Edito

Assertieve millennials

De huidige – en toekomstige – reisindustrie draait meer dan ooit rond drie belangrijke socio-demografische en economische componenten. Het spectrum ‘reizen’ of ‘reiservaringen’ omvat uiteraard de klassieke (traditionele) mainstream groep van reizigers – individueel, in groep, pakket of modulair – de tweede is de babyboomers generatie (geboren tussen 1946 en 1964) vandaag zorgeloze 50- en 60-ers met een grote honger naar reizen in stijl, met luxe-ervaringen in het kwadraat. En de derde groep zijn de millennials, vandaag de absolute trendsetters.

Waar de overige groepen convenience en absolute luxe hoog in het vaandel dragen, wil de nieuwe X, Z of Y generatie of tout court de millennials een perfect evenwicht tussen unieke ervaringen en convenience. Terwijl Chinese techbedrijven als Alibaba, Tencent en Baidu – de grote drie internetreuzen ontstaan tijdens de dot.com boom eind de jaren ’90, uitgroeiden tot wereldwijde spelers dankzij een ongebreidelde honger naar innovatieve start-ups, steeg het aantal Chinese internationale reizigers wereldwijd exponentieel waarvan Ctrip (o.a. ook eigenaar van het oorspronkelijk Schotse Skyscanner) vandaag een prominent voorbeeld en katalysator is als China’s grootste online reisbedrijf (niet toevallig dat de moedermaatschappij van booking.com, het Amerikaanse Priceline enkele jaren geleden financieel mee instapte in dit concern). Maar ondertussen zien Chinese assertieve entrepreneurs voortdurend nieuwe opportuniteiten ook in het segment van de millennials’ honger naar reiservaringen. Wat booking.com is voor hotels en Skyscanner voor vluchten is het Taiwanese KKday voor rondreizen en activiteiten voor speci­fieke millennials. Het bedrijf is het grootste in zijn soort in Azië en verzorgt activiteiten en reizen naar de smaak van deze eigenzinnige groep klanten, gaande van glamping op het torenhoge Observatorium van Taipei 101 tot ikebana-lessen in Tokio. De start-up groeide sinds 2015 uit tot een reus met 1,5 miljoen geregistreerde clubleden waarvan 80% onder de 40 jaar (en van oorspronkelijk 20 personeelsleden tot 280 wereldwijd).

Uniek hierbij is dat KKday zijn klanten hun activiteiten laat kiezen en plannen: 70% wil zich onderdompelen in ervaringen, vooral interactief georiënteerd en 60% wil geld spenderen eerder aan authentieke ervaringen dan aan materiële zaken. Niet toevallig dat een maand geleden het bedrijf de Chinese markt is binnengedrongen dankzij een investering van Alibaba via Alibaba Group’s reisportaal, Fliggy (belangrijk voor hun technologie in digitale betalingen en e-commerce).

Ondertussen is KKday ook gelieerd aan de Japanse reisreus H.I.S. KKday ontvangt 4 miljoen unieke bezoekers per dag met een platform van 1,5 miljoen klanten wereldwijd. Globalisering is ook hier het toverwoord en de expansie naar de States en Europa staat meer dan ooit voor de deur!