Cruise

Cruise-webinar: klaar voor heropstart maar koffiedik kijken over datum

Onder leiding van Ben Roelants en Pitch Perfect vond dinsdagmorgen rond cruises de zesde en laatste webinar van Ben’s Travel Panel plaats. De bedoeling van deze sessies was vooral een positieve vibe te creëren voor de reisprofessionelen. Dat is zeker voor de cruise-industrie noodzakelijk. De sector was een van de eerste slechtoffers van de coronapandemie en de laatste die haar activiteiten in het postcoronatijdperk kan hervatten. Vandaag is de heropstart nog vaak koffiedik kijken omdat de rederijen wachten op richtlijnen van de respectievelijke autoriteiten, zowel in Europa als in de rest van de wereld.

Davy Van Acker (Hapag-Lloyd Cruises): “Elk land bepaalt of cruises welkom zijn. Als een land de havens gesloten houdt, wordt de ketting onderbroken. Bovendien zijn niet alle nationaliteiten toegelaten aan boord. Dit geldt niet alleen voor de gasten, maar ook voor de bemanningsleden. Zoals Gualtiero Togneri (CroisiEurope) opmerkte, speelt dit gegeven in het voordeel van de riviercruises die zich toespitsen op een bepaalde waterloop of regio. In diezelfde lijn hoopt Ponant op 11 juli te starten met vijf onuitgegeven routes langs de kusten van Frankrijk en Corsica. Deze afvaarten zullen volgens Sam Verhaegen (nvdr: in de Franstalige webinar) ook expeditie-elementen bevatten met gastsprekers en Zodiac-tochten.

Over wie wel en niet in een eerste fase kan heropenen, zijn de meningen verdeeld. Cruise expert Mike Louagie gelooft niet in segmentatie en vindt dat de hele industrie zo snel mogelijk moet heropstarten. Christine van Leeuwen (Oceania Cruises) noemt het daarentegen positief dat enkele rederijen het ‘nieuwe normaal’ uitproberen. De overige maatschappijen zullen deze testcases van nabij volgen.

Sanitaire maatregelen

In de heropstart spelen de sanitaire maatregelen een belangrijke rol. Mike Louagie: “De cruiseschepen werken al langer met handgels en op grote schepen zien we de jongste jaren zelfs handwasstations aan de ingang van de restaurants. In de toekomst zal het wassen van de handen een verplichting zijn. Ook de scheepsdesigners trekken lessen uit de coronacrisis. Bureaus slaan de handen in elkaar om na gaan hoe ze het interieur moeten aanpassen om een maximale reiniging mogelijk te maken en welke design-elementen best worden vermeden.”

Bij MSC Cruises zijn de protocollen voor de heropstart zo goed als klaar. Die betekent volgens Miriam Di Girolamo onder meer een gescheiden inscheping, temperatuurmetingen en een online check-in. Aan boord worden de ruimtes extra gereinigd op het niveau van een ziekenhuis, shows gebeuren in shiften met reservatie en activiteiten in groepen om de social distancing te vrijwaren. Ook zal de rederij afhaalgerechten voorstellen die de gasten in hun kajuit of op het balkon opeten.

Sam Verhaegen noemt de schepen van Ponant een bubbel. Bagages worden ontsmet en passagiers ondergaan temperatuurmetingen. Ook vinden de gasten in de kajuit straks een gezondheidskit met onder meer een mondmasker, handgels en hygiënische doekjes. Maaltijden en shows gebeuren in twee shiften en buffetten worden vervangen door een à la carte-restauratie. Oceania Cruises wijst op haar grote gamma aan restaurants met open zitting waardoor er geen wachtrijen zijn en de mogelijkheid om buiten te eten. Volgens Christine van Leeuwen zal de rederij heel goed met de nieuwe maatregelen kunnen omgaan.

Hapag-Lloyd Cruises gaat nog een stap verder met QIAstat-Dx-panelen. Deze mobiele laboratoria kunnen niet alleen COVID-19 maar ook gastro-intestinale infecties (zoals norovirus) opsporen. Van Acker: “Deze toestellen vertegenwoordigen een belangrijke investering en laten toe binnen het uur te weten of een passagier besmet is.” Volgens Gualtiero hebben deze labo’s voor een riviercruise dan weer weinig zin omdat personen met koorts meteen naar een ziekenhuis in de stad kunnen worden begeleid. Wel vraagt de rederij dat de gasten en bemanningsleden hun verantwoordelijkheid opnemen en de afstand houden met de medereizigers. Excursies gebeuren alvast met audiogidsen zodat de deelnemers niet op elkaar gepakt moeten staan.

Bezettingsgraad

Ook de capaciteit wordt beperkt. Togneri: “CroisiEurope zal in juli met een bezettingsgraad van 60 tot 65 procent starten en naargelang de vraag geleidelijk schepen toevoegen.” Hapag-Lloyd houdt het op 60 procent. Davy Van Acker is ervan overtuigd dat dit het product nog exclusiever zal maken. “Op de Europa 2 zullen 300 in plaats van 500 gasten, maar nog steeds 370 bemanningsleden meevaren. Met zeven restaurants met aparte tafels en veel buitenruimtes hoeven we het product verder niet aan te passen.” Ponant start dan weer met een volle bezetting. Dit is gezien de kleinschalige schepen volgens Sam Verhaegen geen enkel probleem.

De conclusie van het debat is alvast dat cruises in de toekomst een fantastisch vakantieproduct blijven. Om de reisagenten en de klanten te overtuigen, werken de rederijen met lagere voorschotten, prijsgaranties, het schrappen van single-supplementen en de mogelijkheid om kort voor het vertrek de reis te annuleren zonder kosten.

Waar de schepen zullen varen, zal afhangen van de verspreiding van het coronavirus, maar de rederijen gaan ervan uit dat ze tijdens het winterseizoen alle bestemmingen zullen bezoeken en ze hun gasten wel degelijk een aangename vakantiebeleving kunnen aanbieden. De jongste weken stellen de maatschappijen opnieuw een groeiende interesse vast en informeren steeds meer vakantiegangers naar de routes voor deze winter. De boodschap aan de reisagent is dan ook: Blijf dromen verkopen!

Comments