Analyse

De hele wereld ontdekt Schotland

Het enthousiasme op de VisitScotland Fair, vorige week in Glasgow, was bijzonder duidelijk voelbaar. Deze jaarlijkse B2B-beurs, waarop to’s en belangrijke reisagenten uit de hele wereld werden uitgenodigd, wist dit jaar nog meer standhouders en nog meer bezoekers te trekken. Je hoorde overal hetzelfde verhaal: het gaat goed met het toerisme in Schotland. Heel goed, fantastisch goed zelfs.

Yves Lemarchand, baas van Experience Scotland, onlangs uitgeroepen tot de ‘groenste’ DMC van Schotland: “Het is niet te geloven. Het blijft maar komen. De hotels zitten vol. Kijk in de luchthaven van Edinburgh! De aankomende vluchten zitten mekaar op de hielen. In een paar jaar tijd is deze luchthaven enorm gegroeid: alle grote Amerikaanse airlines en meerdere maatschappijen die we enkele jaren geleden heel weinig zagen, komen nu dagelijks, sommige met meer dan één vlucht per dag: Qatar Airways, Emirates, Etihad Airways, enz. We krijgen ook bezoekers uit ‘nieuwe’ landen, Turkije en  Singapore bijvoorbeeld. Wat ook het succes illustreert is het eiland Skye, dat jaren geleden jammerde omdat het wat uit de boot viel, maar nu vraagt om het aantal bezoekers die wat te beperken.”

Sterke groei

Het aantal internationale bezoekers steeg vorig jaar met bijna vijftien procent in aantal en bijna twintig procent in bestedingen. John Thurso (foto), Chairman VisitScotland, schrijft het vooral toe aan de toename van vluchten uit de hele wereld en aan nieuwe reistrends. Daarnaast wijst hij ook naar wat hij het ‘Outlander effect’ noemt. De Brits-Amerikaanse tv-serie Outlander, verovert de wereld en zet als geen ander het Schotse landschap en bezienswaardigheden in de kijker. Dat zorgt voor stijgende cijfers, voor sommige attracties noteren tot meer dan veertig procent meer bezoekers per jaar.

De toplanden zijn in deze volgorde: USA, Duitsland, Frankrijk, Canada, Polen, Australië, Italië, en Nederland, samen goed voor zestig procent van de bezoekers. Opvallend is vooral de sterke groei van het aantal Chinese bezoekers, en daar zijn de Schotten tuk op, Chinezen laten gemiddeld 400 pond achter in de taxfreeshops.

Whisky wordt dé attractie

Op de beurs in Glasgow waren nog nooit zo veel distilleerderijen aanwezig als dit jaar. Geen wonder want Schotse whisky is een topattractie geworden. Twintig procent van alle buitenlandse bezoekers vermelden dat een distilleerderijbezoek een van de redenen is voor hun verblijf. Bij Duitsers is dat zelfs meer dan veertig procent. Met meer dan 1,7 miljoen bezoekers in 2017 kent deze sector een stijging van bijna tien procent in twee jaar. Whiskyfanaten besteden er ook jaarlijks meer en meer. Vorig jaar bedroeg dit bijna 55 miljoen pond. Vooral de nieuwe distilleerderijen (en de laatste jaren is dit aantal niet bij te houden) spelen hierop in en zorgen er voor dat hun bezoekers centrum méér is dan enkel een ‘winkel’, maar ook een toeristische meerwaarde bezit.

De ‘Route 66’ van Schotland krijgt opvolgers

In 2015 lanceerde VisitScotland een eerste toeristische route: ‘North Coast 500’. Deze spectaculaire rondrit van meer dan achthonderd kilometer, langs de kust van noordelijk Schotland is zo onvergetelijk dat die meteen de bijnaam ‘Scottish Route 66’ meekreeg. Het kon dan ook niet lang duren eer daar vervolg op zou komen.

De Vlaamse Judy Mariens, sinds kort VisitScotland Senior Market Manager voor Europa:

“We hebben nu twee nieuwe routes uitgewerkt, door de mooiste landschappen en langs de grootste bezienswaardigheden van Schotland:’NorthEast250′ en ‘SouthWest300’.”

De eerste start in Aberdeen en blijft ronddraaien in Deeside en Moray country, maar snijdt ook door Speyside en whisky is dus nooit ver weg op deze tocht. Met deze vierhonderd kilometer lange weg kan men gerust een veelzijdig weekje vullen.

De WS300, zo’n 500 kilometer lang, doet een streek aan die de bezoekers jammer genoeg vaak links laten liggen: Dumfries and Galloway, Het overgrote deel van de tocht slingert langs de ongekende, maar fotogenieke zuidwestkust van Schotland.

‘The Year of Young People’

Sinds 2009 zet VisitScotland jaarlijks een thema in de kijker. De laatste jaren stelde men vast dat de buitenlandse bezoeker steeds jonger werd. Het lag dus voor de hand om 2018 te koppelen aan de jeugd. Het programma, vol culturele en educatieve evenementen en activiteiten, werd dan ook door jonge mensen samengesteld. Daarmee wil het land zich aan de buitenwereld veel dynamischer en jonger voorstellen dan land van tradities en ‘highland games’. Thema’s voor de volgende jaren zijn ‘Coasts and Waters’ en ‘Scotland’s Stories’.

WeTravel2 bezoekt de fair

Kristof Steegmans, stichter van WeTravel2 (foto links), was achttien toen hij op een avond het water indook en zijn nek brak. Sindsdien zit hij in een rolstoel. Maar hij bleef reiziger. Sinds 2015 wil hij met WeTravel2 reizen aanbieden aan mensen met een tijdelijke of blijvende fysieke beperking. Hij is het best geplaatst om het uit te zoeken.

We ontmoeten hem op zijn eerste bezoek aan de VisitScotland beurs.

Kristof: “Dit is mijn eerste kennismaking met dit land. Schotland biedt enorm veel mogelijkheden. Ik was vooral benieuwd: wat kan? wat kan niet? Mijn contacten op de beurs waren zeer positief en even interessant. Men is er zich overal echt van bewust dat mensen met beperking een speciale service moeten krijgen. De goodwill is er overal, voel ik, maar een echt geïntegreerde aanpak is er nog niet. We maakten van deze beurs gebruik om ook een rondreis naar de Shetlands te maken. Op de ferry’s vanuit Aberdeen geen enkel probleem. Ook in de hotels doen ze hun best. We bezochten ook hotels in Edinburgh en Glasgow: veel mogelijkheden. Maar een detail: veel tapijt en dit is voor rolstoelgebruikers niet altijd evident. Nu moeten we nog het vervoer ter plaatse bekijken, daar heb ik nog vragen bij.”

Fernand Dacquin, senior reporter Travel Magazine

Comments