Cruise, Reisindustrie

De hergeboorte van Swan Hellenic: culturele ontdekkingsreizen met een moderne twist

Het vraagt lef om temidden de Covid 19-pandemie een nieuwe cruiserederij te lanceren. Dat is wat we de jongste weken zien met Swan Hellenic. Volgens de top van de maatschappij werd het project al in 2018 opgestart, toen er helemaal nog geen sprake was van corona. Bovendien zullen de schepen pas vanaf eind 2021 worden gelanceerd, wanneer de crisis hopelijk grotendeels voorbij is. Swan Hellenic was van plan de herlancering in april in Miami aan te kondigen. Door de Covid-uitbraak werden de eerste aankondigingen uitgesteld tot juli. Met de bouw van de schepen op Helsinki Shipyard zou het project anders sowieso uitlekken.

Swan Hellenic was 70 jaar lang een grote naam in de Britse reisindustrie. De rederij werd in de jaren ’50 van de vorige eeuw opgericht door de familie Swan en later overgenomen door P&O en vervolgens de All Leisure Holiday Group. In 2017 legde ALG de boeken neer en kwam het bedrijf in handen van een investeringsmaatschappij. Uiteindelijk kochten een aantal particuliere investeerders met jarenlange ervaring in de wereld van de zee- en riviercruises de rederij op. De groep wordt geleid door Andrea Zito. Hij was onder meer CEO van de V.Group, gespecialiseerd in scheepsmanagement en de voorbije drie jaar SVP Technical Operation & Crewing bij Silversea Cruises. De nieuwe rederij heeft kantoren in Monaco, Cyprus, Duitsland en Groot-Brittannië.

Andrea Zito:  “We wilden een intiem en elegant cruisemerk creëren voor culturele ontdekkingsreizen naar de meest afgelegen plaatsen. Swan Hellenic was goed gekend bij het senior managementteam en daarom vroegen we ons af of we – in plaats van helemaal opnieuw te beginnen – Swan Hellenic niet opnieuw konden lanceren en moderniseren.”

De nieuwe rederij bouwt verder op de troeven van het originele product. Director PR & Communication Renato Bodi: “Swan Hellenic stond bekend als een merk dat gasten meenam op culturele ontdekkingen naar afgelegen bestemmingen. We zijn ervan overtuigd dat er hiervoor nog steeds een markt is. We zijn van plan in het spoor van Swan Hellenic te treden, maar zullen er wel moderne twists aan toevoegen. Swan Hellenic is Brits qua erfgoed en internationaal qua uiterlijk. We willen absoluut een wereldmerk worden en met gasten van over de hele wereld naar de zeven continenten varen.”

Bestemmingen

Hoewel de poolexpedities een belangrijk onderdeel van het programma zullen uitmaken, kijkt Swan Hellenic duidelijk verder. Zito: “Swan Hellenic is een bedrijf dat onuitgegeven expedities naar alle continenten wil aanbieden. In het noorden werken we aan exclusieve routes in het Russische Noordpoolgebied. Verder bezoeken we Nieuw-Zeeland, Japan, Papoea-Nieuw-Guinea en Canada.

Daarnaast zullen we unieke combinaties creëren van oceaan- en rivierexpedities die nooit eerder voor het publiek toegankelijk waren. Een voorbeeld is onze Arctische ontdekkingsreis: een 19-daags avontuur waarbij we afgelegen Russische en Noorse havens op de top van de wereld aanlopen en eindigen op de machtige Yenisei-rivier in Siberië. Op dat punt is het mogelijk over te stappen op de Maxim Gorky, het nieuwste vijfsterrenschip op de Yenisei om gedurende 13 dagen de ziel van Siberië te ontdekken, helemaal van Dudinka tot Krasnoyarsk.”

Schepen

Swan Hellenic heeft op dit ogenblik drie boetiekschepen in aanbouw of bestelling bij Helsinki Shipyard. Die worden gebouwd volgens de Polar Code 5-normen en maken langere seizoenen en diepere verkenningen in de poolgebieden mogelijk. De eerste twee zusterschepen zullen 115 meter lang zijn en plaats bieden aan 152 gasten en 120 medewerkers, inclusief gastsprekers en een expeditieteam. Het derde schip wordt iets groter en zal 192 passagiers accommoderen. De lanceringen zijn gepland voor november 2021, april 2022 en eind 2022.

Zito: “Het ontwerp van de vaartuigen wordt gekenmerkt door zeer grote publieke ruimtes en buitendekken. We willen dat de gasten zich volledig kunnen onderdompelen in de beleving. Tillberg Design of Sweden stond in voor de inrichting die we omschrijven als Scandi Chic.” De schepen bieden met The Swan Restaurant, The Club Lounge en de Pool Bar & Grill eet- en drinkgelegenheden die cateren voor alle smaken en dieetwensen. Gasten kunnen verder gebruik maken van een binnenzwembad, een bubbelbad, fitness, wellness en een panoramische sauna met kamerhoge ramen die uitgeven op de meest afgelegen locaties.

De expeditierederij wil haar gasten een zorgeloze vakantie aanbieden. Dit betekent dat alle maaltijden, een selectie dranken, wifi en transfers alsook een nacht op hotel vóór de cruise in de prijs zijn inbegrepen. In Antarctica omvat het pakket eveneens de retourvluchten tussen Buenos Aires of Santiago en Ushuaia, een expeditie-parka en het gebruik van rubberlaarzen voor de aanlandingen. Niet inbegrepen zijn de excursies, particuliere Zodiac-tours, wellnessbehandelingen en premium dranken.

Reisindustrie

Hoewel de reisindustrie op dit ogenblik zwaar lijdt onder de pandemie, is Swan Hellenic ervan overtuigd dat de sector deze crisis te boven komt. “We zijn een bedrijf met een ambitie op lange termijn. De vakpers en de trade partners hebben allemaal enthousiast gereageerd op de herlancering van het merk en we zijn erg opgetogen en vereerd om met hen samen te werken.”

Swan Hellenic zal samenwerken met geselecteerde partners die veel ervaring hebben in het aanbieden, promoten en verkopen van kleine schepen die gericht zijn op de expeditiebeleving. De maatschappij belooft de partners interessante commissieniveaus. Speciaal voor de trade plant de maatschappij binnenkort promotiemateriaal alsook webinars met expeditie-experten en gastsprekers. Het aanspreekpunt voor de BeNeLux is het kantoor in Düsseldorf. Het eerste contact is Alfredo Spadon, SVP Global Sales and Marketing, die de meeste reisagenten en touroperators al kennen door zijn verleden bij onder meer Alitalia, MSC Cruises en Silversea Cruises. Meer info op www.swanhellenic.com/partners.

Patrick Parez

Senior Cruise Editor

Comments