Analyse, Studiereis

Disney Stars Live Experience 2018

Door Peter Van Oyen, senior reporter Travel Magazine

Ieder jaar organiseert Disneyland Paris de Disney Stars Live Experience, waarbij internationale reisprofessionals worden uitgenodigd om de magie van Disney te beleven. Ons land was deze keer vertegenwoordigd door een 30-tal reisagenten. Het programma is steeds een combinatie van werk en fun. De meer dan 600 internationale reisprofessionals kregen presentaties over de nieuwigheden en slimme tips voorgeschoteld om hun klanten optimaal te kunnen adviseren. Verder stonden er hotelvisits op het programma, waaronder een bezoek aan Villages Nature Paris, het vakantiepark dat zowel door Disneyland als Pierre & Vacances beheerd wordt. Uiteraard werd er ook de nodige vrije tijd voorzien zodat de reisprofessionals de magie van Disneyland Paris zelf konden ervaren. Op het afsluitende galadiner werden de aanwezige reisagenten door Senior Vice President Commercial Grégoire Champetier uitdrukkelijk bedankt voor hun blijvende inspanningen om Disneyland Paris aan hun klanten voor te stellen en te verkopen.

VIP gebeuren

Het team van Disneyland Paris Belux wist een dertigtal Belgische reisagenten warm te maken voor deze editie van Disney Stars Live Experience. Volgens Pieter Rossey, Head of Sales Belux, bestond het deelnemersveld opnieuw uit een perfecte mix van ‘Disneykenners en -fans’ maar ook uit reisagenten die nog niet zo vertrouwd waren met het attractiepark. Pieter Rossey: “De bedoeling van de Disney Stars Live Experience is om de reisagenten onder te dompelen in de magie van Disneyland Paris. We willen aantonen dat Disneyland Paris veel meer is dan louter attracties. Met de shows, de Disneyparade, het avondspektakel Disney Illuminations en de unieke sfeer in de hotels die elk hun eigen thema hebben is het een totaal gebeuren. We beschouwen Disney Stars Live Experience dan ook als een B2B-platform, waarbij we onze reisprofessionals de nieuwigheden kunnen voorstellen en extra verkooptips kunnen meegeven. Het is tevens een ‘VIP gebeuren’, waarmee we de reisagenten willen bedanken”.

Transformatie Walt Disney Studios Park

Tijdens de presentatie lichtte accountmanager Kristof Heirman een tipje van de sluier over de nieuwigheden en renovaties die volgend jaar in Disneyland Paris gaan gebeuren. Zo ondergaat het Walt Disney Studios Park vanaf 2021 een grootscheepse uitbreiding, voor een bedrag van een slordige 2 miljoen dollar. Onder meer de Roller Coaster Aerosmith zal volledig veranderd worden. Disneyland wil verder in dit themapark inzetten op de ‘superhelden van Marvel’. Ook de populaire prinsessen Anna en Elsa van de animatiefilm Frozen krijgen er binnenkort hun eigen paleis (en attractie).

Slimme tips

De accountmanager gaf de reisagenten ook een aantal ‘slimme tips’ mee. Er zijn sinds kort voor de klanten nieuwe soorten betalende FastPasses waarmee klanten een snellere toegang krijgen tot de attracties. Kristof Heirman gaf aan de reisagenten de tip dat het voor de klanten soms voordeliger is om suites en premiumkamers te boeken, omdat dergelijke passes soms inbegrepen zijn. Hij raadde ook aan om de nieuwe mobiele app van Disneyland te downloaden voor het bezoek. Bezoekers krijgen dan realtime info over bijvoorbeeld de wachttijden aan de attracties en het uur van de shows.

Lion King & Jungle Festival

Disneyland Paris zet volgend jaar twee klassieke Disney-films in de schijnwerpers. In de zomer van 2019 staat Disneyland Paris voor de eerste keer in het teken van The Lion King en The Jungle Book, onder de noemer The Lion King and Jungle Festival. Het evenement duurt van juli tot en met september. Er komt volgend jaar ook een gloednieuwe show rond deze Disney-klassieker. Andere belangrijke evenementen in 2019 zijn Star Wars-festival Legends of the Force, Festival of Pirates and Princesses en Marvel Season of Super Heroes.

Herpositionering van Disney hotels

Het Disneyland-team wees erop dat de Disney hotels een herpositionering hebben ondergaan. Op het complex van Disneyland Paris vind je zes hotels van twee tot en met vijf sterren (Disneyland Hotel, Newport Bay Club, Hotel New York, Sequoia Lodge, Hotel Cheyenne en Hotel Santa Fé). De verder afgelegen Davy Crockett Ranch (opnieuw deels gerenoveerd) en het nieuwe Village Nature Paris (joint venture tussen Disneyland en Pierre & Vacances) worden voortaan ondergebracht bij de Disney Nature Resorts. Kristof Heirman stipte nog eens de voordelen aan van het boeken van een Disney Hotel Club kamer of een suite. Naast de ruimere kamers, de aparte check-in en lounges, beschikken deze gasten over de FastPasses zonder extra bijbetaling. Vanaf 6 januari 2019 sluit Hotel New York de deuren en opent opnieuw in 2020. Het hotel wordt in een compleet nieuw kleedje gestoken en zal volledig in het teken staan van de Marvel-helden.

Nieuw: Magicpass

Tijdens het event werd onthuld dat de MagicPass (momenteel in testfase) binnenkort zal gelanceerd worden. De MagicPass is een multifunctionele RFID-kaart, waarmee de gast zijn verblijf nog magischer kan maken. Deze pas gaat fungeren als digitale sleutel, maar geldt ook als vervanger voor de toegangstickets voor de parken en sommige shows, toegang tot het zwembad/fitness en parking en indien gewenst ook als betaalmiddel.

DisneyStars

Om de verkoop te boosten, beschikken reisagenten over het online portaal DisneyStars, waar ze terecht kunnen voor praktische informatie, salestips, videotraining en de E-newsletter. Reisagenten die Disneyland Paris willen bezoeken, mogen op verschillende aankomstdata rekenen op exclusieve aanbiedingen. Ieder jaar is er ook een VIP-reisagentenweekend in juli.

Kristel Nickmans (Reizen Meyers, Diepenbeek): “Ik heb reeds 8 of 9 keer Disneyland Paris bezocht, maar telkens leer je weer iets bij. Eigenlijk moet je het themapark beleefd hebben om het aan je klanten te kunnen aanbevelen. Ik vond deze editie van Disney Stars Experience top. We hebben veel gezien en beleefd en het was ook een leuke groep. Het spektakel op het galadiner was echt af. En ik heb opnieuw Mickey Mouse gezien (lacht).”

Daphne Holsters (TUI Lier): “Telkens als ik Disneyland bezoek, stel ik vast dat het themapark meer is dan enkel attracties. Het is een totaalbeleving. Heel leuk en interessant waren de nieuwe shows zoals Mickey’s PhilHarmagic Show. Dit biedt echt een meerwaarde”.

Ruben Smulders (TUI Deinze): “De organisatie van deze trip was voortreffelijk. We hebben veel tips meegekregen. Ik stel ook vast dat de meeste hotels zijn opgefrist. Voor mij blijven de sensationele attracties  het leukst, maar het is duidelijk dat iedereen in dit themapark zijn gading vindt”.

An Geypen (Omnia Travel Antwerpen): “Ik heb tijdens deze trip veel praktische tips geleerd over onder meer de prijssetting en het voordeel van een upgrade van kamers. Ik vond verder dat de reisagent goed in de watten is gelegd. We werden ook bedankt voor onze inspanningen om Disneyland Paris aan onze klanten te verkopen en dat heb ik enorm geapprecieerd”.

Hanne Strubbe (TUI De Haan): “Ik heb tijdens deze trip een Ontbijt met Mickey Mouse en de andere Disneyfiguren gewonnen, wat natuurlijk iets speciaals was. De reisagenten werden verwend met de VIP FastPass, waardoor we veel attracties hebben kunnen doen. Verder vond ik de Illuminations lichtprojectie op het Disneykasteel bijzonder indrukwekkend”.

Goele Custers (Reisboetiek, Dilsen Stokkem): “Ik ken het product vrij goed, want ik denk dat ik het themapark al zo’n 15 keer bezocht heb, waaronder twee keer als deelnemer van de Disney Stars Live Experience. Ik was zeer nieuwsgierig om het bungalowpark Villages Nature te bezoeken, want dat kende ik nog niet. Overigens stelde ik bij de andere hotelbezoeken vast dat hotels zeer goed onderhouden zijn. Het bedrijf renoveert constant in het hotelpark en dat loont blijkbaar”.

Comments