Aviation

Doek valt definitief over VLM, laatste Fokker weg uit Deurne

Op de luchthaven van Deurne is dinsdag de laatste Fokker van VLM vertrokken. Daarmee is na 26 jaar definitief het doek gevallen over de van oorsprong Antwerpse regionale luchtvaartmaatschappij. Nadat VLM afgelopen zomer in vereffening was gegaan probeerden de advocaten nog een doorstart te forceren door de verkoop van bepaalde onderdelen. Met die verkoop kwam ook een einde aan een tijdperk. Na een afscheidssaluut van de brandweer steeg dinsdag het laatste vliegtuig van VLM op naar Malmö in Zweden. De Zweedse luchtvaartmaatschappij Amapola nam de 3 laatste Fokker 50’s voor een prikje over. Het bedrijf voert luchtvrachtdiensten uit in Scandinavië. Amapola Flyg AB is voor 100% in handen van Salénia Air Cargo AB, dat op zijn beurt voor 100% eigendom is van het Zweedse bedrijf Salénia AB. Een tijdje geleden startte Amapola wel met twee lijndiensten voor passagiers van Hemavan via Kramfors naar Arlanda en van Vilhelmina via Lycksele naar Arlanda.
Een aantal van de ontslagen ex-medewerkers van VLM in Deurne kan in Zweden nog even blijven vliegen voor Amapola. VLM, een dochtermaatschappij van het Nederlandse SHS Aviation, ging eind augustus in vereffening. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1992, toen luchtvaartpionier wijlen Freddy Van Gaever een route opstartte tussen de luchthaven Antwerpen en London City Airport. Later kwam VLM in handen van de Nederlandse zakenman Jaap Rosen Jacobson dat het op zijn beurt in 2007 verkocht aan Air France-KLM/CityJet. Na veel ups en downs, met vooral de laatste jaren een gammel management, volgde in juni 2016 een faillissement. Al snel kwam er belangstelling van het Nederlandse SHS Aviation, dat werkte met Chinees/Canadees kapitaal. Het duurde echter tot oktober 2017 voor de Belgische overheid een vliegvergunning afleverde. Het ‘nieuwe’ VLM leek ambitieus. Met de regelmaat van een klok werden nieuwe routes aangekondigd, zoals Genève, Birmingham, Keulen-Bonn, Aberdeen en Maribor. Afgelopen zomer moest SHS Aviation Antwerp de helft van de toestellen van de hand doen. In augustus bleven enkel de routes op Londen en Genève over. Een laatste stuiptrekking, want op 31 augustus volgde de vereffening.