Cruise

Cruises boeken in volle vertrouwen!

De onzekerheid over het aanbod voor de volgende maanden doet heel wat mensen aarzelen om een cruise te boeken. Nochtans hebben de rederijen alles in het werk gesteld om de vakantiegangers met een gerust hart te laten reserveren en krijgen ze de volledige geldsom terugbetaald indien de maatschappij de afvaart schrapt. Diverse rederijen stellen behalve boordkredieten bovendien een future cruise credit tot 125 procent voor op het totaalbedrag indien de rederij de cruise annuleert. Holland America Line geeft zelfs een FCC van 200 procent op het betaalde voorschot.

Deze tegoeden zijn geldig voor een afvaart tot eind 2021 en in sommige gevallen zelfs voor een cruise in 2022. Royal Caribbean deed er de voorbije dagen nog een schep bovenop met de ‘Best Price Guarantee’ en ‘Lift and Shift’. De prijsgarantie betekent dat wie een reservatie heeft, de boeking tot 48 uur voor het vertrek kan aanpassen naar een goedkoper tarief of een op dat ogenblik geldende promotie. ‘Lift and Shift’ geeft de mogelijkheid de cruise tot 48 uur voor de afvaart te verplaatsen naar eenzelfde vaarschema op een andere datum. De originele prijs en de categorie van kajuit blijven gegarandeerd.

De rederijen hebben ook aandacht voor de reisagenten. De kantoren hebben deze weken de handen vol met het inlichten van hun klanten over annuleringen en het aanvragen van future cruise credits. In tegenstelling tot andere sectoren binnen het toerisme, wordt deze administratieve rompslomp wel degelijk gehonoreerd. De commissie voor de partner is beschermd. Dat betekent dat de reisagenten en touroperators hun commissie ontvangen indien de cruise wordt geannuleerd. Indien de klant zijn future cruise credit aanwendt voor een toekomstige reis, zal de reisagent ook voor deze boeking een commissie ontvangen. Zijn werk wordt met andere woorden beloond met twee commissies. Deze regeling (onder bepaalde voorwaarden en naargelang de ontvangen bedragen) geldt onder meer al voor Seabourn, Holland America Line, Regent Seven Seas Cruises en de diverse brands van Royal Caribbean Cruises.

De cruisesector staat bekend voor haar beschermde commissies. Ook in deze moeilijke tijd naar aanleiding van COVID 19 houdt ze vast aan deze regel en geeft ze op die manier het voorbeeld voor veel andere sectoren binnen de toeristische sector. Dat zegt ook Chris Ganseman, brand manager Footprints Luxury Cruises. “Dit is gewoon fantastisch en uitzonderlijk binnen de reisindustrie. Op tien dossiers vragen bij Footprints twee klanten een refund aan. Dat zijn dan vooral mensen boven de 70 jaar. Acht klanten kiezen voor een future cruise credit. Daarvan heeft al 50 procent een nieuwe cruise geboekt voor 2021. Elke reisagent wordt door mij persoonlijk gecontacteerd en we zoeken samen naar de beste oplossing voor de klant. Bij Regent Seven Seas Cruises kunnen de gasten met deze 125 procent-regel nu omboeken van een veranda naar een concierge suite en soms zelfs naar een penthouse suite. Ze ontvangen op die manier niet alleen een mooie upgrade, maar vaak ook nog een pre-night. Klanten bij Regent kiezen daar echt voor. Ook bij Silversea Cruises zie je dat klanten al volop bezig zijn met volgend jaar.”

© foto Seabourn

Comments