Cruise

Digitalisering belangrijke pijler in heropstart cruises

De coronacrisis leidt tot een toenemend gebruik van digitale en contactloze systemen met wearables en gezichtsherkenning. Dat bleek woensdag op de derde en laatste dag van de Seatrade Cruise Virtual-conferentie. Rederijen als MSC Cruises, Royal Caribbean en Princess Cruises hebben deze technologie al jaren vóór de coronapandemie geïntroduceerd. Zij hebben van de lockdown geprofiteerd om de systemen  te perfectioneren en de toepassingen verder uit te breiden.

Apps, polsbandjes, smartphones en tablets worden onder meer gebruikt als identificatiemiddel, sleutel voor de kajuit, betaalmiddel op het schip en de particuliere eilanden, het bekijken van dagprogramma’s en vaarschema’s, chatten met medereizigers, lokaliseren voor peuters en kleuters en het maken van afspraken voor restaurants, wellnessbehandelingen, boordactiviteiten of excursies. Bij Royal Caribbean gebeurt zelfs de veiligheidsoefening of ‘e-muster’ vandaag aan de hand van een smartphone en op eigen ritme.

MSC Cruises begon al in augustus 2020 opnieuw te varen en heeft zich volgens Luca Pronzati, Chief Digital Innovation Officer sindsdien helemaal aangepast aan de nieuwe situatie. Jay Schneider, Chief Product Innovation Officer bij de Royal Caribbean Group legde uit dat de rederij op haar afvaarten vanuit Singapore de gasten met aandrang vraagt een wearable te dragen voor contact tracing-doeleinden en om het contactloos cruisen te veralgemenen. Volgens Schneider werkt 100 procent van de gasten mee aan het project.

Norwegian Cruise Line is pas later op de digitale boot gesprongen. Scott Piccolo, SVP Enterprise Applications & Emerging Technology geeft toe dat op dit ogenblik maar één van de drie rederijen binnen Norwegian Cruise Line Holdings over een vrij elementaire app beschikt. De maatschappij werkt aan een inhaalbeweging en wil haar platform, inclusief gezichtsherkenning, op gelijke hoogte brengen met deze van de luchtvaart en themaparken.

Gebruiksvriendelijk

Belangrijk is volgens de sprekers dat de systemen heel gebruiksvriendelijk zijn. Mensen willen hun vakantietijd niet spenderen aan het leren omgaan met de apps. Daarom is het belangrijk dat de cruise-apps afgestemd zijn op wat er in de wereld al bestaat en waarmee de gasten vertrouwd zijn. Technologie is immers geen doel op zich, maar een middel om de gastenbeleving naar een hoger niveau te tillen.

Een bijkomende uitdaging voor de cruise-industrie is de omgeving. Het vele staal op het schip kan de internetverbindingen parten spelen. Systemen die in een laboratorium perfect functioneren, blijken aan boord niet het gewenste resultaat te halen. Daarom is het belangrijk dat de technologiebedrijven aan boord meewerken aan het ontplooien van de systemen. De uitdaging is des te groter op oudere schepen die nu volledig moeten worden uitgerust voor snel internet.

Ook in de terminals wordt steeds vaker contactloos gewerkt. Gasten vullen hun online check-in vooraf in en laden een pasfoto op. Gezichtsherkenningssystemen identificeren de persoon en zorgen voor een snelle en contactloze inscheping. De respons van de passagiers is bijzonder positief omdat ze niet langer in de wachtrij moeten staan.

Volgens de sprekers zullen we de volgende jaren een veralgemening van deze systemen zien. Maar tegelijk geven de maatschappijen toe dat ze een moeilijke evenwichtsoefening moeten maken tussen een personalisering van de vakantie en de naleving van de privacy-wetgeving. Bovendien gaan de rederijen ervan uit dat de passagiers de hele dag door hun mobiel toestel bij de hand hebben. Tot slot rees de vraag of maatschappijen eveneens reizigers aan boord van luxeschepen warm kunnen maken voor dergelijke apps? Een belangrijke stap in die richting is de toegankelijkheid van deze cruise-apps via smartwatches van Apple, Google of Samsung.

© foto

Comments