Analyse

Derde Cambodia Travel Mart

In de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh vond de derde editie van de Cambodia Travel Mart plaats. Twee jaar terug was er de eerste, succesvolle editie in Siem Reap. Vorig jaar een eerder zwak vervolg in Phnom Penh. Gelukkig was er dit jaar meer aanbod en meer belangstelling, mede ook door een deelname van een aantal buitenlandse toeristische diensten en aanbieders. Zoals Korea, Japan, India, Maleisië, Vietnam, Thailand en de Filippijnen. Of er volgend jaar een vierde uitgave komt, is te betwijfelen. In januari 2021 is het immers de beurt aan Cambodja om het ASEAN Tourism Forum te organiseren en twee events binnen een tijdspanne van enkele maanden zou wellicht wat teveel van het goede zijn. Wel droomt medeorganisator SlickBooth nu al luidop van een nieuwe CTM eind 2021. In de rand van deze CTM waren er ook een aantal presentaties, zoals van de nationale toeristische dienst en van de Vietnamese stad Danang, en een Mekong Tourism conferentie. Enkele andere presentaties werden spijtig genoeg zonder verdere commentaar afgevoerd.

Door Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine

Te veel Chinezen, te weinig Westerlingen

Volgens sommige bronnen zouden de Chinezen momenteel zestig procent van het toerismepakket voor hun rekening nemen. Een officiële bevestiging daarvan konden we niet krijgen. Maar wie in megahotels als NagaWorld in Phnom Penh of het Sokha in Siem Reap logeert, kan er niet naast kijken. Tachtig procent van de klanten daar zijn Chinezen. In Phnom Penh omwille van het enorme casino-aanbod, in Siem Reap als toerist. Ook de badstad Sihanoukville is ingenomen door Chinezen die aan de slag gaan in een van de 88 casino’s in de gelijknamige kustprovincie. Cijfers van eind 2018, toen er officieel 150 casino’s een licentie van het General Department of Financial Industry hadden. Vietnam is de tweede buitenlandse markt voor Cambodja. Eind augustus van dit jaar hadden 1,7 miljoen Chinezen het land bezocht. Gevolgd door 560.000 Vietnamezen, 230.000 Thai en evenveel Laotianen, 170.000 Koreanen, 165.000 Amerikanen, 77.000 Japanners, 71.000 Fransen (daarmee de belangrijkste groep Westerlingen) en 65.000 Britten.

In 2018 bezochten 6,2 miljoen buitenlanders Cambodja. Toerisme-minister Dr. Thong Khon hoopt op 6,7 miljoen eind dit jaar. De eerste helft van dit jaar zag men in elk geval al een stijging met 11 procent. Het aantal Europese aankomsten daarentegen daalde met 5,6 procent, het aantal Australiërs met 7,7 procent en het aantal Amerikanen met bijna 1 procent. Een trend waar veel incoming operators zich zorgen over maken. De realiteit is dat veel Westerlingen afgeschrikt worden door de Chinese invasie. En daar zijn redenen voor. Zo trekken een aantal van deze casino-bezoekers zich niets aan van het rookverbod in hotels en roken ze zelfs aan de ontbijttafel en in de ontbijtzaal.

Alternatieve bestemmingen

De DMC’s die de lucratieve Westerse markt niet willen kwijtraken, moeten dus op zoek naar alternatieven. Niet toevallig waren op deze CTM een tiental provincies met een eigen stand aanwezig. Om hun bestemming en hun producten te promoten. Ecotoerisme, duurzaam toerisme en de authentieke natuur waren daarbij de leidraden. Provincies als Stung Treng, Rattanakiri, Mondulkiri en Kratie worden gepromoot als ecotoerisme bestemmingen. Men focust op de belevenis van de bedreigde Irrawaddy dolfijnen in de Mekong, logeren bij de lokale bevolking op de eilanden in de Mekong en in Kampong Speu en rondreizen in afgelegen provincies als Rattanakiri en Stung Treng. Volgens Jens Traenhart, directeur van de non-profit organisatie Mekong Tourism Coordinating Office, biedt Cambodja nog voldoende niet-ontdekte authentieke juweeltjes als alternatieve bestemmingen.

Urban Tales Phnom Penh

Sommige DMC’s gaan ook op zoek naar alternatieve activiteiten. Zoals All Dreams Cambodia met het award winning Urban Trails project. Leang Mey Samir, Urban Tales & Team Building Coordinator: “Je kan Urban Tales beschouwen als een interactief stadsbezoek. Bezoekers die Phnom Penh op een alternatieve, ludieke en plezierige manier willen ontdekken, kunnen dat sinds januari 2019 met dit programma doen. Het wordt aangeboden in het Frans en het Engels en duurt een halve dag. Men kan acht plaatsen bezoeken waar men uit zichzelf niet zomaar naartoe zou gaan. Het gaat om vergeten of miskende monumenten, eeuwenoude tempels, verborgen steegjes en zo meer. Dat alles in de voetsporen van een ontdekkingsreiziger die in 1881 naar Cambodja kwam.” Meer info via deze link.

Uitbreiding luchthavens

De groei van het toerisme gaat automatisch gepaard met een toenemend aantal vluchten, waarin onder meer de maatschappij Cambodia Angkor Air een groot aandeel heeft. Een uitbreiding van bepaalde luchthavens dringt zich dus op. Ooit had Cambodja vijftien luchthavens, maar na de Japanse bezetting en het Rode Khmer regime bleven enkel Phnom Penh, Siem Reap en Sihanoukville nog over. Tegen 2022 krijgt de luchthaven van de hoofdstad er 17 lijnvluchten bij. En tegen 2034 zou volgens de prognoses het aantal bezoekers aan Cambodja verdubbelen. De uitbating van luchthavens is nu in handen van de Franse maatschappij Vinci. Maar de concessie van deze publiek-private samenwerking loopt op zijn einde en er zijn kapers op de kust. Zo spreekt men van een in samenwerking met China gerealiseerde nieuwe luchthaven voor de hoofdstad, dubbel zo groot als de huidige. En wil Bangkok Airways de bestaande Koh Kong domestic airport upgraden. Nabij Koh Kong wil een in China gebaseerde groep tegen 2025 de nieuwe Dara Sakor international airport bouwen. Siem Reap plant 19 nieuwe lijnvluchten, Sihanoukville 10. Naast de drie bestaande luchthavens zijn er vier nieuwe gepland. Vraag bij dit alles is hoe het land daarop gaat inspelen met de noodzakelijke wegeninfrastructuur. Want Phnom Penh is nu, zoals andere Aziatische hoofdsteden, één grote verkeersknoop met eindeloze files.

Belgische buyer

Dirk Reynaerts, manager van Dewi Asia Tours in Antwerpen, was als hosted buyer aanwezig op deze Cambodia Travel Mart: “Onze afdeling touroperating Ninamu, gespecialiseerd in de organisatie van reizen naar Zuidoost-Azië, is aan een gestage groei bezig. Eén van onze sterke punten is de unieke hotelkeuze, waarbij we steevast kiezen voor kleinschalige, charmante hotels. Beurzen als CTM zorgen ervoor dat we directe contacten kunnen leggen met de hoteliers en met lokale DMC’s. Ons aanbod werd dit jaar uitgebreid met Zuid-Korea en Japan, die vertegenwoordigd waren op deze happening in Cambodja. Tijdens ons verblijf maken we van de gelegenheid gebruik om hotelinspecties te doen. Zo hebben we ook dit jaar weer enkele pareltjes ontdekt. De organisatie van de beurs was misschien een beetje chaotisch, maar hoort wellicht bij de charme van Cambodja. De locatie van het evenement, in het Sokha Resort, was perfect bereikbaar, ondanks de stijgende verkeersdrukte in de stad. Ik heb jammer genoeg niet kunnen deelnemen aan de nevenactiviteiten van de beurs, maar heb vernomen dat deze zeer verzorgd waren. Kortom, CTM was ook dit jaar weer de moeite waard.”

Comments