Edito

Nieuw én oud!

Het is niet de eerste keer dat hij het begin van een nieuw jaar – en nog erger een nieuw decennium – zelfverklaarde tafelspringers op allerlei fora – zowel op podia als op online posts – pseudo-waarheden, waarschuwingen en voorspellingen ongebreideld de ruimte injagen en dit in verband met alle (nieuwe) en oude travelhypes.

Niemand in onze industrie zal ondertussen betwisten of ontkennen dat het omvervallen van een megaspeler à la Thomas Cook één en ander grondig verandert en dit op velerlei niveaus. Niemand ontkent dat de klimaatverandering, vliegschaamte, de duurzame reispolitiek, schadevergoeding voor de consument t.o.v. ‘alle’ transportmodi (ook bij het verdwijnen van airlines, vorig jaar zo’n 20-tal!) de komende jaren ingrijpend gaan doorsijpelen in zowel het boekingsgedrag als in de keuze van de bestemming zelf.

Het volstaat inderdaad vandaag niet meer dat airlines, hotels en rederijen roepen in klimaatvriendelijke technieken te willen investeren, of CO2 te compenseren en producenten op de bestemming duurzaam te laten ageren in samenspel met de lokale bevolking. De hele industrie heeft dringend behoefte aan onderbouwde en gestructureerde oplossingen als reactie op het nieuwe milieubewustzijn. Want absurde ‘low-cost tarieven’ in alle toeristische sectoren kunnen wel confronterend de grenzen van de ongebreidelde toeristische groei versnellen, maar de behoefte aan een verrijkende reiservaring – bij de citytrip, sneeuwreis, pure strandvakantie of culturele rondtrip – blijft ook in dit decennium méér dan ooit overeind en zal blijven toenemen.

Wat ook niet te ontkennen valt, is dat geactiveerde technologische hulpmiddelen essentieel gaan worden én voor de producent én voor de consument zelf.

Stem geactiveerde technologie gaat het boekingsproces toegankelijk maken, nu 5G netwerken en toestellen de mobiele inhoud en apps verder ontwikkelen. In dat verband kan je je perfect de vraag stellen: hoe lang zal de klassieke e-mail van vandaag, morgen overleven?

‘What’s apps’ zijn méér dan ooit de communicatieve locomotief in de mobiele wereld. En ondertussen groeien super apps – grote apps die verschillende mobiele apps verbinden – als kool. Azië kent een explosie van connecties tussen social media, shop- en eet order-devices, taxi’s, tickets, hotelkamers, boeken, etc. Ook de Westerse hightechbedrijven springen mee op deze nieuwe app-golf door de integratie van Facebook Messenger, Google Maps, etc.

De hedendaagse milieubewuste reiziger – technologisch mobiel gedreven – wil niet alleen de plastieken voorwerpen zien verdwijnen in zijn hotel of op zijn cruiseschip, maar hij wil, méér dan ooit, een duurzaam gefocuste vakantiebeleving.