Inflight Report

Delta Air Lines: BRU-ATL-PDX & LAX-ATL-BRU

Carrier: Delta Air Lines

Route: Brussel – Atlanta – Portland & Los Angeles LAX – Atlanta – Brussel

Toestel: Boeing 767-300ER, B737-900ER, Boeing 777-200LR

Reisklasse: Delta Comfort+

Periode: juni 2019

Door: Yannick Melsen, staff reporter Travel Magazine


Context: Vanuit Brussel vliegt Delta dagelijks naar Atlanta (ATL) en New York (JFK). Als stichtend lid van Skyteam, heeft het ook een transatlantic joint venture met Air France-KLM en Virgin Atlantic en een zeer uitgebreid aanbod tussen Europa en de Amerika’s. Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport geldt sinds (1941) als de main hub voor deze carrier, naar meer dan 210 bestemmingen. In LAX beschikt Delta over twee terminals, al investeren ze momenteel 1,9 miljard dollar in een nieuwe terminal. Daardoor hoef je geen shuttle meer te nemen tussen terminals 2,3 en B (internationaal).

Check-in: Ook als niet-reguliere klant kan je eenvoudig van de Delta App gebruikmaken. De check-in verliep dus al vlot via de app en in Brussel moesten we enkel de bagage droppen. Als er niet te veel volk staat in de Priority-lane, probeer ikdaar altijd mijn boarding passes te verkrijgen, met succes. Een klein interviewtje, zoals steeds wanneer je reist naar de States, werd vlot doorlopen.

Via de self check-in counters in LAX kan je ook een papieren boarding pass laten afdrukken. Er is een grote capaciteit aan bag drop counters. Jammer genoeg woog mijn koffer 2 pond te veel en moest ik nog wat brochures overladen in de handbagage. Lang geleden dat dat nog zo streng opgevolgd werd, maar ook dat is Amerika…

Boarding: Door de assistentie van Ilse Janssens, Regional Sales Manager bij Delta, mocht ik in Brussel gebruikmaken van een pre-boarding om wat foto’s te maken van het toestel en de drie verschillende klassen aan boord. “Jammer dat je foto’s komt nemen van deze Boeing 767 en niet van onze gloednieuwe A350’s met de nieuwste stoelen en de Delta One Suites”, vertelt één van de stewards. Wat valt nog op? De purser schrijft een bedankingsbriefje voor trouwe Delta-reizigers en dat in elke klasse! Doorgaans mag je als Comfort+-passagier boarden voor de andere economy-passagiers.

Stoel: Die 10 cm extra beenruimte van de Comfort+ stoelen lijkt misschien weinig, maar wordt stilaan onmisbaar voor intercontinentale vluchten. Je hebt een apart, klein zakje voor bv. een portefeuille en een handige USB-poort onderaan het scherm. Ook tussen de zetels voor je is er een handig stopcontact. In een 2-3-2 configuratie ben je in deze aparte cabine ook verzekerd van voldoende overhead-ruimte voor je bagage.

Op de binnenlandse vlucht van LAX naar ATL, konden we de nieuwe Premium Select seats reeds testen. Deze nieuwe premium economy klasse, een tikkeltje beter dan Comfort+, wordt volop uitgerold in de A350’s en bepaalde B777’s. Onze 777-200LR kwam zonet aan uit van een internationale vlucht uit Sydney, dus dat was een fijne verrassing. Deze seats zijn ‘gesloten’ en, beschikken over nog meer beenruimte, een extra voetsteun en trays in de zijleuning. De stand van de stoel wordt via een de middenconsole geregeld en ook het 11”-scherm was weer een opstapje in vergelijking met Comfort+. Jammer dat we dit toestel niet hadden voor de transatlantische vlucht… Trouwens, Delta Premium Select gaat Delta Comfort+ niet vervangen, het is een extra cabine.

Service: Tijdens mijn ‘verkenningsronde’ word ik vriendelijk begroet door de vele medewerkers, al merk ik dat het tijdens de vlucht allemaal wat sneller afgehaspeld moet worden. In Comfort+ ontvang je een warm doekje bij het opstijgen en een iets uitgebreidere ‘amenity kit’. Je krijgt ook de keuze tussen ‘eyes’ or ‘ears’ (blinddoek of oortjes) en een waterflesje. Het menu en de drankenkaart is dezelfde als economy. Je krijgt de keuze uit 3 verzorgde maaltijden met een Belgische toets (speculaas, omgedoopt tot de officiële Delta Biscoff-koekjes). Op de binnenlandse stretch krijg je enkel nog wat snacks en drinken aangeboden, ook al bedragen de vluchten naar de westkust 6-7 uur.

De vlucht: De vier vluchten waren steeds volgeboekt. Op de heenvlucht kregen we alle meldingen in Engels en Frans, op de terugvlucht ook nog eens in het Nederlands. Dat neemt best wat tijd in beslag. De PA announcements kwamen niet door in de hoofdtelefoons.

Via de Delta app en Google Assistant werd ik 24 uur voor vertrek reeds op de hoogte gebracht over een halfuurtje vertraging en ook op de luchthaven werden we heel goed op de hoogte gehouden over de reden van de vertraging en de verwachte vertrektijd om aldus connecties te garanderen. Toen er iemand voor vertrek onwel werd, zijn we uiteindelijk met meer dan anderhalf uur (mijn layover-tijd!) vertraging vertrokken. Tijdens de vlucht werden we minder goed op de hoogte gehouden, al kon je de vorderingen wel volgen via de tracker van het inflight systeem. Het werd wel één van de rustigste vluchten ooit, een zwaar contrast met tussenspurtje in Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport, nog steeds dé drukste luchthaven ter wereld. Ach, zo hebben we tijdens deze trip toch nog een beetje gesport 😅

Entertainment: Enkele van de nieuwste films, tv-programma’s en zelfs een aantal HBO-series. Het muziekaanbod was iets minder uitgebreid. Ik vind het altijd fijn om voor vertrek al door het aanbod te gaan, al is dat bij sommige maatschappijen – waaronder Delta – geen mogelijkheid. In het on board magazine ‘Sky Magazine’ (in een Engels/Spaanse en een Japanse editie) is het aanbod echter ook steeds beschikbaar. Op elke Delta-vlucht heb je tegenwoordig wifi. Deze is zelfs gratis indien je enkel berichten wil sturen via bv. WhatsApp of Facebook Messenger.

Bagage en security: Het is altijd goed dat men bij check-in in Brussel even meldt dat je de bagage even moet oppikken in de ‘port of entry’ en dat die dus niet automatisch doorgestuurd wordt naar de uiteindelijke bestemming. In Atlanta ga je eerst langs ‘Immigration’ (met de automaten gaat het nu veel sneller en je moet geen document meer invullen op vliegtuig. Uiteraard heb je wel je ESTA nodig), daarna claim je de bagage en drop je hem opnieuw op de correcte band voor connectie. Ten slotte passeer je een volgende security-screening, die best wel wat tijd in beslag neemt omdat je bijna al je kleren moet uittrekken…

Ons oordeel: Het proevertje van Premium Select smaakte zeker naar meer. Comfort+ biedt meer beenruimte en meer ‘amenities’ dan economy, maar valt nog niet volledig onder de noemer ‘Premium Economy’ indien we vergelijken met andere airlines. Het is echter wel een degelijk product dat voor long haul zeker de meerkost waard is, zonder extra voorkeursbehandeling of franjes. De vernieuwde cabine op alle Boeing B767-400’s komt binnenkort naar Brussel: vanaf 31 januari 2020 naar New York en vanaf 23 februari 2020 naar Atlanta. Dan heeft uw klant de keuze uit vier service-niveaus: Delta One, Delta Premium Select, Delta Comfort+ en Delta main cabin economy.

Comments