Cruise

Duitse cruisemarkt blijft groeien

De Duitse zeecruisemarkt groeide vorig jaar met 3,5 procent tot 2,26 miljoen passagiers. Dit blijkt uit de voorlopige resultaten die CLIA Duitsland heeft vrijgegeven naar aanleiding van ITB Berlijn. De gemiddelde reisduur steeg licht tot 9 nachten, terwijl de gemiddelde leeftijd van de passagier iets daalde tot 49 jaar. Uit een opsplitsing van de cijfers blijkt verder dat Noord-Europa het belangrijkste vaargebied blijft met 28 procent. Dit heeft uiteraard te maken met de vele afvaarten die onder meer AIDA Cruises en TUI Cruises inleggen vanuit de Duitse havens. Op twee staat de Westelijke Middellandse Zee (24 procent) en op drie de Canarische Eilanden (11 procent) waar de Duitse rederijen steeds meer schepen positioneren in de winter. Volgens Karl Pojer, voorzitter van CLIA Duitsland stuwen de nieuwe schepen de markt. Ook in 2019 lopen diverse nieuwe schepen van stapel. Het ziet er dan ook naar uit dat de Duitse cruisemarkt dit jaar andermaal een record zal optekenen. De riviercruises stegen in 2018 nog sneller dan de zeecruises. Vorig jaar hebben 496.000 Duitsers de waterlopen bevaren. Dat waren er 5,5 procent meer dan in 2017.

© foto AIDA Cruises

Comments