Analyse, Reisindustrie

Debatavond Thomas More: reizen na corona “belang georganiseerde reissector stijgt”

Op woensdag 20 oktober vond op de Thomas More hogeschool te Mechelen opnieuw het eerste debat na de uitbraak van de pandemie plaats. Dit debat vond plaats in de aula kruidtuin die tot aan de nok gevuld was met toerismestudenten. Het thema van de avond is een vraag die op iedereen binnen de toeristische sector op de lippen ligt: “Reizen na corona: hoe, waar, wanneer…”

door Jonas Vandenabeele, staff reporter

Als openingsstatement klaar een duidelijk “Corona is zo goed als voorbij en we zijn blij dat we vandaag terug op de campus dit debat kunnen organiseren.” De voorstelling van de panelleden gebeurde door de studenten zelf die de cv’s, LinkedInprofielen enzovoort.. van de panelleden doorploegden om ze op een heldere en soms gevatte manier te portretteren.

Over Davy Van Acker (Iberostar): “Davy is met veel goesting en ondernemerschap een voorbeeld voor ons allen” en over Koen Van den Bosch wisten ze: “Koen was de rots in de branding tijdens de crisis en ideale lobbyist voor de sector” verder zetelden in dit exquise panel: Glenda Gille (TUI Tours), Karen Verbiest (gm Marriott Grand Place Brussel) en Mike Louagie (specialist Cruises en ferry’s). Glenda Gille: mooie carrière bij TUI. De moderator van dienst was naar goede gewoonte Robrecht Willaert, hoofdredacteur van Travel Magazine.

Robrecht: “Full house vanavond in de aula van de Botaniek in Mechelen. Reizen is terug maar is nog steeds ietsje moeilijker dan voorheen. De meeste mensen konden deze zomer enkel binnen Europa reizen. Het gaat nog altijd heen en weer met het openen en sluiten van bestemmingen. Zo ging Marokko pas terug op slot voor Nederlanders maar bijvoorbeeld niet voor Belgen.”

Waar staan we vandaag?

Koen: “We zien dat heel wat toeristische bedrijven tijdens de crisis hun huiswerk gemaakt hebben en hun aanbod herbekeken. Eind dit jaar gaan we waarschijnlijk landen op 40% van de omzet van 2019. We zijn dus nog ver van de normale situatie. De klant beslist zelf ook laat omdat ze absoluut zeker willen zijn van de geldende gezondheidsmaatregelen en formaliteiten. We zijn dus nog ver van de normale situatie. De cijfers van Eurocontrol eind augustus stonden recent op 49% van het cijfer van 2019. De prognose is dat alles herstelt naar het niveau van 2019: best case in 2024 en worst case in 2027.

Glenda Gille

Glenda: “Voor het segment rondreizen staan we nog op een veel lager pitje dan het klassieke zon en zee product. Het cijfer daar staat momenteel slechts op zo’n 25% van het cijfer precorona. Het perspectief voor rondreizen is niet bijster positief. We kijken nu vooral naar de landen die weldra zullen opengaan.”

Mike: “Overal in Europa is men aan het zoeken naar geld om de ferryverbindingen in stand te houden. Heel veel ferry’s hebben leeg gevaren en dat stelt momenteel een enorm probleem voor dit segment. De schepen zijn een grote kapitaalkost, ze lagen een jaar aan een stuk aangemeerd die niets deed en doen. Zo’n 50% vaart nog niet terug uit. De heropstart gaat stap per stap. We mogen ook niet te negatief zijn, mwant langs de andere kant vaart 50% wél al terug en beetje bij beetje moet het zich herstellen. De sector is afgeslankt maar is ook beter geworden. Zo werden oude en versleten schepen naar de schroot gestuurd en gedesassembleerd.”

Davy Van Acker

Karen: “Marriott Grand Place heft 221 kamers. Het zakentoerisme is er erg belangrijk, voor allerhande multinationals etc. Dat is tot op de dag van vandaag dood en doods, maar we zien een ander soort cliënteel in ons hotel: meer toeristen die Brussel komen bezoeken. Het is een verhaal waar we ons aan hebben aangepast. Momenteel zijn we heel blij met 45 tot 50% bezetting. Maar in 2019 spraken we over een jaarbezetting van om en bij 90%. We gaan geduldig moeten zijn maar het gaat wel terugkomen. Daarnaast zijn er in een hotel zijn heel grote technische installaties die moeten onderhouden worden, anders krijg je na vijf maanden stilliggen problemen, zoals de kranen die af en toe moeten lopen, de toiletten moeten doorgespoeld worden enz… dit om alles hygiënisch te houden. Er kruipt dus ook bij sluiting best wat werk in met 221 kamers. Die zaken deden we met twee.”

Davy: “Wat wij hebben meegemaakt is buitengewoon. Het begint bij het begin van de keten, de consument, maar ook alle leveranciers van de hotels, zoals de ajuinenboer die zijn ajuinen levert aan onze hotels, iedereen werd geïmpacteerd. Vandaag zijn 95% van onze Iberostar hotels open. Momenteel is het ‘vechten’ om een kamer te krijgen op Tenerife, maar tegelijkertijd zijn alle 18 hotels in Cuba wel nog steeds dicht. Je moet tegenwoordig de vertaalsom maken in elk land van de geldende maatregelen. Experts uit een health board van Iberostar hebben zo’n 300-tal maatregelen ingevoerd voor de gezondheid. We hopen ze allemaal te kunnen afbouwen maar zijn ons ervan bewust dat ze niet allemaal zullen afgebouwd worden, en dat enkele zaken voor altijd zullen blijven.”

Gaat overtoerisme nu verdwijnen?

Koen Van den Bosch

Koen: “Overtoerisme gaat niet meteen verdwijnen, maar door covid is er wel een nieuw soort toerisme komen opsteken. Consumenten en toerismeprofessionals gaan op zoek naar een meer authentiek en duurzamer toerisme waar er meer aandacht is voor tradities en een toerisme dat minder ingrijpend is voor mens en natuur. Ook bestemmingen als Mallorca en Ibiza hebben op dit toerisme ingezet, zo wordt er gediversifieerd in het type toeristen. De aandacht wordt verlegd van klassieke zon-zee-strand naar meer beleving.”

Glenda: “Naast het belevingstoerisme zien we ook nog andere trends, er zijn veel meer singles die bij ons boeken i.p.v. koppels. Ook is er een stijging naar Scandinavië bij onze groepsreizen.”

Davy: “We hebben enkele uitdagingen: garantiecontracten van de Oosterse markt. In 2021 moeten we onze plaats terug gaan opeisen van de andere markten die in het gat sprongen van onze afwezigheid. Iberostar gebruikt ecologie en ecolabels niet als marketingtruc maar wil effectief groener worden. Er zijn geen single use plastics meer, de koffiecapsules zijn biologisch afbreekbaar. In 2025 wil Iberostar volledig zero waste zijn.”

Karen: “Ik denk dat elke hotelketen de dag van vandaag bezig is met sustainability. Niet alleen met grote gebaren maar ook op de werkvloer de mindset veranderen. Je personeel moet het zelfde denken en moet weten waarom ze de zaken doen die ze doen.“

Mike Louagie

Mike: “Cruiseschepen zijn het doelwit geweest van negatieve commentaren. Maar alle schepen, ook de niet-toeristische schepen, varen op brandstof. Echter zijn de meeste cruiseschepen al lang bezig met uitstoot verminderen. Er is een stappenplan ontwikkeld dat langzaamaan gevolgd wordt. Een cruiseschip gaat ongeveer veertig jaar mee, dus een snelle verandering is moeilijk. De overstap naar LNG is een stap, maar is slechts een tussenstap naar nog groenere energie. Flexibiliteit van de momenteel gebouwde schepen is momenteel een belangrijke troef.”

Koen: “We zien trouwens ook een andere trend door covid: het aandeel van de mensen die beroep doen op de georganiseerde reissector is van zon 27% gestegen naar zo’n 32%. Originaliteit, service en op maat. “

Glenda: “De reisagent heeft zijn bestaansrecht nog maar eens duidelijk bewezen tijdens de crisis. Wanneer mensen vastzaten in het buitenland stond de reisagent paraat. In de huidige situatie zijn er heel wat formaliteiten die reizen er niet makkelijker op maken. Als reiziger is het soms moeilijk om het bos door de bomen te zien. Een reisagent wijst je dan de weg. Los van de coronacrisis zit er heel veel kennis bij de reisagent.”

Koen: “De sleutel ligt in de service. Wanneer je een klant kan helpen die voorheen nog niet naar de reisagent kan je hem voor je winnen en kan de reisagent zijn meerwaarde ook bewijzen. Er ligt hier zeker een opportuniteit.”

Karen Verbiest

Karen: “booking.com – het is de wereld waarin we leven, dat is de realiteit. Wij hebben zo danig veel boekingskanalen dat er een goede verdeling is. Momenteel hebben wij een boekingspercentage van 50% die rechtstreeks bij ons boeken, dat zorgt voor een mooie mix.”

Mike: “Grote familieschepen maken een shift naar meer online boekingen en minder reisagenten. Anderzijds voor het nicheproduct is er veel knowhow nodig en kan de reisagent absoluut zijn meerwaarde bewijzen. Daar ligt nog een mooie toekomst.”

De debatavond was erg verhelderend, zo werden de meningen van de panelleden op een duidelijke manier gebracht, maar ook de interactie met het publiek – de studenten – werd erg gesmaakt. Op naar een volgend debat (datum wordt later aangekondigd) en naar een mooie toeristische toekomst met veel reizen na corona!

Bekijk het fotoalbum hier.

Comments