Edito

Méér dan ooit, een bezige mei!

Vooraleer straks in de echte zomer de nieuwe Europese Richtlijn Pakketreizen – al dan niet gecomponeerd, gedepackaged of hybride samengesteld – van kracht wordt, nadert met de datum van 25 mei de introductie van de gevreesde dataprivacywetgeving (GDPR)* die ons allemaal willens nillens gaat overspoelen – overigens hoe dichter de fatale datum nadert, hoe vaker en duurder de zogenaamde studiedagen worden aangeboden door al dan niet obscure organisaties allerhand! Zonder de moeilijke geboorte van de wekelijkse BSP- IATA betalingsproblematiek te vergeten die recent nog door de AJPC in ons land unaniem verworpen werd. Dit alles tegen een achtergrond waarbij – ongeacht welke studie men ook raadpleegt – een groot deel van de vakantieomzet meer dan ooit in het digitale tijdperk aan het reisbureau voorbijloopt.

Vele insiders stellen zich dagelijks de vraag moet een reisagent voor zijn klant hotels boeken via booking.com, excursies, (mobiele) toegangskaarten, restaurants, musicals of strandzetels (à la Thomas Cook), zonder de Ryanair Holidays te vergeten waarbij hij amper 20 euro per volwassen pax kan verdienen. Net zoals de Expedia’s of andere grotere airline groepen en portalen meer dan ooit uit hetzelfde onlinevaatje tappen. Anderen beklemtonen – overigens ook onze overtuiging – om geen enkele sector uit de vakantiemarkt uit de hand te geven t.o.v. het almaar agressievere portaalgeweld. Meer dan ooit komt het er vandaag op neer de (online) droomvakantie van de klant optimaal zelf samen te stellen, of het nu om de Moezelstreek of een Nieuw-Zeeland wereldreis gaat. Natuurlijk maakt de nieuwe Europese reiswetgeving de assertieve reisagent het niet makkelijker op om de hele wereld in afzonderlijke bouwelementen samen te stellen en op te bouwen.

Maar er is in wezen geen andere keuze dan zelf de product- en financiële verantwoordelijkheid te dragen wil men morgen rendabel groeien als zelfstandig agent. Wie zich inderdaad niet als een specialist voor exotische verre reizen, citytrips of cruises profileert of gewoon het extreem brede productpalet van een allround t.o. à la TUI verkoopt, heeft meer dan ooit behoefte aan een gevarieerd rijk assortiment om de strijd t.o.v. het internet en de volatiele klantendesiderata aan te gaan en te winnen.

Terwijl de Westerse economie op een stijgende koers surft met een uitdeinend aanbod aan een gigantisch wereldwijd vakantieaanbod, kan de alerte reisadviseur in het wat warrig gekrakeel van nieuwe reisregels méér dan ooit scoren door zich met kennis, expertise en een perfecte service te profileren als een onklopbare specialist die al lang het ongebreidelde online geweld in zijn zak gestoken heeft!

*In tegenstelling met wat er vaak geroepen wordt, gaat het nieuwe gebruik van datagegevens niet verboden worden maar wel gereguleerd! Op die manier kan de reisverkoper niet alleen nog betere relaties met de klant opbouwen, maar evenzeer doorgedreven, gepersonaliseerde diensten en producten efficiënter aanbieden.