Cruise

De laatste rechte lijn voor de bouw van Le Commandant-Charcot

Le Commandant-Charcot, het toekomstige elektrisch hybride poolexpeditieschip, aangedreven op vloeibaar aardgas (LNG), van de rederij Ponant krijgt in Saint-Nazaire zijn Azipod-propellers. Na een eerste verblijf op de Vard-werf in Søvik kwam Le Commandant-Charcot vorige week aan in Saint-Nazaire voor de installatie van de aandrijfsystemen. De twee Azipod ABB (Azimuthing electric podded drive) zijn elektrische motoren met vijf schroefbladen. Deze enorme motoren kunnen over een hoek van 360° draaien. Ze leveren in alle richtingen de nodige stuwkracht zodat het schip in extreme poolgebieden uitstekend kan manoeuvreren. Naast de plaatsing van de aandrijfsystemen wordt ook de romp van het schip geschilderd. Le Commandant-Charcot keert vervolgens terug naar Vard Søviknes voor een oplevering in 2021.

Le Commandant-Charcot telt 135 hutten en wordt het eerste elektrisch hybride poolexpeditieschip, aangedreven op vloeibaar aardgas. Die ingrijpende innovatie sluit volgens Ponant perfect aan bij de overtuigingen van de rederij om te streven naar een duurzame vorm van toerisme met een minimale impact op het milieu. De maatschappij heeft ook besloten om Le Commandant-Charcot ter beschikking te stellen van de wetenschap. Zo zal het vaartuig beschikken over een wereldwijd uniek observatie-, onderzoeks- en analyseplatform om het water, de lucht, het ijs en de biodiversiteit van de poolgebieden te bestuderen.

© foto PONANT – Philip Plisson

Comments