Digitale Economie

De (digitale) toekomst van de reisbrochure

De reisbrochure, ze heeft een iconische status en is onlosmakelijk verbonden met het reiskantoor en de georganiseerde reissector. Ze bestaat in verschillende vormen, kleuren en ja, soms zelfs geuren. Elke touroperator brengt ze uit met een geheel eigen visie en strategie: productcatalogus, inspiratiebron, paradepaardje, visitekaartje of een combinatie. Wie denkt dat reisbrochures niet meer relevant zijn in het digitale tijdperk, heeft het bij het verkeerde eind. Onze vakantiefoto’s mogen dan wel al in the cloud staan, uit onze rondvraag bij enkele touroperators blijkt dat de Belg nog steeds houdt van een papieren brochure bij het kiezen van zijn volgende reis.

De reisbrochure als catalogus

De reisbrochure kent wereldwijd al een hele geschiedenis. De allereerste reisbrochure, of wat erop leek, werd gelanceerd in 1845 door Thomas Cook. De ondernemer uit het Verenigd Koninkrijk die groepsreizen commercialiseerde naar het grote publiek, bracht toen een 60 pagina’s tellende gids uit voor zijn reizen richting Liverpool. Het was de voorloper van de moderne reisbrochure. De brochure onderging sinds die tijd enkele metamorfoses, van catalogus (met bijhorende prijskatern) tot inspiratiemagazine. Bij generalisten als Thomas Cook en TUI kiest men duidelijk voor de catalogus, maar dan wel voor een zeer relevante. Frédéric Van Waeijenberge (Thomas Cook): “Onze reisbrochure is nog steeds een echte catalogus, maar we hebben de afgelopen jaren wel een dubbele beweging gemaakt. Zo vind je in onze brochures de kern van ons aanbod (20% van de hotels die 80% van de klanten vertegenwoordigen).” Nagenoeg hetzelfde verhaal horen we bij Ineke Vanhaelemeesch (TUI Belgium): “Na een paar pogingen met brochures met focus op inspiratie en beleving zijn we weer volledig overgestapt op een echte catalogus. We merkten dat de vraag naar brochures daalde en we kregen via de reisagent opmerkingen dat de klant zijn/haar weg niet vond in die brochures en ze dan ook links liet liggen.”

Inspelen op inspiratie

Voor niche-touroperators heeft de reisbrochure een andere insteek. Zowel Imagine Travel als Live To Travel spelen met hun brochure voornamelijk in op inspiratie. Paul Ryckaseys (Imagine Travel): “Onze brochures omvatten nog steeds concrete programma’s en prijzen maar tussendoor staan er ook ideetjes in voor à la carte. Wij maken brochures voor de reiziger maar zeker ook voor de reisagent die dit als werkinstrument kan gebruiken naar zijn klant toe.” Hans Van der Stock (Live To Travel): “Zes van onze zeven brochures zijn klassieke catalogi. Hierin vinden de reisagenten en klanten een groot deel van ons aanbod. Toch geldt dit eerder als een leidraad doorheen ons aanbod. Onze Afrika Collectie brochure is dan weer van een ander kaliber, een luxeformat. Het verzamelt onze topreizen in Afrika, het neusje van de zalm zeg maar. We publiceren geen prijzen in de brochure maar werken met een aparte prijsbijlage want we mikken hiermee op heel een specifiek doelpubliek. We kiezen nog steeds volop voor de brochure, want dat is gewoon wat onze klanten (vaak 55-plussers) en onze reisagenten willen.”

Complementair aan de website

De meeste touroperators kiezen ervoor om de brochures ook digitaal beschikbaar te maken via de website, maar beschouwen het als twee verschillende werelden, complementair aan elkaar. Hans Van der Stock: “Ons volledige aanbod staat ook op onze website en dankzij een resem aan filters is het voor reisagenten heel eenvoudig om ons aanbod te doorzoeken. Het heeft waarschijnlijk met een generatieverschil te maken, maar we zien duidelijk dat jonge(re) reisagenten makkelijker de weg vinden naar de website, terwijl de oudere generatie zich vertrouwder voelt met de brochure als werkinstrument.” Thomas Cook kiest daarentegen niet voor het online uploaden van de brochures. “Digitale brochures? Nee, daar geloven we niet in. Een brochure is een apart verhaal en dat kan je niet zomaar overzetten naar de website. Een site heeft een volledig andere dynamiek en die moet je respecteren.”

Sudamerica Tours zet in op QR codes

Niche-touroperator Sudamerica Tours lanceerde recent een nieuw brochureconcept dat volledig de kaart van inspiratie trekt. De brochures zijn ontworpen als echte inspiratieboeken met heel wat visuele elementen en adembenemende fotografie. Wie interesse heeft in een bepaalde reis kan eenvoudigweg de bijhorende QR-code scannen met zijn smartphone. Het concept werd eerder ook al succesvol geïntroduceerd door Footprints. Deze technologische vernieuwing maakt het voor de reizigers mogelijk om op elk moment de actuele informatie en prijzen van hun droomreis te raadplegen. Eric Gédéon, directeur van Sudamerica Tours, over het nieuwe brochureconcept: “Met onze nieuwe brochures kunnen we volledig inspelen op deze trends. De inspirerende brochures in combinatie met onze website geven ons de vrijheid om onze producten constant te verbeteren en eventueel aan te passen met nieuwe hotels of seizoensgebonden programma’s.”

De toekomst van de reisbrochure

Over de toekomst van de brochure klinkt het zowel bij de generalisten als niche-to’s unaniem, de reisbrochure blijft. Ineke Vanhaelemeesch: “Over 10 jaar zal er zeker nog plaats zijn voor brochures, maar met de snelle evolutie in het digitale segment zal de papieren versie echt vervangen worden door nieuwe technologie. Wat dan weer goed nieuws is voor het milieu. De klassieke vorm van brochures wordt steeds minder relevant. Toch bekijken we bij TUI een aantal zaken om dit te optimaliseren zoals printing on demand of personalized printing.” Hans Van der Stock: “Leg twee brochures uit een ander decennia naast elkaar en je ziet meteen het verschil. Vandaag is er meer focus op allerlei activiteiten zoals yogasessies op het strand, proeverijen, noem maar op. Het product evolueert en de brochure, die evolueert mee. Of we over een halve eeuw nog over reisbrochures spreken zoals we die nu kennen? Absoluut niet, maar er zal wel altijd een brochure – met een andere invalshoek – blijven bestaan.”

Comments