI – een kleine boom realiseren in de slipstream van het verdwijnen van Thomas Cook. Je kunt je dus rustig de vraag stellen hoe het komt dat vele producten gewoon van de ene producent naar de andere verschuiven? Vooral ook omdat het mainstream product zo eenvoudig inwisselbaar is: ontzettend veel klanten vliegen met dezelfde airlines naar dezelfde bestemming en landen vaak in dezelfde hotels.

Maar door de grotere transparantie – o.a. ook via de sociale media – sluipt het gevaar binnen dat de uitwisselbaarheid straks in het globale vakantiepakket nog groter wordt en dat de klant een merknaam nauwelijks nog trouw blijft (wat overigens via marktstudies à la Nielsen-onderzoeksbureaus bevestigd wordt).
Hier ligt meteen een enorme uitdaging en opdracht voor niche-spelers die op het betere premium segment inzetten: luxehotellerie, top-clubconcepten of gedifferentieerde cruise-aanbiedingen maken vandaag vaak al het mooie weer uit voor het betere reisbureau.

Ogenschijnlijk gaan standaardisering – nodig bij een grote organisator – niet automatisch hand in hand met de vraag naar luxeproducten die maximale flexibiliteit en een uiterst geïndividualiseerde aanpak vergen. Vandaar dat de marketingaanpak van een massaproduct liefst separaat van een echt luxeproduct verloopt (iets wat rederijen à la MSC en een RCCL, straks met de top van de Hapag-Lloyd cruises al toepassen).

Dit alles tegen een achtergrond waarbij geïnteresseerde kapitaalverschaffers vandaag gretig inspelen op de normale consumentendrang om méér dan ooit de wereld te verkennen, vliegschaamte of niet.
Entertainment en reizen staan hoog in het interesseplaatje van de moderne klant en ondanks – of gewoon dank zij – de ontelbare tentakels van het mobiele internetgebeuren met zijn schat aan zinvolle (of overbodige) apps – kiest diezelfde reiziger méér dan vroeger voor het juiste advies, en de perfecte service van een moderne reisagent. Niet toevallig dat de job van reisadviseur opnieuw ‘salonfähig’ is en ook bij de toerismescholen is de verhoogde interesse voor specifieke opleidingen de jongste paar jaar enorm gegroeid. Indien dit alles – met een permanente opleiding – nog gepaard gaat met een betere verloning in een globaal kwalitatief werkpakket, wordt de job van moderne reisagent (opnieuw) sexy voor de nieuwe generatie afgestudeerden.